Fries op kdv

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Moniki, Jan 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,792
    18,980
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Waarschijnlijk ook niet. Hij heeft ook nog steeds moeite met de dagen van de week, maanden, jaargetijden etc. Maar goed: die heb je ook niet nodig voor een gewoon "hoe gaat het nu met jou" gesprekje. De belangrijkste woorden (oranjekoek en suikerbrood) kent hij wel :D:D

2. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Echt wel!
    Mijn buurvrouw komt uit Friesland, als ze Fries gaat praten met bijvoorbeeld haar ouders versta ik er helemaal niks van. Ja, misschien een heeeel klein beetje.

(en waarom Fries gaan praten in een gezelschap waar de meeste mensen geen Fries verstaan.. ik snap dat niet he, vind het zo asociaal. Je wordt direct buitengesloten. Maar goed, dat is off topic;))

3. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Bist zeker ook 'n Grunninger :p

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,792
    18,980
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Persoonlijk vind ik het asociaal om van mensen te verwachten dat ze met hun eigen ouders / familieleden een vreemde taal gaan spreken. Als er een Duitser bij mij op bezoek komt hoeft ie ook echt niet te verwachten dat ik ineens Duits ga spreken met mijn man en ouders.

5. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0

Goeie vergelijking zeg:D

6. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,504
    8,425
    113
    Had je trouwens nog wat gedaan richting KDV? Want idd erg vreemde actie! Zou zelf niet te lang wachten met dit aankaarten.

7. Moniki

Moniki Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    1,305
    2
    38
    Felice, ik heb de oudercommissie gemaild en er is over 2 weken een informatieavond. Ben benieuwd!

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,792
    18,980
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik ben benieuwd wat de reactie van de oudercommissie is. Heb je er toevallig al andere ouders over gesproken?

9. Moniki

Moniki Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    1,305
    2
    38
    Het zal mij ook benieuwen wat ze 'willen' met die informatieavond. Hadden ze naar mijn idee ook beter kunnen doen alvorens het in te voeren, maar goed. We zullen zien. Het zal dan wellicht ook wel duidelijk worden of er meer ouders zijn die er zo over denken als ik ;)

Nee, dat nog niet. Mijn man is degene die de kinderen brengt en haalt.

10. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Hier een fries met ook een kindje op het kdv en ik zou er niet echt blij mee zijn als ze dat bij ons kdv gaan invoeren.
    Gelukkig spreken ze bij ons gewoon abn.
    Ik woon hier al mijn hele leven en praat zelf geen fries maar versta het dan wel weer, maar ben niet van plan mijn dochter fries te leren.

11. misa

misa Niet meer actief

Ik zou er ook zeker niet blij mee zijn!

12. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

May 20, 2008
    261
    0
    0
    Ik snap je niet goed hoor, ik heb niet alle reacties gelezen maar jullie kiezen toch voor dit kdv? Dan kies je toch voor de visie die dit kdv heeft? Daarnaast leren kinderen als ze jong zijn heel makkelijk een nieuwe taal. Als jullie thuis alleen nl spreken maakt dit toch niet uit???

13. Moniki

Moniki Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    1,305
    2
    38
    @Zomerjurk misschien toch handig als je de rest van het topic leest, alvorens te zeggen dat je me niet snapt ;). Dan nog hoef je me niet te snappen :p, maar dan zou je wel antwoord hebben gehad op de vragen die je stelt.

En in mijn eerste post staat dat ze sinds januari jl. zijn begonnen met het invoeren van 2-talig onderwijs. Hier was dus geen sprake van toen we voor dit kdv hebben gekozen.

14. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Ik zou er ook niet blij mee zijn. Als het in overleg gegaan zou zijn, had je als ouder de keuze kunnen maken, wij gaan erin mee of kiezen voor een ander kdv.
    Ik woon dan niet in friesland, hier spreken ze ook een dialect waar ik niks van begrijp of versta! :) mijn souders spreken het ook en in de zwangerschap was er de discussie of wij ons kind ook het dialect aanleren. Onze keuze, ook die van mijn man was nee, dat doen we niet. Mijn man verstaat het en spreekt het niet en ik versta er niet eens veel van! En dan zou ik al helemaal niet willen dat vreemden die keuze voor mij zouden maken.

