Fries op kdv

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Moniki, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat kan ik me voorstellen. Als het vertrouwen gewoon weg is, kun je misschien beter kijken of er ergens anders een plekje is.

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.504
    8.425
    113
    :$ ... ik ben gewoon even helemaal sprakeloos!

Wie denken ze wel niet te zijn omdat zo 'even' in te voeren en dan een 'informatie'avond te geven waarop je alleen maar afgesnauwd wordt, met een rotgevoel naar huis gaat en géén informatie hebt gehad :(
    Zo jammer, terwijl jij ze juist de kans wou geven om één en ander uit te leggen, maar je niet eens mocht uitpraten.

Ik hoop voor jou van harte dat je een ander KDV kunt vinden. Zou me er beslist niet prettig meer bij voelen. Elke keer als je er komt met brengen en halen loop je die mensen weer tegen het lijf. Daarnaast (nog het belangrijkste) wordt jouw kindje een 2e taal geleerd, terwijl hij de 1e taal (Nederlands) nog niet eens goed beheerst. Laat staan dat je hem thuis zelf nog kunt verstaan ;)

En wat al gezegd werd: je kunt bij de OR aan de bel trekken!
    (alhoewel dat waarschijnlijk ook allemaal Friezen zijn die natuurlijk geen enkel probleem zien :()

3. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    K ben zelf fries en spreek fries met mn kids en mn man nederlands. Dit gaat prima. Maar dit is onze eigen keus. Als de manier van het kdv je niet aanspreekt, wat ik me goed kan voorstellen, dan zou ik idd een ander kdv zoeken. Friezen kunnen erg stug zijn over het fries spreken en dan is er soms weinig ruimte voor andere meningen, zeg ik zelf als friezin uit eigen ervaring. Dus het kdv zal hierin vast niet zo snel weer terug veranderen. K snap dat je dit niet wilt voor je eigen kind, dus om jezelf verdere frustraties te besparen zou ik lekker gaan zoeken naar een ander kdv. Het belangrijkste is toch dat jij je prettig voelt bij de opvang van je eigen kind!!

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vind het op zich een heel goed idee als kinderen een 2de taal leren. Ook als dat gebeurt op het kdv. Ben wel heel benieuwd hoe ze het precies doen, volgens mij werkt het het beste als kinderen per persoon of tijd weten welke taal er gesproken wordt. Hoe regelen ze dat precies?

Ik vind echter wel dat de manier waarop het is ingevoerd belachelijk is. Dit soort beslissingen horen in overleg met ouders te gebeuren.

Ik vind wel dat er echt een verschil is tussen fries en dialect/streektaal. Fries is ook meer verwant aan engels dan aan nederlands, dus fries spreken kan een voordeel zijn bij engels leren. (en ja ik ben half fries, maar ben totaal niet fries opgevoed en heb er ook nooit gewoond. Als ik op visite was in friesland bij mijn grootouders (die ik gewoon opa en oma noemde) dan sprak iedereen nederlands. Ik vind het namelijk wel normaal dat je rekening houdt met anderen en als er een duitser bij mij op visite komt zal ik engels tegen hem spreken (ik spreek geen duits). Wij noemen nu mijn vader wel pake, maar dat is ook omdat ik het wel handig vind. Mijn kind heeft 3 oma's en 2 opa's dus een beetje onderscheid is wel handig. Toen ik het mijn vader voorstelde vond hij het eerst een idioot idee, hij voelt zich totaal niet fries, maar na een weekje vond hij het wel een leuk idee omdat hij op die manier zijn kleinzoon een beetje extra verleden mee kan geven.

5. chevenne

chevenne Fanatiek lid

17 mei 2009
    1.073
    0
    0
    Sluit me hier helemaal bij aan, alleen wordt onze dochter niet tweetalig opgevoed.
    Ik ben een Fries, maar spreek zelf niet dagelijks Fries. Alleen als de situatie er om vraagt.
    Ik had mijn dochter graag naar een kdv gestuurd, waar ze Nederlands en Fries spreken, alleen is de spoeling hiervan dun, terwijl de meertalige school sterk in opkomst is.

