Bloeddruk op 't randje, wat is het beleid als ie toch te hoog word. (38 weken)

Discussie in 'Gezondheid' gestart door demie, 20 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Hallo dames

De laatste 2 afspraken bij de vk was mijn bloeddruk met de automatische 90/140
    Hierna meten ze m aan het einde van de afspraak nog een keer met de hand na, en was ie toch 80/125.

Maarja al wel 2 keer dus..
    Vk zei wel voldoende keer alleen met de hand te meten.

Wat nou als ie volgende keer weer 90 of hoger word. Wat is dan het beleid. Medicatie of inleiden of kijken ze t nog wel even aan? Moet ik dan zeker onder begeleiding van de gynaecoloog bevallen of is er nog wel een kans dat ik thuis mag bevallen? (Thuis zou ik zooooo graag willen, maar niet als het risico vol is natuurlijk)

Ik heb verder geen klachten ofzo. Soms wat dikkere enkels aan het eind van de dag, maar dat had ik ook wel na een lange werkdag.

2. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Bij mij sloeg het automatische ding ook altijd veel hoger uit dan handmatig, dus staat in m'n dossier alleen handmatig te meten. Maar vind 90/140 met 38 weken nog niet schrikbarend hoor, hier schoot ie met 38 weken opeens naar de 98/160, toen wel direct plan de campagne gemaakt. Ben uiteindelijk met 38.2 ingeleid.

3. 86Laura

86Laura Bekend lid

3 jun 2012
    772
    1
    0

Is niet helemaal waar wat je zegt. In mijn eerste zwangerschap had ik een beginwaarde van 110/60 waardoor de 140/90 reden genoeg was voor medicatie en medisch te worden. Ligt soms samen met labwaardes (urine/leverwaardes) en mogelijke symptomen die je ervaart.
    Nu zit ik nog wat hoger (150/100) en sta ik onder scherpe controle.

Let dus goed op symptomen als hoofdpijn, misselijkheid, bandgevoel in bovenbuik, zichtproblemen etc.
    En bel je vk als je het niet vertrouwd.

4. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Ja ik let zeker wel op andere symptomen voor zwangerschapvergiftiging. Tot nu toe geen verdere klachten op af en toe wat dikkere enkels na.

Mijn begin waarders waren altijd 70 of 75 / 130
    Hoe verder in de zwangerschap hoe meer het oploopt als ik mijn lijstje zo bekijk.

Maar zolang ik geen andere klachten heb en het alleen mijn bloeddruk is, kom ik dan niet bij de gynaecoloog?

Wanneer word je opgenomen dan met verhoogde bloeddruk?

En wat is dan het moment dat het medisch word of tot een inleiding komt?

Zal dit maandag ook wel aan mijn vk vragen. Maar was de vorige keer vooral opgelucht dat het goed was en nog niet aan de consequenties hiervan gedacht

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik werd gelijk overgedragen aan het ziekenhuis (niet wat je misschien wil horen helaas) maar mijn onderdruk bleef ook 90-95, die zakte niet.
    Ik werd per direct medisch, maar zolang er geen sprake was van verdere stijging en verder geen aanwijzingen van vergiftiging zijn(bij mij wel een spoortje in de urine, maar ook niet ernstig genoeg) werd ik niet ingeleid. Maar ook bij en spontane bevalling zou ik onder de begeleiding van de gyn bevallen. Wel 3 keer per week controle. Uiteindelijk alsnog ingeleid, ben met 40 weken doorgestuurd en met 42 weken ingeleid.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn schoonzus werd met een stijgende bloeddruk meteen medisch, hij was toen echt nog op het randje, maar schoonzus had wel hoofdpijn. Bij de gyn zat het zó op het randje dat werd besloten tot inleiding; na 38wkn startten ze niet meer met medicatie.

7. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Oke dat maakt het dan inderdaad wel spannend!!

Ik hoop maar dat mijn bloeddruk met handmatig meten niet ook oploopt!

Ben bijna geneigd om te vragen of de vk niet alvast wil proberen te strippen. In de hoop dat t inleiden voorkomen kan worden.

Ik zou echt teleurgesteld zijn als het nu alsnog geen thuisbevalling zou mogen worden. Maar natuurlijk gaat de gezondheid voor alles.

8. 86Laura

86Laura Bekend lid

3 jun 2012
    772
    1
    0
    Ligt ook aan de arts en protocol van ziekenhuis. Ik werd met 37wk ingeleid bij mn dochter. Had dan wel wat klachten. Was net een Michelin poppetje door het vocht en hoofdpijn etc.
    Nu word ik sowieso bij 38wk ingeleid wegens diabetes maar anders had het door mn bloeddruk bij 39wk gedaan. Is nu wel ander ziekenhuis dan bij mn eerste zs.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik ben inderdaad bij m'n derde (de 2e werd om dezelfde reden een ziekenhuisbevalling) voor de 40 weken (39+3) gestript en bij mij met succes. :) prachtige thuisbevalling gehad. :) maar dan moet je wel een vk hebben die een voorstander is van voor de 40 weken strippen.
    Ik ben haar dankbaar :D
    Niet gevraagd is altijd mis, succes!

Ps. Houd er wel rekening mee dat het ziekenhuis wordt, kan het alleen maar meevallen. Vond het inderdaad bij mijn eerste ook echt een domper.

10. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Bij m'n oudste werd ik met een onderdruk van 85 opgenomen m'n normale bloeddruk is heel laag. (45-55 (onderdruk) (80-95) (bovendruk) )
    Ze houden je nu meer in de gaten denk ik? Ik werd toen vrij snel opgenomen maar dat was meer vanwege m'n lever/nier waarden en eiwitten in m'n urine.

Deel Deze Pagina