Toen onze zoon geboren was kregen wij veel ongevraagd commentaar op zijn naam. We zijn ons ervan bewust dat het een onconventionele naam is waarbij sommige mensen wellicht een negatieve associatie hebben (vanwege de historische context). Wij vinden de naam gewoon mooi. Anders zouden we hem ook niet hebben gekozen. Desalniettemin vind ik het een domper wanneer er weer iemand commentaar levert. Ik vind het niet netjes en laat dat dan wel merken, maar het blijft me verbazen hoe makkelijk mensen hun ongenoegen over onze naamkeuze ventileren. Ik heb mijn mening altijd voor me gehouden wanneer iemand met een of andere unieke fantasienaam kwam. Zeker vrienden en familie zou ik op die manier niet willen kwetsen. Heeft iemand van jullie zoiets dergelijks meegemaakt en hoe ging je er toen mee om? En vinden jullie het wel of niet kunnen om een waardeoordeel over een naam uit te spreken zonder dat hierom gevraagd is? (Hier bedoel ik geen namentopics op ZP mee, die zijn ervoor om op te reageren)
Blijf je hebben..wij zijn helaas nog geen ouders maar als e ooit een kindje mogen krijgen en het wordt een knul, wordt het Damiën. Weet nu al wat de reactie van een aantal van de familie dan gaat zijn maar het zou ons niet tegenhouden. Zolang jij blij bent met de naam is jullie zoon!!
Ik persoonlijk ben daar wel gevoelig voor. en houdt er (onbewust) ook wel rekening mee met de naam keuze. Mijn oma verkondigd na meer dan 20 jaar nog steeds hoe lelijk ze de naam van een van haar kleinzonen vind. Ik zou dat vreseijk vinden. wij hebben nu voor deze knul een naam in het hoofd en ik denk dat mijn moeder hem niet mooi zal vinden. Heb de neiging het te veranderen maar dat mag gelukkig niet van mijn man. maar ik ben nu al wel bang voor de commentaren die ik zou (kunnen) krijgen. En hoe ik daar dan mee omga? geen idee.
Wij denken erover om de tweede naam van mijn vriend te gebruiken als eerste naam voor ons kindje. Ik weet ook niet hoe dat in zijn familie en vriendenkring opgevat gaat worden en of ze ons een gebrek aan originaliteit verwijten of wat ook; maar wij vinden het gewoon een mooie naam en voelen ons er goed bij.
Wij hebben namen die de familie wel mooi vindt en anders er in elk geval niks over zal zeggen. Ja schoonmoede misschien maar dat kan me niet schelen. Ik vind dat een naam iets persoonlijks is en je kan het mooi vinden of minder mooi, maar ga het niet afkraken.
Gewoon de naam nemen die jij zelf mooi vind! Ik vind het ook respectloos als je een naam belachelijk gaat maken. Ok je hebt vrijheid van meningsuiting maar je hebt ook beleefdheid. Mijn schoonvader ging ook gelijk vreemde namen maken van mijn dochters naam bij zijn eerste kraambezoek. Onze dochter heet Chloë Nina en hij maakte er klojo ninja van... En bedankt schoonvader... Is helaas een man die geen blad voor zijn mond neemt.
Jee, wat respectloos zeg! Ik trek me niets aan van wat anderen denken. Zou het alleen voor het kind zelf jammer vinden als hij er last van zou gaan ondervinden in zijn latere leventje maarja...Bij elke naam kunnen ze wat verzinnen...
Wij kregen van ouders/familie te horen dat het apparte namen zijn, en ze er even aan moesten wennen, maar het wel heel mooi en origineel vonden! Nou dat vonden we een super reactie en had ook niet anders verwacht haha, Ik zou het verschrikkelijk vinden als iemand zou zeggen dat de naam verschrikkelijk is, maar zou het wel zo snel mogelijk naast me neer leggen. Het is jullie kind, jullie naam! En als jullie er blij mee zijn wat maakt de rest dan nog uit.
@Blemma... wow, ongekend werkelijk! @TS... ik vind het verre van netjes om zomaar een negatieve mening te ventileren over een naam. Ik kan me wel voorstellen dat mensen gevraagd hebben of je goed nagedacht hebt over de naam die jullie gekozen hebben en je gerealiseerd hebben hoe deze naam zich verhoudt? Daarmee laten mensen waarschijnlijk wel een mening doorschemeren maar ik vind met een naam als Nero dat je je daar ook op moet instellen en het kan verwachten. Maar ook met deze naam hoef je niet onbeschoft te worden of persé een negatief oordeel te vellen.
