Franse kinderen gooien niet met eten VERVOLG

Discussie in 'De lounge' gestart door Cygnet2, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik vind het niet echt fout ofzo wat ts beschrijft... kan ik me wel in vinden!

2. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Zou dat misschien ook niet iets te maken hebben met de Franse mentaliteit, in de zin dat de problemen binnenshuis blijven?

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat zal het wel zijn dan. Ben wel benieuwd eigenlijk hoeveel kids daar niet doorslapem, allergisch zijn, etc etc.

4. Fransa

Fransa Niet meer actief

Oh, ik ben hier trouwens al heel wat terror kindjes tegengekomen dus aan de Franse opvoeding schort volgens mij ook nog wel het een en ander ;)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ah, als jij dat boek dan eens gaat schrijven? :D

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Ik snap je wel.
    Tot Dirk een dreumes was werkte ik in Afrika met veel Franse collega's. De meeste input over babyverzorging en opvoeding kreeg ik vanuit Franse hoek. Via mijn andere contacten kende ik ook AP en het werk van Sears. Ik had niet de indruk dat het elkaar nou echt beet.
    De accenten die Franse mensen leggen liggen anders dan die Amerikanen leggen, denk dat je in Nederland inderdaad meer van allebei een beetje vindt.

Vond dit een leuke recensie uit AP-hoek:
    A Natural Mama Reviews Bringing Up Bebe: French parenting | Natural Moms Talk Radio

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een keer eten bij Flunch en je weet dat er ook Franse kinderen zijn die met eten gooien.
    Maar...ook bij dit soort fast food outlets eten ze WEL groente!

8. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Flunch is een goed voorbeeld. Het is hier niet altijd roze geur en maneschijn aan tafel hoor. Die van 'ons' heeft te veel nederlandse genen en eet gewoon al een week of drie helemaal niets in de avond. En nee die krijgt ook niet te veel tussen door te smikkelen!

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Ik ben een echte Italiaanse moeder

Bemoederend, heel vrij laten binnen een breed kader ( wel grenzen dus)af en toe lekker verwennen ( belonen en gewoon omdat ik dat leuk vind, vakantie is hier altijd feest...dus met extra lekker eten en elke dag iets te doen)

Binnen dat kader vind ik vooral fatsoen en respect belangrijk. Ik ben heel erg gebrand op netjes spreken en gedragen tegen andere mensen.

10. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ik wil het boek al een hele tijd lezen, de opvoedstijl spreekt me wel aan. Voor ons meisje ook netjes "hallo", "dankjewel" en we werken nu aan alstublieft. Wat mij betreft moet ze de oudere generatie aanspreken met "u", gezond vóór snoep en tafelmanieren kennen. Ik kan me vinden in een hoop "ouderwetse regels". Ze is nu pas 2, maar vriend en ik zijn in dat opzicht streng.

Ik hoor wel eens gedoe over het "eindeloze overleggen" met je kinderen. Ik ben daar niet voor, maar we leggen wel veel uit. Dat deden we al vanaf heel jong en ze lijkt het vaak wel op te pakken.

Hebben jullie trouwens ook Tijgermoeder gelezen? Dat is wat meer gericht op de ambities, school en toekomst, maar ik vond het wel een mooie insteek. Het is niet mijn stijl, maar ik heb er zeker wel wat van opgestoken. Het conflicteert een beetje met de Nederlandse "als je maar een opleiding hebt is het wel goed" en lijkt meer op de Amerikaanse stijl die ik heb meegemaakt ("richt je op een hoog doel, streef naar meer"). Ik mag dat wel.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb Tijgermoeder gelezen. Tja...blij dat het mijn moeder niet is...

12. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Mijn kinderen zijn half Frans. We hebben hiervoor in Frankrijk gewoond, wonen nu verder weg, maar mijn meiden gaan naar de Franse school.

Ik zie wel dat eigenlijk alle Franse vriendjes en vriendinnetjes van mijn dochters een stuk beter en meer eten dan de kinderen uit andere landen. Ook als ze bij hun gaan spelen eten ze altijd lekker en uitgebreid. Mijn meiden eten ook alles, van roblechon tot garnalen en van coquilles tot olijven.

De meeste Franse kinderen zijn heel netjes. Ze zeggen altijd alsjeblieft dankjewel en gaan ook meestal lief met elkaar om.

Wat ik wel vind is dat ze zo in een keurslijf gedrukt worden. De spontaniteit is vaak ver te zoeken en ze zijn heel erg gespitst op 'wat hoort'. Ook in het onderwijs ligt de lat enorm hoog en is er weinig ruimte voor eigen input van de kinderen.
    Het is wel duidelijk een andere manier van opvoeden dan in Nederland.

Mijn man en ik komen er gelukkig wel uit samen, haha en onze kinderen profiteren van mijn Nederlandse 'wilde' invloed om toch lekker eigengereid en kritisch te blijven ;)

Deel Deze Pagina