Mijn oudste speelt bijna elke week wel een keer, als het aan hem ligt speelt hij elke dag, als het een keer niet mag van mij of niet lukt omdat het andere kindje niet kan/wil dan is hij meteen boos. Scheelt hier wel dat er maar 2 dagen over zijn om te spelen. Di en do is hij naar de BSO en vrijdag zwemles. Maar toen hij net starte op school speelde hij ook niet zo vaak, school kost dan al zoveel energie dat ze er de puf niet voor hebben. Ik probeerde het toen zelf ook in te perken naar max. 1x per week (hij had toen nog geen zwemles) zodat hij ook wat rustige dagen had.
Zogelukkig, jammer dat je (valt me op dst je dit in veel topics doet) zo raar reageert! Nee natuurlijk MOET hij niet afspreken, vroeg me gewoon af wat normaal is?
Hier overigens wel veel contact met andere kids hoor, maar eigenlijk zijn dat of kinderen uit de familie of kinderen van vrienden.. Maar (nog) niet van school! En hier ook druk, met BSO en alle afspraken! Nouja ik wacht het maar gewoon af thanks!
Maar als je kindje naar de bso gaat, daarnaast ook nog zwemles heeft en in sommige gevallen nog een les (muziek, dans etc) dan heeft het toch al genoeg contact met andere kinderen. Ik kan me voorstellen dat als je b.v maandag en dinsdag naar de bso gaat, donderdag dansles hebt en vrijdags zwemles er kindjes zijn die er geen behoefte aan hebben om op woensdag ook nog eens ergens te moeten gaan spelen. Soms hebben kindjes ook gewoon rust nodig en kan het zijn dat ze behoefte heeft om alleen te spelen.
Ze zegt toch ook niet dat het moet, maar vraagt zich gewoon af hoe het zich bij andere kinderen heeft ontwikkeld. Er zullen kindjes zijn die het druk hebben met zwemmen, dansen, bso en geen behoefte hebben aan afspreken, en andere kindjes juist weer wel. Eva was met 2,5 jaar wel al klaar met overdag slapen en ze heeft nu niet veel slaap of rust nodig. Ik moet wel zeggen dat we de laatste tijd redelijk rustige weekenden hebben waarin niets hoeft. Zelf vind ik dat weleens saai, maar de kinderen vinden het heerlijk.
Het is ook niet zo dat hij móét afspreken, of dat hij niets te doen heeft (heef het zelfs eigenlijk best druk met vanalles) maar vroeg het mezelf inderdaad ook gewoon af hoe het zich bij andere kindjes ontwikkelt.
Mijn dochter spreekt al vanaf het begin af en het liefst elke dag. Vindt ze gewoon erg gezellig en ze kan ook afspreken want ze hoeft niet naar de bso, zwemles is ze ook nog niet mee begonnen, sport is op de vrije woensdag. Ze mag van mij 2x per week afspreken en dat is de ene week soms maar 1x en de andere week 3x. Soms wil ze afspreken met een kind dat niet kan of mag en dan heeft weleens pech, maar ze vermaakt zich thuis ook prima. Moe van school is ze nooit geweest dus dat is hier nooit van toepassing geweest.
Huh? Als ik zo'n topic lees, dan ga ik mij ineens van alles afvragen. Mijn zoontje gaat binnenkort ook naar school en ik had gewoon nooit gedacht dat zoiets een issue zou kunnen zijn. Ik schrik ervan als ik lees dat het een issue is dat een kindje dat 3 maanden naar school gaat en nog niet vaak speelt bij andere kindjes (of andersom) of dat de 'populaire kindjes' al bezet zijn. Ieder mens maakt vrienden. Ik ben daar niet bang voor en heb het gezien het karakter van mijn kind liever rustig tot de zomervakantie. Ik hoop dat mijn zoontje nog tijd heeft voor zijn half jaar jongere beste vriendje dat nie naar dezelfde school zal gaan. Ik heb het hier zelfs vanavond met mijn man over gehad, die speelde ook alleen bij 1 kleuter-vriendje dat tevens het overbuurjongetje was. Ik vind deze tijd gewoon zoveel anders dan de jaren 70, er móet zoveel. Niks geen gekke reactie hoor, just my two cents.
Het is vanzelf gegaan eigenlijk. Het begin met dat ze kindjes in groep 2 dit zag doen. Elkaar uitnodigen etc. Op den duur vroeg ze of er bij ons ook een kindje mocht spelen. We deden dit dus ook gewoon en liet haar zelf een kindje uitzoeken en vroeg aan e ouders of het mogelijk was. Op den duur ging ook zij daar spelen etc . Ze heeft een heel hechte vriendin die zit nu in groep 3 en dochter in groep 2 maar we hebben haar hier ook al te speken gehad afgelopen maand
Mijn dochter heeft trouwens heel veel vriendjes waar ze ook komt. Gaat er gewoon tussen staan en laat zich niet buitensluiten . Maakt het misschien wel makkelijker. Mijn zoontje begint na de zomer op school en hij is meer de kat uit de boom kijken. Spelen zal hij genoeg doen met de kindjes maat zie hem niet zo snel een vriendje uitnodigen . Is toch ook geen probleem. Mijn zoon speelt net zo graag alleen
Mijn ervaring als juf is dat veel kinderen de eerste maanden op school vaak te moe zijn of te vol van indrukken om echt regelmatig na school af te spreken. Het komt vanzelf wel, ze moeten ook nog vriendschappen opbouwen. Je kunt wel vragen aan je kind met wie het deze week een keertje wil spelen en dan met de moeder een afspraak maken.
