Nou de meeste mensen die op tv komen uit Friesland, praten echt vreselijk. Je hoort ook veel anderen daar over praten. Kijk bijv naar piet paulusma ofzo en die doet ergens in Friesland een opname voor dat weer progamma. Die hij filmt zijn echt vreselijk om aan te horen.
Beetje rare opmerking, ik woon prima in Friesland. Zou ook zeker niet weg gaan. Maar de taal vind ik persoonlijk niet om aan te horen. En ja ik voel me soms echt voor lul gezet als Fries over hoe sommige mensen praten. Als je de rest van Nederland hoort praten over de Friese taal kan ik me voorstellen dat deze taal erg stom overkomt.
Is dat zo? Misschien ligt mijn grens van "vreselijk" wel ergens anders Je herkent sommige friezen inderdaad aan hun accent. Maar er zijn ook wel friezen zonder "vreselijk" accent op tv. Die herken je alleen niet zo snel.. Bij mij kan niemand raden waar ik vandaan kom, en als ze gokken is het meestal het Gooi..
even mijn commentaar. het is idd vervelend als je geen fries verstaat, maar kinderen op die leeftijden pikken zo veel sneller op. kind krijg het wel in de gaten wanneer ze thuis gewoon Nederlands praten en als ze kinderdag verblijf of psz zijn dat ze hun taaltje oppikken. heb geduld zou ik zeggen. het is beter voor hun ontwikkeling voor later,je staat echt versteld van later. zou zeggen neem fries cursus,want ze verplichten je alleen maar. woon zelf in Friesland,alleen in verdom het om fries te praten,maar ik versta het heel goed. ik natuurlijk snap ik jullie situaties,zelfs friezen hebben domme woorden wat bij geen logica achter zit,ik zou zeggen dat waren domme friezen. ik kan paar voorbeelden geven,maar ik weet niet of jullie daar op zitten te wachten
ik wel met sommig eens hoor, mijn schoonmoeder is ras echte fries. toen ik me eerste kreeg,verplichte ze mij om mijn zoon fries op te voeden,ze vloekte nog zelf bij,we wonen in friesland dan hoor je verdomme fries te praten. daar had ik dus echt schijt aan,want heb ook familie zoals me zussen die getrouwd zijn met niet friezen,en ze hebben kinderen. heb zelf een keer mee gemaakt dat een dochter van me broer fries is op gevoed en fries praten tegen me andere nichtjes en dat me nichtjes naar me zus gingen,"mama zij praat engels" toen dacht ik,ik voed ze nederlands op en me vriend praat fries,zo leren ze toch beide talen