Ik ben leerkracht en taalcoördinator. Tijdens de taco opleiding hebben we het ook veel over meertalig onderwijs gehad (twee- of drietalig). En er zijn diverse studies verricht naar de opbrengsten van twee- of drietalig onderwijs. De uitkomsten zijn positief. Tot een jaar of 7 leert een kind heel natuurlijk een tweede of derde taal aan. Een kind is prima in staat om een taal aan een persoon of situatie te koppelen. Dus er is juist heel wat voor te zeggen om al op zo'n jonge leeftijd te starten.
    Wel moet je heel goed uitdenken hoe je het gaat invoeren. Bijvoorbeeld twee leidsters op de groep, waarvan 1 altijd Nederlands spreekt en de andere Fries. (koppeling persoon). Of vaste tijden waarop er alleen Fries wordt gesproken, bijvoorbeeld tijdens het eten oid. (koppeling aan situatie) en niet zo maar wat in het wilde weg Fries of Nederlands spreken tegen de kinderen. Structuur is echt een toverwoord in deze.

Het neemt niet weg dat het kdv jullie wat beter had kunnen voorlichten, alvorens het doorgevoerd zou worden.
    Ze kunnen niet om alles toestemming vragen. Dat zul je straks op de basisschool ook mee maken. Daar vinden ook veranderingen plaats, die niet altijd overlegd hoeven of moeten worden met de Oudercommissie. Dit betreft vooral onderwijsinhoudelijke zaken. Wanneer je bijvoorbeeld schooltijden verandert, dus meer organisatorische zaken, dan wordt er wel overleg gepleegd met een oudercommissie of MR.

6. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland

In deze situatie, dus het invoeren van een 2e taal, vind ik wel degelijk een toestemmingsmoment waardig.
    Het gaat hier om beleidsmatige dingen, wat gevolgen heeft voor de klanten (in dit geval vooral de kindjes op het kdv, de ouders, leidsters ed).
    Daarbij is het geen startende kdv, waar ouders dus specifiek (kunnen) kiezen voor het pedagogische beleid.
    In dit geval wordt dat dus aangepast, ik vind t ronduit belachelijk dat ze dat op de manier hebben gedaan zoals TS heeft omschreven.

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Hier is het een beetje hetzelfde bij het kdv, maar dan met Zeeuws. Ik wil ook niet dat ze nu al Zeeuws praten tegen mijn dochter, ik vind het belangrijk dat ze accentloos Nederlands praat. Thuis praten wij altijd NL tegen haar en tegen elkaar. Bij de opvang wordt nu ook alleen nog NL gepraat, gelukkig zit er veel "import" hier op het eiland die het ook niet prettig vinden als er Zeeuws wordt gepraat, dus wij waren er zo uit met de ouderavond :)
    Ik zou toch eens voor een ander kdv gaan kijken, vind het belachelijk zoals ze met je omgaan.

8. Moniki

Moniki Fanatiek lid

28 nov 2007
    1.305
    2
    38
    Meiden, dank voor al jullie reacties!

Zoals jullie merken ben ik niet heel vlot met reageren :). Ik heb jammer genoeg niet zoveel tijd voor zp als ik zou willen...

Ik reageer snel wat uitgebreider, maar duik nu gauw m'n bedje in (moet wel fris en fruitig zijn op m'n dochter haar 1ste verjaardag he ;) :p).

9. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    zo zie jij het, dat ligt niet aan jou te zien, fries IS een taal... dat is gewoon een feit, niet een mening ;)

(ga ff verder lezen nu in dit topic, mijn Friese hart is geraakt :p)

10. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    die laatste is vrees ik wel waar...

NAtuurlijk ben ik nederlander, en ik spreek ook accentloos ABN, maarrrrrr, mijn moedertaal is Fries! en nee, wij willen niet afgescheiden worden van NL, maar Friesland heeft een rijke historie&cultuur, en dit soort acties net als op het KDV is voor het behoud hiervan aangezien er steeds meer "import" komt ;) en anders de taal verloren gaat, dat zou ik persoonlijk erg zonde vinden...

