Moet er niet aan denken !! Ons vierde kindje zou dan overleden zijn. Ik liep bij de gyn, ik kreeg van 7 tot 36 weken elke 2 weken een echo, alles was prima in orde en ze zagen niets vreemds of afwijkends, met 20 24 en 28 weken heb ik ivm ssa antistof positief nog guo’s gehad in Nijmegen maar ook daar niets aan de hand volgens de echo. Zelfs tijdens bevalling nog een echo gehad. Toen hij was geboren werd hij op mijn buik gelegd, en meteen weer weggehaald, ik heb zijn gezichtje niet eens kunnen zien Nog eens 10 tellen later hoorde ik de gyn aan de telefoon zeggen “ er moet een kinder arts komen NU !!!” Er kwamen meteen twee kinderartsen en een paar andere witte jassen, het bleek dat hij niet zelfstandig kon ademen, een uur lang kwam de gynaecoloog steeds terug ... het spijt me het gaat niet goed ! We weten niet hoelang hij de had pomp ( zuurstof) nog verdraagd want het komt niet volledig bij zijn longen, ze hadden foto’s gemaakt en zagen wat bij de longen maar duidelijk was het niet, na een uur nog geen moeite doen tot zelfstandig ademen hebben ze Nijmegen gebeld, het Streekziekenhuis was namelijk niet bevoegd om neonatale kindjes te intuberen ( hij is met 36 weken geboren) dus volgens protocol is Nijmegen gebeld, deze zijn met spoed gekomen, of hij de rit zou overleven was nog niet zeker daarom kwam de kinderarts uit Nijmegen naar mij toe, mama... je moet zien, en aanraken voordat Wij gaan. Uiteraard ging ik er in een ambulance achteraan niet wetende of hij het overleefd had Godzijdank wel ! Hij bleek geboren te zijn met een breuk in zijn middenrif, zijn dunne darm en beide nieren zijn in zijn borstkas gaan zitten hierdoor kon zijn long links niet volgroeien, het hartje moest uitwijken naar rechts waardoor ook zijn rechter long niet heeft kunnen volgroeien zijn maag en lever waren verschoven zijn dikke darm had een malrotatie die ze gelukkig net voor het scheuren konden redden en zijn blinde darm lag los te zweven in zijn buikholte, Gelukkig hadden wij een zeer bekwame arts die ons zoontje met hier en daar wat aanpassingen in zijn lijf ons zoontje mooi opgelapt heeft, en ondanks zijn halve longen doet hij het onwijs goed Maar mijn God wat ben ik blij dat er meteen hulp kwam!! De chirurg zelf zei nog dat we in de handjes mochten knijpen dat ik al bij de gynaecoloog liep, want protocol zegt dat de verloskundige eerst met de handpomp een aantal minuten mag proberen, dan de gynaecoloog dan de kinderarts en dan een groter ziekenhuis, en die extra stap van verloskundige naar gynaecoloog had hij of niet gered of te lang zuurstof te kort gehad waardoor de kans op hersenschade nog groter werd ( gezien de duur van zuurstoftekort was die kans al groot ) Nee ik ben dankbaar dat er hulp was wanneer ik het nodig had !!
Dat was ook echt een heftige periode vol verdriet en angst en erg stressvol omdat we nog drie andere kinderen hadden om voor te zorgen. Ik vind echt dat iedereen verplicht is om iemand bij de bevalling te hebben die bekwaam is, desnoods op de gang maar wel 1 die meteen paraat staat.
@Hippo89 wat een heftig verhaal. Wat fijn dat het goed is afgelopen en ze hier zoveel kunnen. Maar inderdaad, er moet altijd een kundig iemand bij een bevalling zijn!
Waarom toch dat extreme...Dat je zelf de regie over je bevalling wil hebben, dat kan. Maar er zijn genoeg verloskundigen die in de wensen mbt een niet-standaard bevalling mee willen gaan. Ik heb inderdaad ook weleens gelezen over een bevalling waarbij de VK toekeek en er puur bij was om in te grijpen indien nodig. Dat is toch ook prima? Maar vooral, ik vind het behoorlijk arrogant en wereldvreemd. Trek je ook je eigen tanden? Verwijder je ook je eigen blinde darm? Nee, daar heb je de kennis niet voor. Maar een baby op de wereld zetten, dat kan dan wel alleen? En als er iets verkeerd loopt? Vroedvrouw is een eeuwenoud beroep. Waarom je kindje onnodig risico laten lopen.. Hier bij nr 1 1,5 liter bloed verloren Nr 2 kwam via een keizersnee Nr 3 kwam vast te zitten met zijn schouders. Ademde niet en zag blauw. Lang leve de VK en de Gyn