Even een vraagje voor de kenners van het Fries/Frysk onder ons: een Friese naam zoals Jildou/Jildau of Fardou/Fardau kom je tegen met zowel ou als au. Wie weet wat oorspronkelijk echt Fries is? Of kan het allebei? De enige site die ik heb gevonden zegt wel dat Fardou afgeleid is van Fardau, wat dus zou betekenen dat met au origineel is. Maar verder kan ik er nergens wat over vinden.
Volgens mij zijn Jildou en Fardau de originele, bekende vormen, en zijn de andere 2 creatieve variaties. Ik ben opgegroeid in Friesland en spreek zelf Fries, en ken alleen 2 Jildous en 1 Fardau. Groetjes!
Ik heb hier een Fries namenboek voor me liggen (Fryske foarnammen) dus ik heb de namen even voor je opgezocht: Jildau staat er niet in. Jildo, Jildoe en Jildou wel. Fardou en Fardau staan er allebei in. Bij Fardou staat inderdaad dat de naam is afgeleid van Fardau. Maar beide spellingen zijn dus Fries (volgens mijn boekje). Succes met jullie keuze!
Ik ben opgegroeid in Friesland en ken alleen een Jeldau. Staat die ook in het friese foarnamenboekje, Serafijntje?