Hallo, wij hebben al een meisjes naam, en als tweede naam gevenhaar de naam Marianne naar mijn moeder, die in januari is overleden, maar ik merk dat hoe leuk ik de 1e naam ook vind , ik toch blijf twijfelen, of er niet iets te maken is van Marianne. We houden vn korte stoere namen. Ik vind Mare en Marthe leuk, maar dat vind mijn vriend niet leuk. Wij vinden namen zoals; Fien, Juul,Liz,Sophie,Nova,Luna,Jen leuk...maar het lukt me dus niet om iets te bedenken met Marianne. Iemand een ideetje???dank je wel alvast. Liefs
Marianne, verklaring: Mogelijk oorspr. uit Marion of rechtstreeks uit Hebr. Mirjam, Mariamne. In deze laatste vorm was het de naam van de vrouw van Herodes de Grote (vgl. het treurspel van Hebbel, 'Herodes und Marianne'). Later werd de naam opgevat als een samenstelling van Maria en Anna (vgl. in omgekeerde volgorde: Annemarie). In de 18e eeuw vinden we in het z. de combinatie Marie Anne (Anna) veel. In 1745 is een eerste voorbeeld aan te treffen van samensmelting tot Marianne (Kaprijke, Belg., Vla. St. II, 78 ). Tegenwoordig is hij als zelfstandige naam in gebruik. Sinds 1950 ook heiligennaam: Marianne van Jezus, geb. in 1618 te Quito in Ecuador, kluizenares en mystica. Kerk. feestdag: 27 apr. ~ Marion > grondvorm: Maria. ~ Maria is Hebr. Mirjam Suggesties: - Marion - Mirjam - Maria - Anna - Marie Anne / Marie Anna - Mari - Mara - Maja / Maia - Meike - Mia - Marij / Marijke - Mieke - Molly - Maaike - Mimi - Masha - Marya / Marja - Ria
Dank jullie wel voor alle reacties, zeeeer creatief. Ik blijf het moeilijk vinden,maar neem een aantal zeker mee in overweging, ookal blijft de naam die we nu hebben zo leuk, vinden wij dan hé! maar dank jullie wel voor het mee denken!liefs