Nee zogelukkig, dit bedoel ik dus nogmaals, je hoeft jezelf niet te verbazen over 'issues' want zoals ik al zei ís het geen issue maar gewoon iets wat ik me afvraag! Mijn zoon speelt ook prima in zijn eentje en heeft ook altijd vanalles te doen dus dat zit wel goed!
Ik vind t ook wel een beetje raar als 'de populaire kindjes' bezet zijn en er dan alleen nog maar 'stomme kindjes' over zijn.. Er komen toch altijd kindjes instromen, normaal gesproken. En als het klikt, hoe nieuw ook, dan staat dat normaal gesproken toch niet in de weg. Ieder kind moet een keer nieuw instromen. Tja, tis misschien handiger als je in een hele nieuwe klas of in t begin van het jaar instroomt, maar voor de meesten geldt dat sowieso niet. En zal best dat er onder kleuters ook al populaire kindjes zitten. Tja, als die niet met je willen spelen, zul je andere vriendjes moeten zoeken. Zo werkt dat in het echte leven ook..
Jelle is ook niet zo van het afspreken. Hij vind het prima om op school met kindjes te spelen, maar hij is ook blij als hij thuis lekker kan rommelen. Hij zit nu in groep 2 en hij is misschien 2x bij iemand thuis geweest en er is 2x iemand hier komen spelen. Hij vraagt er ook niet naar en als ik erover begin, hoeft het ook niet zo nodig. Toevallig heeft hij van de week afgesproken met z'n vriendje (nou vind ik dat vriendje niet zo geweldig, hij is verbaal nogal agressief, maar goed, ik kan moeilijk zeggen dat ik zijn vriendje niet leuk vind) voor vanmiddag, maar of die nou hier komt of dat hij daar gaat spelen is me nog niet duidelijk... Zo maar eens even met de mama overleggen. O ja, ik heb het er ook over gehad met de juf, in het 10 minuten gesprek. Ik was eigenlijk een beetje bang dat hij niet af wilde spreken omdat hij weinig vriendjes heeft of misschien niet goed in de groep ligt, maar dat is niet het geval. Hij is op school heel sociaal, kan met iedereen goed overweg, maar heeft wel duidelijk zijn eigen vriendjes. Het is net zijn vader, die kan ook met iedereen door 1 deur...
Mijn reactie gaat over 2 verschillende kinderen. Bij de een zijn de populaire kindjes al bezet en de andere had het over stomme kindjes. Maar beide zijn vandaag gaan spelen. Lianna bij een kindje dat net in groep 1 is begonnen en Yosyp bij een meisje.
Onze oudste 2 gingen al vrij snel spelen. Onze jongste houdt het nog steeds een beetje af, begin nov. op school. Het komt vanzelf.
Hier zit de oudste sinds vorig jaar op school maar afspreken doen wij nog niet. Vindt dat nog niet nodig in groep 1 .... Misschien als er iemand vraagt of ze mag komen spelen dat ik het dan wel doe....wil dan wel eerst de óuders kennen. Hoe denken jullie daar dan over eigenlijk......wil je eerst de ouders leren kennen of laat je ze gewoon naar iemand toe gaan die je eigenlijk niet kan?
Dus als ze wil afspreken, mag dat niet van jou? Het is niet nodig om te stimuleren, maar het afhouden zou ik echt niet doen, als ze het graag willen is het zo belangrijk voor ze! Eva zit nu een jaar in groep 1 en spreekt regelmatig af. Ik heb inmiddels al lang met alle ouders van haar klas gesproken en ik ken ze dus een beetje. De een wat beter dan de ander, maar het ook gewoon allemaal moeders als jij en ik hoor
Spelen...o praat me er niet van Een hype bij mijn dochter in de klas maandag, dinsdag en donderdag spelen Woensdag sport ( als er geen feestje is) Vrijdag voor mama Zaterdag zwemmen En dat bijna elke week Deze week 2 feestjes en volgende week ook weer 2 feestjes op woensdag en vrijdag.
Hier eentje in groep 4 en ook die spreekt niet elke week af hoor. Om het voor hem duidelijk te houden mag hij alleen voor de woensdagmiddag afspreken. De rest van de week kan hij gewoon op straat gaan spelen met de buurkindjes. In augustus gaat de jongste naar school en dan zien we wel hoe het loopt in ieder geval dezelfde regel als bij haar broer. De woensdagmiddag is voor eventuele afspraakjes.