Hallo uwv-webcare team, Ik heb een vraag over mijn wazo uitkering. Vanaf 10 december heb ik verlof en ik heb begrepen van jullie dat de wazo dan berekend word van 1 december 2015 tot aan 31 oktober 2016 klopt dit? Elke maand heb ik andere inkomsten doordat ik op contract 2 tot 12 uur werk. Maar van 1 december tot 1 juni heb ik vrij veel gewerkt en dus meer inkomsten gehad. Hoe kun je dit zelf uitrekenen? Alle lonen bijelkaar op tellen & delen door 12 ? Of hoe moet ik dat zien? Ik vraag dit allen doordat het voor ons belangrijk is om te weten of wij dan nog kunnen rondkomen, met name doordat ik afgelopen aantal maand minder gewerkt heb & daardoor vaak net kunnen rondkomen! Ik hoor graag een reactie, Liefs Stefanie100
Hallo Stefanie100, Je wilt weten hoe de WAZO berekend wordt, begrijpelijk. De WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Wij baseren het dagloon op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Voor het dagloon kijken wij daarbij naar de periode van 1 jaar, dat eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Deze periode noemen we de referteperiode. Het dagloon wat daar uitkomt doe je maal 21,75, dan weet je jouw maandloon. Ik wens je een fijne zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Nathalia UWV Webcareteam
Hallo Nathalia, Dankjewel voor je uitleg, ik heb in de jaar voor mijn verlof bij 2 werkgevers gewerkt. Geldt de WAZO dan voor beide inkomens of dat niet? Inmiddels ben ik namelijk gestopt bij 1 werkgever. Maar voor wat meetelt met mijn verlof gelden daar wel 4 maanden van, vandaar de vraag. Ik heb inmiddels ook al gebeld met UWV maar hierbij krijg ik van de 1 te horen van hij telt wel mee, en van de andere hij telt niet mee.... ? Het is namelijk wel een groot verschil als hij wel meetelt (ruim 400 euro)... Liefs Stefanie100
Hallo Stefanie100, Je WAZO uitkering word berekend op het loon van de werkgever waar je verlof begon, dus alleen bij die werkgever. Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Dan delen wij je sv-loon niet door het gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar (261). We delen dan door het aantal dagloondagen vanaf het begin van uw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. Ben je na het einde van de referteperiode in dienst gekomen? Dan delen wij het sv-loon niet door 261. We delen dan door het aantal dagloondagen vanaf het begin van jouw dienstverband tot de dag waarop je verlof ingaat. Kijk hier voor meer informatie: Ik ben zwanger en heb een werkgever (WAZO) - UWV - Voor Particulieren. Met vriendelijke groet, Nathalia UWV Webcareteam
Hallo Nathalia, Hoe kan het dan dat de medewerkers aan de telefoon aangeven dat het ook berekend wordt op het loon wat ik gehad heb van mijn vorige werkgever? Het word zo wel heel onduidelijk
Hallo Stefanie100, Jammer dat je aan de telefoon andere informatie hebt gekregen. Bij het berekenen van een Ziektewet uitkering is het inderdaad het geval dat alle werkgevers meegenomen. Bij de berekening van de WAZO kijken we alleen naar de werkgever waar het verlof begon. Als je nog aan het werk was bij de tweede werkgever wordt deze dus wel meegenomen. Dan is er sprake van 2 aanvragen die naast elkaar gaan lopen. Met vriendelijke groet, Nathalia UWV Webcareteam
Hallo Nathalia, Heb vandaag weer gebeld en nu inderdaad dezelfde informatie gekregen als die jij hier geeft. Er wel bij vermeldt dat er gisteren andere dingen werden verteld en dit gaat ze doornemen met de werknemers die dit gezegt hebben! Dankjewel voor je informatie!! Liefs stefanie100