Wel ben ik van mening dat op het KDV het fries nog niet hoef te beginnen inderdaad.... de Friese kindjes spreken thuis fries en leren op KDV/School/tv/vriendjes wel nederlands, dat is nog nooit een problem geweest! maar NL' se kindjes gaan het vanaf de basisschool ook wel leren, en door vriendjes! NL' se kindjes hoeven van mij ook geen Fries te spreken, maar verstaan vind ik wel een must, ondanks dat je in NL woont, woon je toch ook in Friesland....

11. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Ik zou het trouwens ook eerder proberen als een toevoeging te zien dan een beperking, wij Friezen worden toch ook vanuit een 100%fries nest zomaar op een NLsprekend KDV gedumpt... en toch spreken we allemaal keurig abn(sommige uiteraard met accent...) en keurig Fries... lijkt mij alleen maar handig dat ze zo snel mogelijk fries leren verstaan aangezien er in eerste instantie toch altijd in het Fries geopend word.... ook in winkels e.d.
    Ik begin ook altijd in het Fries, als iemand dan nederlands antworod geeft ga ik ook over op NLs, ik ben niet zo'n stugge die blijft volhouden ;) dat is gewoon onfatsoelijk, ook wel ben je in Friesland :p

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ben blij dat ik niet toevallig in Friesland woon zeg..

13. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    hahahaha dat heb ik ook al een paar keer gedacht toen ik dit topic las hahahaha...maar het is idd wat tulip zei: als je niet in friesland woont dan zul je het nooit snappen. ik snap ook niet waarom het perse een taal moet zijn en waarom het geen dialect is...maar goed ben een echte brabo, dus zal dat wel niet snappen :p
    overigens vind ik 2 talig opvoeden heel goed, maar vind de gang van zaken op dit kdv niet prettig en ik zou mijn kind er dan ook per direct vanaf halen. (mits je vervanging hebt natuurlijk)

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ja ik snap het oo niet zo goed..

En dit vind ik dus echt onzin.. Friesland is een provincie van Nederland, Friesland is geen apart land. Een Fries moet dan maar overschakelen naar het Nederlands ipv dat een niet-fries in Nederland een geheel andere taal moet leren om het nog te kunnen volgen.

En 'gedumpt' worden op een Nederlands kdv? Voelt dat zo voor jou? Bestaan er geen Friese kdv's? Anders zou dat wat zijn toch?

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

Friesland is wel een provincie maar Fries is gewoon echt een taal.

Ik ben het met babebabe eens dat als je in Friesland woont ook Fries moet kunnen verstaan.

Ik spreek het (helaas) niet maar ik versta het wel. Als ik ergens kom waar ze Fries tegen me spreken zeg ik in het Nederlands dat ze lekker Fries mogen blijven praten.

@Tulip, foei hoor, het is echt een taal. En als je de geschiedenis er op na slaat is het Fries ook echt een hele grote taal en land geweest. Dialect hebben ze in de rest van Nederland. Je kunt Fries echt niet met het Brabants vergelijken.

Was getekend, een echte Fries :p:D ( spreek het alleen niet, ha ha)

16. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    #76 MamaVanSimone, 16 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2011
    ff een beetje OT:

Zitten hier toevallig nog Friese mama's die in de buurt van Utrecht wonen? Wij hebben hier geen Friese kdvs he, en als ik mijn docher Fries wil leren heb ik een beetje hulp nodig :)

17. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Bosi, nog meer reden om daar nooit te gaan wonen haha.

