hallo. ik vroeg me af tot welke leeftijd jullie het normaal vinden om samen met zoontje te douchen. mijn zoontje is nu 3,5 en ik zet hem vaak in een badje naast de douche en dan ga ik zelf ook douchen. Vroeg het me gewoon even af
Volgens mij is dat heel persoonlijk. Bij mijn vriendin hebben ze (zowat tot ze verkering kregen ofzo) altijd samen met de ouders onder de douche gestaan. (niet als vaste regel ofzo, maar gebeurde toch regelmatig) Vaak moeder/dochter en vader/zoon, maar ook broer/zussen en gewoon lekker bijkletsen. Het is niet mijn ding. Maar je ziet, het ligt er dus maar net aan, wat je gewend bent en prettig vind. Ik denk dat je gewoon lekker zo moet doorgaan, tot jijzelf of je zoontje het niet meer wil.
Ik heb nog geen idee tot wanneer dat hier gaat gebeuren, maar voor nu in ieder geval nog wel. Wij douchen elke ochtend met z'n 3en (zoon, dochter en ik). Milan is van juli 2008, maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren dat hij niet meer met mij wil douchen of dat ik het niet meer vind kunnen.
Pas als ze zelf aangeven dat ze niet meer willen. Hier kruipen ze nog regelmatig mee onder de douche.
tot wanneer hij zelf niet meer wil....als ze tegen de 14 lopen gaan ze vanzelf schaamte krijgen en dan is het zo afgelopen hoor
De grote wil niet meer met mij douchen sinds hij 7 is. Inmiddels is hij net 10 geworden en gaat nu ongeveer een half jaar alleen eronder staan omdat hij ook niet meer met papa en/of zijn broertje samen wil De (nog) kleinste maakt het niks uit, die gaat zelfs liever met iemand dan alleen Ik heb er nooit moeite mee gehad om samen te douchen ook al vind ik het persoonlijk prettiger als ik deze tijd even voor mezelf heb en gewoon iets voor mij alleen kan doen
Een kind gaat vanzelf aangeven wanneer het dat niet meer wil. Kan me voorstellen dat dat zo rond de pré puberteit is, vanaf een jaar of 9 of 10? Misschien ook al wel eerder.
Zolang jij en het kind dat prettig vinden.. dat verschilt enorm per kind EN ouder. Laat je niets voorschrijven.. kijk gewoon goed naar je kind en naar jezelf.
Mee eens! Onze oudste is 5 jaar en vindt het erg gezellig om met zijn papa, broertje of mij te douchen. Ik vind het ook geen probleem.
Ik douche niet meer met mijn zoontje van 3,5. Beetje maf kind is het, hij heeft lang borstvoeding gehad en is nog steeds dol op mijn borsten. Wil ze ook steeds aanraken als we samen in bad zitten en daar hou ik gewoon niet van. Mijn man doucht nog wel samen met beide jongens van 3,5 en bijna 6, mannen onder elkaar is blijkbaar toch anders.
En dit is dus een mooi voorbeeld van dat de ouder zich er niet prettig bij vindt.. gelijk heb je.. doen waar je je prettig bij voelt. Mijn neefje heeft vanaf dat hij 8-9 niet meer met zijn moeder willen douchen maar wel met mij. Zijn moeder dat vond hij genant.. tja... ook grappig.
Met samen douchen bedoelen jullie dat je samen onder de waterstraal staat? Dat doe ik al niet meer vanaf dat mijn dochter goed kan staan. Ze gaat altijd alleen onder haar douche. Nouja alleen...haar pop en het poppenbadje gaan vaak mee, zodat pop ook lekker gewassen wordt. Als ik onder de douche sta, is de badkamerdeur wel altijd open. Soms ga ik eerst douchen en roep ik mijn dochtertje als ik bijna klaar ben. Dan kleedt ze zich uit en wisselen we. Dan droog ik me af terwijl zij doucht. Als ik droog ben, was ik haar. Daarna kleed ik me aan & haal ik haar onder de douche vandaan om af te drogen en aan te kleden. Mijn dochtertje is trouwens 3 jaar, 8 maanden.
