Hoi Dames Hoop dat er meer kindjes zijn die dit doen en hoop tips te hebben hoe jullie ermee omgaan want ik weet ik geen raad meer vind het echt verveelend worden Mijn dochter is nu 3,8 jaar oud ze deed al vanaf precies toen ze 3 jaar oud was friemelen aan haar geslachtdeel eerst deed ze altijd haar beenen tussen de spijlen van de traphekje zodat de spijl dan zitten haar beenen kwam maar nu pas haar benen er niet meer tussen dus nu zit je steeds met haar handjes aan haar geslachtdeel (wel met kleding aan ) en soms duwt ze ook een boek tussen haar beenen en andere dingen elke keer zegt ik van stop er nou mee straks heb je last van je tum maar ze luistert niet nu heb ik gezegt doe het alleen maar in je eigen kamer want ik vind het een storend en verveelend gezicht ze wilt ook niet meer dat ik haar tum wast in de douche dat wilt ze nu allemaal zelf doen oke dat mag van mij als ze klaar is met douche en ik droog haar af dan laat ze altijd haar tum zien van kijk is mamma heb ik het goed schoongemaakt en dan ik ok van ja het is goed schoon ik hoop dat ze dit niet doet als wij visite hebben of als wij op visite gaan of dat ze het op school doet wie van jullie kinderen doen dit ook ? en hoe gaan jullie er mee om ? bedankt voor jullie tip gr Citta
Mijn zoontje zit regelmatig aan zijn piemeltje. Dat is ook logisch, dat voelt namelijk lekker. Als hij het privé doet, in bad bijvoorbeeld, negeer ik het gewoon. Het is zijn lichaam en dat mag hij ontdekken. Als hij in het openbaar friemelt, zeg ik gewoon dat dat privé is. Maar dat zeg ik ook als hij midden op straat in zijn billen zit. Op zich is het gedrag niet vreemd, maar de locatie mag beperkt worden. Hoe meer je er een issue van maakt, hoe moeilijker het wordt. Behandel het gewoon als elk ander normaal maar niet altijd gewenst gedrag. Gillen mag bijvoorbeeld ook niet binnen, maar wel bij buiten spelen. Aan je privé delen zitten is prima, maar op je eigen kamer.
Het is wel een moelijk iets. Hoe leg je een kind uit dat je dat fijne gevoel (want meer is het nog niet voor hun) alleen prive mag hebben en een ander fijn gevoel (tutten met een knuffel of duimen bv) wel overal mag doen. Ik denk hoe lastig het voor jou ook is. Gewoon opletten. En als het in het openbaar gebeurd je dochtertje er op attenderen. Het is iets wat volgens mij ook heel onbewust gaat in de meeste gevallen. Vooral niet boos worden hoor, want ik weet nog wel toen ik zo klein was mijn moeder altijd heel boos werd als ik bv met een kussen tussen mijn benen sliep (ik was niet ouder als 4) en dat heeft altijd zon ontzettende indruk gemaakt dat ik daarna helemaal nooit meer aan mijn eigen "" wou zitten. Omdat het iets "engs" was. En dat heeft tot op de dag van vandaag nog invloed op hoe ik me hierover voel. Gewoon op attenderen, en ze groeit er op een bepaald moment wel over heen als het besef van omgeving ook groeit.
hier ook een dochter dat graag aan haar plasser zat. Wat wij deden is continu benoemen dat ze als ze in haar bed ligt aan haar plasser mag zitten, maar niet op plekken waar andere mensen bij zijn. Toen heeft ze vervolgens nog een tijdje tegen iedereen op straat geroepen dat ze in bed aan haar plasser mag zitten en nu is het rustig...... Wat trouwens wel opviel is dat onze dochter toen ook niet lekker in haar vel zat, erg druk en bewegelijk en het leek voor haar echt ontspannend te werken. Nu ze beter in haar vel zit is het friemelen daardoor ook afgenomen denk ik.
Het hoort er een beetje bij he? Die van ons vindt het ook reuze interessant en ik heb er geen problemen mee. Ik zeg alleen dat het niet kan als daar andere mensen bij zijn. Maar in haar privé omgeving vind ik het geen ramp. Papa kan er trouwens niet eens naar kijken, die vindt het echt vreselijk.
Ik heb hier verder niks te zoeken maar kwam dit een tijdje geleden tegen : Ouders Online: Vraagbaak Seksuele opvoeding - Archief - Overzicht Allemaal berichtjes over dit soort onderwerpen. Het is dus hartstikke normaal net zoiets als in je neus zitten. (waar je dan natuurlijk ook iets van zegt) (Ik kwam deze site trouwens met dit onderdeel tegen omdat ik voor mijn opleiding alles opzoek, meer niet.)
bizar he als ze dat opeens doen. Ik leg dr uit dat het niet gek is maar bij andere mensen het niet fijn vinden om het te zien. En...ja hoor na 2 mnd frummelen is het opeens over! Tatataaa no big deal maken en dan zakt het mooi af.
Hahahaha!! Fijn Hier doet ze t af en toe. Ze vindt t vaak ook fijn om in dr nakie te lopen. Zo wilde ze gisteren spelen dat ze op t strand was. Zeg ook gewoon tegen dr dat t prima is om dat binnen/thuis te doen en evt doen we de gordijnen dan dicht. Ze doet t niet heel veel dus en heb t haar ook nog nooit in gezelschap zien doen. Ze doet ook geen hele 'seksuele' dingen (behalve dan dat ze wel vaak aan mijn wang en aan mijn tong wil likken )
Volgens mij wil je een kind vooral een paar dingen leren: - je op je gemak voelen met je eigen lichaamsdelen (kennis van eigen lijf) - eigen genot is prima - je geslachtsdelen zijn van jezelf en van niemand anders - genot beleven doe je privé (eigen kamer / wc etc) het laatste wat je wilt is dat je kind krampachtig wordt, het vies vindt etc etc... dus ik zou zeggen.. erkennen, lekker laten gaan maar vooral ook leren om dit ergens te doen waar geen andere mensen zijn.
Ik leer mijn kinderen dat geslachtsdelen privé zijn. Je mag er alleen zelf aan zitten en niemand anders. Toen mijn dochter een haar of 3 was begon ze met de oor van Nijntje tegen de doos te flapperen. Stond ik toch wel ff van te kijken maar gelukkig hield het vanzelf op. Heb er niet veel over gezegt probeerde het gewoon Niet te zien. Ze deed het vooral als ze moe was en verder niet. Heb de kindjes uitgelegd dat ze best mogelijk friemelen maar wel in hun eigen kamer juist omdat het privé is. Beetje zo tussen neus en lippen door. Aan je kont krabbelen of plasser is niet netjes
ze doet het gelukkig nu sinds 3 dagen op haar eigen kamer maar ik moet soms wel ingrijpen hoor want soms doet ze het zo lang en dan loopt er zweet over haar voorhoofd en rood gezicht dan zeg ze ook mama mijn haren zijn nat dan zeg ik ook van ja dan moet je nu maar stoppen ga nu maar gewoon spellen dan speelt ze dan wel weer maar na een tijdje zit ze weer te spelen pffff hopenloos