Is Esme(e) marokkaans/turks?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Mommy2bee, 17 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommy2bee

Mommy2bee Lid

17 mei 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi
    Ben belgische en getrouwd met een marokkaan, we verwachten een prinsesje en ik hoor de naam Esmee graag.
    Nu weet ik dat esma marokaans is maar over esmee vind ik niets terug! Ik heb het wel al eens gehoord bij marokanen en turken maar is dit ook een islamitische naam?

2. Islah

Islah Niet meer actief

Nee, Esma/Asma is wel een Arabische/Islamitische naam.

3. Mj89

Mj89 Fanatiek lid

28 nov 2011
    2.591
    655
    113
    Groningen
    Esme, geen idee of het Turks/Marrokaans is maar mooie naam!

4. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Maakt dat zoveel uit dan, jullie hebben allebei toch een stem in de naam?
    Ik snap zelf nooit zo waarom de naam perse Marokkaans moet zijn als het kindje ook half Nederlands is.

Als het echt heel belangrijk is dan kan je haar als officiële naam Esma geven en als roepnaam Esmee.

5. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Esma spreek je uit als esme beetje lastig uit te leggen.

6. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    :p
    het gaat erom,dat de naam islamitische is marokaanse namen heb je niet eens,hahah. Meeste,noemen het zo maar als een van de ouders moslim is is het vanzelfsprekend dat het kind,een islamitische naam krijgt. Ookal is het kind half nederlands het gaat om het geloof

7. VSC

VSC Niet meer actief

Waarom vraag je dan of Esme marokkaans is?
    Maar volgens mij is het geen Islamitische naam. Nora wel, dus misschien is dat nog een optie. Dat word ook vaak bij Nederlandse kindjes gebruikt en dan valt t niet zo op.

8. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Ik ben de topic starter niet

9. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Dat is niet waar, ik heb een Nederlandse naam en mijn neefjes en een paar nichtjes ook en wij zijn allemaal half Marokkaans en meeste ook moslim.
    Dus vanzelfsprekend is voor jullie misschien zo maar niet voor iedereen.
    Het word vooral gedaan voor het paspoort volgens mij.
    Mijn moeder gaf mij een Nederlandse voornaam omdat we in Nederland wonen en dat hier makkelijker is maar ook omdat mijn vader ook een stem had.

10. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Uit islamitische oogpunt gezien is het verplicht als moslim zijnde je kind een islamitische naam te geven

Ik ben zelf ook Nederlandse en bekeerd mijn man,is marokaans. Wij hadden besproken voor dat ik bekeers was en kids,hadden dat hij wilde als ik geen interesse zou hebben in de islam dat onze eventuele kinderem wel een islamitische naam krijgen en opvoeding,,

Ik weet dat er genoeg zijn die het niet zo nauw nemen met de regels best jammer. Maar ieder zijn eigen keuze

Mag ik vragen zijn jou ouders nog samen? En is jou moeder bekeerd of heeft ze een ander geloof of juist geen

En het is niet aanvallend bedoelt ofzo.

11. VMiss

VMiss Bekend lid

24 nov 2010
    826
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mooi esmee! Esma niet!

12. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Nee hoor geen probleem, mijn ouders zijn nog niet zo lang gescheiden maar ze zijn het wel.
    Toen ik nog jong was was mijn moeder sowieso geen strenge moslim dus dat klopt wel maar mijn ooms wel.
    Mijn neefjes zijn verdeeld in wel en geen moslim met sommige wel een officiële islamitische naam en een afgeleide Internationale versie.
    De enige reden daarvan was zover ik begreep vanwege het Marokkaanse paspoort.
    Mijn opa en oma vonden onze Nederlandse namen moeilijk maar uit het islamitische punt heeft mijn moeder nooit klachten gehad zolang de leer van het geloof maar wel gegeven werd.

Ik heb dus nooit geweten dat het een verplichting was eigenlijk maar dat verklaard een hoop.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Maar dan is de vraag: Wanneer is een naam 'islamitisch'? Mijn kinderen hebben wel echt Islamitische namen, dus namen van gelovige vrouwen die worden beschreven. Omdat we dit mooie namen vonden.
    Maar ik ken ook genoeg mensen die hun kind Laila (nacht), Warda (bloem), Yasmin (Jasmijn) o.i.d noemen. Ik vraag me af wat daar Islamitischer aan is, dan een Nederlandse naam met een soortgelijke betekenis.
    Zover ik weet is een naam toegestaan om te geven wanneer dit geen verboden betekenis heeft. Ik heb nooit in de koran/hadith iets gelezen over tot welke namen je je moet beperken. Dus ik ben dan wel oprecht benieuwd wanneer iets echt islamitisch is en wanneer niet.

14. Mommy2bee

Mommy2bee Lid

17 mei 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor mij is t niet de bedoeling om esma op t paspoort te zetten en dan esmee te roepen, want allerlei instanties zullen dan ook esma noemen en dat is niet de bedoeling, toch niet voor mij.
    Maar een vraagje is esme niet de turkse esma dan? Of vergis ik me?

15. SDonya

SDonya Niet meer actief

Er zijn ook genoeg islamitische namen die Nederlands klinken dus je kan best voor een middenweg gaan ;) vind het ook altijd vreemd dat een naam perse gekozen word uit het land van afkomst van de man. Zie dat echt zo vaak! Mijn dochters hebben namen gekregen die wij mooi vonden en ja die zijn islamitisch maar die komen haast niet voor in onze land van afkomst... En volgens mij zijn alle namen toegestaan binnen de islam als ze een positieve betekenis hebben (maar dat weet ik niet zeker, vraag dat eerst dan even na) dus als esmee een mooie betekenis heeft dan lijkt mij dat dit binnen de islam is toegestaan

16. Mommy2bee

Mommy2bee Lid

17 mei 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had nog enkele namen in gedachten maar die komen al voor in zijn familie! Manlief heeft 7 broers/zussen , erzijn al 14 nichtjes,neefjes dus veel keuze is er niet meer!!!

17. SDonya

SDonya Niet meer actief

Welke namen dan? Wellicht kunnen wij nog met je meedenken.

18. Mommy2bee

Mommy2bee Lid

17 mei 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rayan, lina, dina, sarah, noor, driss, suheyla, selina, ilyas, hajar, yasmine, sofian, nassim, tariq
    Deze namen zijn dus al bezet!

19. SDonya

SDonya Niet meer actief

Meisjesnaam

Safia (lijkt op sofia), Norah of nora, alae (spreek je uit als Ella), mariam, ines, Dana, Amber.... Lijkt mij allemaal wel makkelijke namen voor beide culturen? En zijn islamitisch! Ben je ook op zoek naar jongens namen? En mocht je deze namen niks vinden dan wil ik best voor je verder nadenken en zoeken hoor :)

20. Mommy2bee

Mommy2bee Lid

17 mei 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meid :)
    Amber vind ik t mooist maar esmee blijft mn favoriet. En dubbele voornamen vind ik ook wel mooi maar dat vind ik al wat moeilijker , komt nl niet veel voor bij moslimnamen.

Deel Deze Pagina