Hier ook over onze kids De naam voor de oudste had ik al meer dan 9 jaar in mijn hoofd en man en ik hadden lang en breed besloten dat hij zo zou gaan hete (zie onderschrift) en niemand vind het een gezicht voor een blank kindje met blond haar maar mij doet dat niks, deze naam past zeer goed bij onze zoon, hij is nu eenmaal geen Daan of een Tim, dat hij blond en spierwit is wil niet zeggen dat hij dan ook maar een oerhollandse naam moet krijgen. We hebben er zeer goed over nagedacht. Mensen die hem goed kennen zeggen weleens " die naam past echt goed bij hem", maar vreemden kijken me altijd gek aan als ik zijn naam in de winkel roep Naam van onze dochter vind ook iedereen apart en vergelijken haar met Janice dickenson en zeggen "hoop dat zij niet zo'n b*tch word" net of dat aan de naam ligt, zucht.. Maar ik trek het me niet aan, voor ons zijn het de mooiste 2 namen die er zijn, ze worden er niet mee gepest, etc etc. Moeten die andere mensen voor hen kind maar lekker een naam kiezen die zei wel mooi vinden
Dat blijf je toch houden, helemaal omdat er altijd zo geheimzinnig over de namen wordt gedaan, dan komt er een moment waarop je het eindelijk mag weten als buitenstaander en dan heb je daar ook meteen een mening over. Maar dat is natuurlijk bij alles. Die mening mag iedereen toch ook hebben? Hoe/of ze die mening uiten, dat kan soms wel wat netter ja.. Ik ben er zelf ook een beetje bang voor, ik weet zeker dat mijn familie de naam voor onze dochter niet mooi gaat vinden. Maar ik kan mij daar nu al een beetje op voorbereiden..
Wat onbeschoft zeg. Ik hou mijn mening voor me als er niet om gevraagd wordt. En als iemand het mij expliciet zou vragen dan zou ik het netjes houden, dat het mijn smaak niet is o.i.d.. Maar zomaar klakkeloos commentaar te horen krijgen lijkt me totaal niet fijn. Ik vind het een stoere naam, Nero. (geef ik toch mijn mening haha) Zelf geen last van gehad maar mijn dochter heeft niet echt een naam waar je veel over kunt zeggen. Het kan hoogstens niet je smaak zijn.
Eens! Als men hier op het forum vraagt om een mening m.b.t. een naam, dan probeer ik mijn mening respectvol te brengen Ik vind Nero ook een toffe naam trouwens, maar ik ben dan ook een historica Ik krijg hem er hier helaas niet door
Ik zou nooit ongevraagd zeggen dat ik een naam niet mooi vind, maar als er naar wordt gevraagd dan geef ik wel eerlijk antwoord. Alleen niet in kwetsend bewoordingen zoals: het doet me denken aan hitler, of klinkt aso of iets anders kwetsend, maar gewoon: het is niet mijn smaak, maar het gaat erom dat jullie hem mooi vinden. Wat iemand anders trouwens zij over die geheimzinnigheid speelt denk ik wel mee. Iedereen is er al maanden nieuwsgierig naar en heeft hooggespannen verwachtingen en dan horen is het wel heel moeilijk om daaraan te voldoen, laat staan bij iedereen.
Ik vind het een leuke naam Nero en zou nooit denken aan die Nero. Dan moet je voortaan zeggen: ,,kom op, er heten toch ook genoeg meiden Kim en die associeer je toch ook niet met Kim Jong-ll !!!!"
Laat lullen joh , wat ze vinden moeten ze bij de politie brengen . Wat een gezeik zeg , jullie kind jullie naam pffffff.....
Onze zoon het Sietse,vonden wij een stoere en sterke jongens naam. Een dochter had Josefien of Noortje geheten. Schijnbaar is Sietse toch moelijk uit te spreken want mijn schoonzus en mijn schoonmoeder hebben er Sietseke van gemaakt...met als gevolg dat ik telkens mijn nekharen overeind heb staan en ze vriendelijk doch dringend verzocht om hemmgewoon Sietse te noemen....anders komt het woord oma of tante te vervallen en mag hij jullie gewoon bij de voornaam noemen. Dit heeft geholpen en tot nu toe is het gewoon Sietse zoals hij ook heet.
Hier ook een aparte naam waarvan ik wist / weet dat hij niet bij iedereen gewaardeerd wordt! Toch blijf ik het heel moeilijk vinden (mensen geven idd snel een reactie), al vind ik nog steeds dat we de mooiste en leukste naam gekozen hebben voor ons mannetje! Dat blijf ik dus gewoon tegen mezelf zeggen! Jullie hebben heel bewust de naam Nero gekozen en daar gaat het om toch? Ik vind het een stoere naam en hou van een beetje apart !
Mensen hebben altijd hun mening klaar staan, als je een populaire naam gegeven had dan was er vast commentaar in de zin van "je hoort die naam zo vaak"