Ben er 2 keer geweest en beide keren meerdere keren meegemaakt dat mensen deden alsof ik een 1 of andere buitenlander was wanneer ik iets vroeg in het Nederlands.. om uiteindelijk wel mijn vraag te beantwoorden maar dan in het Fries.. al met al voelde ik me totaal niet welkom daar.
    Vind het gewoon niet kunnen dat je niet eens in een provincie van Nederland kunt wonen dat iemand je 'dwingt' een plaatselijke taal te leren. Leuk voor de mensen daar dat ze Fries willen spreken maar wanneer iemand die daar woont niet op zit te wachten moet een Fries ook gewoon in het Nederlands een gesprek kunnen voeren. Dat is mijn bescheiden mening.

18. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Dat zijn wel uitzonderlijke gevallen. De meeste mensen in Friesland spreken gewoon abn al dan niet me een accent Ook in winkels . Ook de Nederlandse taal is hier in opmars. Dat komt o.a. door de media. De pubers hier vinden het ook stoerder om Nederlands te spreken.
    Verder heb je binnen Friesland ook veel dialecten. Ikzelf denk dat zij nog veel stugger zijn met hun taal t.o. Hollanders.
    Zo heb je hier leeuwarders, wald pieken, mensen van de klei, uit Harlingen, het bildt etc zij hebben allemaal hun eigen dialect
    Zoveel mensen beheersen hier niet een het "gewone" Fries.

Ik heb er geen bezwaar tegen als er Fries wordt gesproken op kdv. Maar dan wel het echte fries en niet met Nederlandse dingen erbij. Zo zit mijn dochter op een Frieslatige psz. Kregen we een papier mee dat het kryst vakantie was. Tja en dan gaan mij de haren overeind staan.
    Wij spreken ook fries thuis, maar mijn dochter van 3 beheerst ook prima de nederlandse taal. Die pikt ze op van tv, radio of van vriendjes en buren. Ze weet ook prima de omschakeling te maken tussen beide.

19. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Sorry dit vind ik echt flauwekul. Ik woon zelf mijn hele leven al in Friesland en ik vind het echt een vreselijke rot taal. Het klinkt nergens na, Komt zo snauwerig over. Nooit van mijn leven dat ik Fries ga praten, en al helemaal niet ga leren omdat ik toevallig in Friesland woon. Versta het wel een beetje. Ik schaam me ook echt dood als er weer zo'n domme boer op tv is die zooooooo boers fries praat, vreselijk voel me als Fries dan echt zwaar voor lul gezet....

In je andere berichtje schrijf je dat je bijna altijd in het Fries word aangesproken als je hier in een winkel ofzo komt. Ik maak dat echt nooit mee. Het scheelt denk ik enorm waar je woont, ik woon in Sneek en word hier echt nooit in het Fries aangesproken in een winkel.

Ik zou het ook echt niet waarderen als mijn kind zomaar even Fries leert als 2e taal. Wat heeft het in vredesnaam voor zin om een kind dat te gaan leren als de ouders of familie het ook niet spreken. Net als in de rest van NL is nederlands de taal, ook in Friesland.

20. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die boeren zijn gelukkig niet typerend voor de gemiddelde fries. De meeste friezen zijn gelukkig fatsoenlijke mensen die wel nederlands gaan praten als ze merken dat hun gesprekspartner het niet verstaan.

Alleen bijvoorbeeld mijn opa en oma (85+) hebben er moeite mee, die zijn ook niet met nederlander in hun omgeving opgegroeid. En zelfs die proberen het wel. (maar met zo'n accent dat hun fries beter te verstaan is voor mijn man)

En gelukkig is fries ook niet zo heel lastig te verstaan, als je het een beetje gewend bent. Mijn man kan nu na 10 jaar ook wel basis-fries praten, en verstaan sowieso wel. En hij heeft echt geen talenknobbel. Daarnaast praat mijn hele familie, kenissen uit mijn ouders dorp, vrienden die ik in friesland heb, NL tegen hem. Gewoon uit fatsoen. Ik kan zo niemand bedenken die niet omschakeld..

Maar ja, hier in Enschede wordt ik op zaterdag ook regelmatig in het duits aangesproken. Dan begin ik dus mooi in het fries. En komen we mooi in het midden, NL, uit ;)

Deel Deze Pagina