Ik krijg mijn manneke met moeite in bad, behalve als ik meega. Dus voorlopig zullen we nog wel even samen gaan. Ik ga er vanuit dat hij er op een moment gewoon geen zin meer in heeft. Ik vermoed wel dat een en ander veel te maken heeft met hoe je omgaat met blootheid. Ik vind zelf bloot zijn geen issue, mijn man is een stuk preutser. Dat voelt een kind ook.
Wie is hier nou maf? Voor hem is het kennelijk gewoon, jij voelt je er ongemakkelijk bij. Dat zegt meer over jou dan over hem. Je peuter om zoiets maf noemen, vind ik ... maf! Nu geef jij je borsten wel een heel speciale lading. Vind je het ook erg als hij je benen inzeept? Je zou hem ook gewoon kunnen vragen er niet aan te zitten omdat jij je daar niet prettig bij voelt. Om daarom meteen maar niet meer samen te douchen of badderen vind ik nogal wat.
Dan heb ik meteen nog een andere vraag. Mijn dochter zit in bad en ik sta ernaast onder de douche. Ik scheer mij dan ook en maak mijn vagina schoon. Mijn dochter heb ik geleerd om zelf haar plasser en tussen de billen schoon te maken. Als jullie douchen doen jullie dat dan ook of is dit heel raar? Ik voel me er niet ongemakkelijk bij maar vraag me wel af of dit in de ogen van een ander ook oke is? Het hoort er toch gewoon bij?
Die enkele keer dat ik nog met mijn dochter 'mag' douchen(ze wilt tegenwoordig alleen douchen) doe ik dat ook gewoon hoor. Maar ook als ik alleen douche en zij de badkamer inloopt kan ze het gewoon zien. Ze mag er ook bij zijn als ik op de wc zit ofzo. Enige wat ik niet wil is dat ze erbij is als ik ongesteld ben en met kanon verwisselen bezig ben. @Ts: Gewoon blijven doen zolang beide partijen zich er nog goed bij voelen. Ik vind het altijd heel leuk om met mijn dochter te douchen maar zij doucht liever alleen. Ze vind het niet erg als wij bv in de badkamer gaan zitten, ze heeft gewoon graag alle ruimte om te spelen. Buurmeisje van bijna 7 doucht ook nog steeds met haar vader en opa (ook met haar moeder hoor)
prettig om te lezen dit. Ik ben zelf door mijn ouders heel 'preuts' opgevoed. samen douchen was echt not done en mijn vader deed mij zelfs nooit in bad als baby omdat ik een meisje was. Toen ik zwanger was van mijn zoontje heb ik het er veel met mijn man over gehad. ik heb mijn ouders nog nooit (voor zover ik mij kan herinneren) naakt gezien en kan/kon me dus ook niet echt een voorstelling maken van hoe dat dan gaat samen douchen en zo. Maar mijn man is niet echt een prater dus dan krijg ik van die droge antwoorden: Gewoon douchen Inmiddels is mijn zoontje al wat groter en vind ik het heerlijk om samen in bad te gaan. Hij vind het ook heerlijk denk ik, alleen voel ik me er soms toch wat ongemakkelijk bij. Vooral denk ik omdat ik een beetje ben opgevoed dat dat niet 'hoort'. Maar als mijn zoontje dan zo tegen me aan kruipt dan wint het genieten van het contact momentje van het gene momentje. Ik hoop dat we het nog lang samen kunnen doen en dat hij het nog lang leuk blijft vinden en dat ik me er niet ongemakkelijk meer bij voel. Over het aan de borsten zitten; Mijn zoontje heeft de gewoonte de laatste weken om zeer geïnteresseerd aan mijn tepels te gaan trekken. Best pijnlijk af en toe, maar meestal leid ik hem dan maar even af en dan vergeet hij het weer even.