Misschien een idee om eens rond te kijken naar een ander kdv? mits er niks uit de ouderavond komt en je je niet kunt neerleggen bij het besluit heb je in iedergeval al andere opties bekeken toch?

Succes met de stand van zaken! en ik hoop dat jullie een goede middenweg erin kunnen vinden!

15. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    ik zou het fantastisch vinden! Ik ben het wel helemaal met je eens dat het niet netjes is dat dit zomaar is ingevoerd zonder vantevoren te bespreken met de ouders. maar wat een luxe, 2 talen leren vanaf zo jongs af aan!
    Onze dochter wordt tweetalig opgevoed, en als mijn gastouder bijv. Engelse (of Friesin!) was geweest had ik haar zeker weten gevraagd om in die taal te spreken met mijn dochter. Een prachtig cadeau wat je je kind mee kan geven.

16. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,504
    8,425
    113
    Hoi Moniki,

Is er nog wat uit de informatieavond gekomen?

Groetjes van Felice

17. Moniki

Moniki Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    1,305
    2
    38
    He meiden,

sorry, maar het lukte me even niet om eerder weer te reageren.

Ehm, nou eigenlijk ben ik niet zo veel opgeschoten met die informatieavond. Heel eerlijk heb ik er een beetje een rotgevoel aan over gehouden.

Het voelde namelijk erg vijandig tussen de Friezen en de enkele niet-Fries.

Ik weet even niet hoe ik dat nou het beste kan verwoorden... Voor een Fries is het heel normaal en vaak met de paplepel ingegoten dat er een tweede taal is, namelijk het Fries.
    Dat dat voor de niet-Friezen soms best lastig te begrijpen is, was voor de Friezen weer niet te begrijpen. Hoe voorzichtig de niet-Friezen hun twijfels ook kenbaar maakten, je werd eigenlijk meteen aangevallen. Terwijl het hierbij dus niet zo zeer om het Fries zelf ging, maar wel over de manier waarop dit besloten is en het feit ze het nu al moeten gaan leren.

Over het punt waarom het niet met de ouders was overlegd werd gewoon gezegd van dat zij het nou eenmaal zo hebben besloten, klaar. Eigenlijk moesten we vooral onze mond houden als we het er niet mee eens waren.

Ik had het idee dat de lokatiemanager niet zo goed wist hoe ze met de kritiek om moest gaan en daardoor nogal kort door de bocht en zelfs boos en vijandig was.

Verder kreeg je ook niet echt de kans om uit te praten. Ik heb getracht duidelijk te maken wat mijn bezwaren waren, zodat zij de mogelijkheid hadden deze weg te nemen, maar als ze me dan niet eens laten uitpraten ben ik ook gauw klaar. Helaas heb ik dan ook geen antwoord gekregen op mijn vraag waarom het het beste is daar nu al mee te beginnen.

Eigenlijk ben ik er nog steeds een beetje beduusd van... Ik vond het al met al een ontzettende aanfluiting; de manier waarop er met elkaar werd omgegaan en de aanvallen die je over je heen kreeg als je ergens je twijfels over uitte...

Je kunt dus zeggen dat ik er eigenlijk niks mee opgeschoten ben, behalve dat ik me nu nog meer afvraag of ik mijn kinderen wel op die crèche wil houden :(

Sorry als het verhaal misschien niet helemaal duidelijk is :)

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Kun je niet eens 1-op-1 met de locatiemanager praten over de gang van zaken?

19. Moniki

Moniki Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    1,305
    2
    38
    Nou, eerlijk gezegd weet ik niet of ik daar nog trek in heb na hoe zij reageerde op die informatieavond. Ben er echt van geschrokken hoe ze tekeer ging...

20. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik zeg: zoek een ander KDV! Als je dit soort dingen niet in redelijkheid kunt bespreken is er iets mis. Grote veranderingen (en dit vind ik een grote verandering) moeten ook met de OR besproken worden. Ik heb sowieso niets met Fries maar vind het erg raar als er opeens Fries met en tegen mijn kind gesproken wordt. Hier hebben we ook een dialect maar dat hoeft mijn kind niet te leren. Gewoon ABN praten lijkt me eerst meer dan genoeg.

Share This Page