Schrijfwijze meisjesnaam

Discussie in 'Babynamen' gestart door Utsukushii, 26 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Schrijfwijze naam

  1. Niamh (originele schrijfwijze)

    24 stem(men)
    33,3%
  2. Niev

    12 stem(men)
    16,7%
  3. Nieve

    10 stem(men)
    13,9%
  4. Neve

    26 stem(men)
    36,1%
  5. Anders, namelijk...

    0 stem(men)
    0,0%
  1. Utsukushii

    16 okt 2021
    11
    6
    3
    Ik wil mijn dochter graag "Niev" noemen. Zelf vind ik de originele schrijfwijze Niamh het mooist, maar ik denk dat het voor veel verwarring zal zorgen. Hoe zouden jullie de naam schrijven?

    Hebben jullie eventueel ook leuke ideeën voor een tweede naam erbij?

    Alvast bedankt!
     
  2. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Mooie, originele naam!

    Voor een tweede naam zou ik voor een langere, klassieke naam gaan, zoals:
    N. Isabelle
    N. Charlotte
    N. Frédèrique
    N. Eleonore
    N. Juliette
     
  3. Janiz

    Janiz Actief lid

    5 mei 2011
    455
    274
    63
    Als je de uitspraak van Niamh wil, zou ik Neve schrijven. Dat geeft in het Engels dezelfde uitspraak. Mensen zullen het soms in eerste instantie Nederlands uitspreken, maar na corrigeren komt dat wel goed. Het is ook geen compleet onbekende naam/schrijfwijze; denk aan Neve Campbell.
    Ik verwacht dat Niamh voor veel mensen helaas problematisch zal blijven.
    Niev en Nieve hebben een andere uitspraak met een kortere ie-klank. Bij Nieve zou ik bovendien de e op het eind ook uitspreken.

    Mooie naam trouwens!
     
  4. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    Ik vind de schrijfwijze van Niev niet mooi maar ik zou daar toch voor kiezen als je die uitspraak wil want de andere namen gaan waarschijnlijk allemaal verkeerd uitgesproken worden.
     
  5. Aries

    Aries Niet meer actief

    Ik ben voorstander van de originele spelling, maar de uitspraak zal dan inderdaad wel vaak verkeerd gaan. Al denk ik dat je bij de andere spellingen ook vaak genoeg zult moeten verbeteren.
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Als Nev, al ken ik dat zelf als jongensnaam (van de Catfish presentator Nev Schulman).

    Neve en Nieve zullen denk ik al vlug als nee-fuh en nie-fuh uitgesproken worden.
     
  7. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.444
    113
    En Nev als letterlijk nev lijkt mij.

    Zou dan eerder Neve doen, zoals Neve Campbell.
     
  8. Hemeltjelief

    Hemeltjelief VIP lid

    23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Neve!
    Stoere originele naam.
    Bij mijn zoon zit een meisje die Neve heet.

    Neve Elenore

    Misschien nog
    Neve Eloise
    Neve Alana
     
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ik zou of gaan voor de originele spelling, maar dan zal ze meestal mogen vertellen hoe je het uitspreek als ze ergens nieuw is. Daarna weten de mensen het ook wel. Ik wist het al, anders zou ik er ook iets geks van maken, maar als ze me dat vertelt dat ze niev heet dan noem ik haar daarna zo. Is qua uitspraak geen moeilijke naam. Neve campbell ken ik ook nog, speek ik ook uit als niev. Dud dat kan ook.

    Ik vind Niev er nogal Oostbloks eruit zien door de v op het einde. Vind ik niet mooi.
    Nieve vind ik op vieve lijken en spreek ik dus verkeerd uit. Vind ik niet logisch om er niev van te maken.
     
    Leraje vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja, daar dacht ik later ook aan na het plaatsen van m'n topic.
    Alleen de mensen die Catfish kijken zullen het vermoedelijk direct goed uitspreken.

    Neve associeer ik dan weer met 'nichten en neven'. Nee-fuh zou ik dus zeggen.
     
  11. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik zou het "gewoon" als Niamh schrijven. Zo hoort het officieel en vind ik ook het mooist staan.
     
  12. mutsie79

    mutsie79 Fanatiek lid

    6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Ik zou Neve/Niev of het orgineel doen.

    N. Cailin/Caylin
    N. Megan
    N. Jaydee
    N. Ela/Ayla
     
  13. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik zou toch voor Niamh gaan. Ja, voor veel mensen is het even uitleggen hoe ze het moeten schrijven (of juist zeggen), maar dat ga je met de andere spellingen óók hebben denk ik. Is Neve inderdaad Engels of Nederlands? Is Niev niet opeens 'Nie-jef' ofzo? (Ik denk meteen aan de stad Kiev namelijk en probeer het daar mee te rijmen).

    Van alle Ierse namen is het wel een van de bekendste, dus tja, op een gegeven moment is het ook maar gewoon een kwestie van uitleggen en achtergrond doorgeven.
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  14. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik zou niet voor de originele schrijfwijze gaan, naast dat waarschijnlijk niemand het goed zal uitspreken is het in het Nederlands gewoon heel verwarrend. In onze taal staat er niet wat je zegt, mijn brein krijgt deze in ieder geval blijvend niet verwerkt :oops:.
    En natuurlijk kun je alles aanleren, maar dat geldt alleen voor de mensen in je nabijheid en je komt in je leven zoveel mensen tegen. Deze zal vanuit schrift naar uitspraak maar ook andersom lastig blijven.
    Ik zou voor Niev gaan, ik lees deze zelf in ieder geval als Niev.
    Daar zal je vast veel minder moeten verbeteren en als je dar al moet doen is t veel logischer en blijft t beter hangen.
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    @Utsukushii mocht je toch voor Niamh gaan, kan ik uit ervaring (weliswaar met een andere naam) vertellen dat het hier na 5,5 jaar nog altijd vaak mis gaat.
    Zowel qua uitspraak als qua schrijfwijze.
    Moet je wel tegen kunnen. Ik zou dat iig. wel meenemen in je overweging.
     
  16. Utsukushii

    16 okt 2021
    11
    6
    3
    Bedankt voor jullie reacties! Ik neig ook nog steeds het meest naar Niamh!

    Isabelle, Charlotte, Frédèrique en Éloïse vind ik trouwens erg mooi als tweede naam, bedankt voor de opties!

    Eerst wilde ik haar Elodie noemen, maar ik vind Niamh qua uitspraak toch wel echt prachtig.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.937
    113
    Vrouw
    O
    Ohh dit wil je vast niet horen maar ik vind Elodie echt 100x leuker :oops::D
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. Malavita

    Malavita Actief lid

    14 aug 2021
    215
    294
    63
    Vrouw
    En wat vind je van Niamh Elodie? :roflmao:

    Ik vind ook de originele schrijfwijze veruit t mooist... maar bedenk wel dat jij mensen een paar jaar zult moeten verbeteren, maar zij zelf zal dat haar hele leven moeten doen!

    Je kunt natuurlijk wel op t geboortekaartje erbij zetten hoe je het uitspreekt, dan zullen familie en naasten het iig goed doen ...
     
  19. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn kinderen hebben allebei hele normale, gangbare namen, maar ook daarbij moet ik nog vaak verbeteren (bij Milan alleen de schrijfwijze, bij Isabelle zowel uitspraak als schrijfwijze). Ik zou een naam daarvoor dus niet laten schieten. Juist omdat mensen tegenwoordig vaak creatief willen zijn, worden ook simpele namen lastig voor sommigen.
     
    Athina vindt dit leuk.
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat is zeker waar.
     
    Linda86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina