Friet belasting

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Darlagirl, Jan 28, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ik denk dat de deals met Cote D'or en Verkade al gesloten zijn :)

2. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    3,967
    0
    0
    Centraal
    Wat wil je er mee bereiken? Wij eten misschien vier keer per jaar een frietje. Af en toe iets slechts moet kunnen. Tax heeft geen nut. Mensen moeten zich bewust worden van wat ze allemaal naar binnen proppen en daar dan verstandig mee omgaan. Ik vrees dat dat alleen niet gaat lukken.

3. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik vind het op zich een goed idee maar wel onder voorwaarde dat groentes en andere gezonde voedingsmiddelen een stuk goedkoper worden.

Tuurlijk zullen de patatverslaafden altijd hun frietje blijven halen, maar er zullen net zoals bij het openbaar rookverbod toch ook misschien veel mensen gaan nadenken of ze dat patatje niet wat vaker kunnen laten staan.

4. Towser

Towser Fanatiek lid

Aug 9, 2009
    1,222
    1
    0
    Gelderland
    Pas nog bij de diëtiste geweest met onze dochter en die zei, dat patat eten niet slechter is dan gewone aardappels. Alle patatkramen bakken tegenwoordig in zonnebloemolie o.i.d. zei ze. Op de deur van de snackbar hier stond idd dat ze in 100% onverzadigd vet bakken. Het wordt pas ongezond als je er een halve pot mayo op kwakt, dus frietbelasting lijkt me onzin dan.

5. cerberus

cerberus Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    3,709
    0
    36
    NULL
    NULL
    zucht...... waar gaat dat naartoe..?

als de friet "belast" wordt... dan gaan mensen ze toch zelf maken.... dus dan gaan ze vervolgens de aardappels zelf belasten...??!!!!

En er zijn toch meer voedingsmiddelen die slecht zijn....

Dacht dat gevarieerde voeding de "sleutel" was... en dat het probleem meer zit in "weinig bewegen" dan te veel/verkeerd eten......

Ze zouden natuurlijk ook subsidie kunnen geven op de sportscholen...? maarja DAT kost geld natuurlijk;) en geld krijgen voor "slechte gewoonten" is nog altijd beter (voor de staat) dan goede belonen.....

6. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Volgens mij is het grote probleem niet die paar keer per jaar dat velen van ons een frietje eten, al dan niet met mayo. Het gaat om die mensen die nooit zelf koken en altijd of bijna altijd ongezond eten. Die liever iedere dag naar de friettent gaan dan dat ze zelf koken of zelfs zelf friet maken en bakken. Want die zijn er genoeg. En vooral juist vaak de wat minder bedeelden onder ons en de mensen die zich niet bewust zijn (of willen zijn) van wat zo slecht eten doet met je lichaam. Kijk voor de gein maar eens naar Ons kind is te dik bijvoorbeeld. Wat die mensen eten in een week en dan zit er 1 (één!!!! :$) appel tussen en verder alleen maar friet, chips, snoepgoed, cola, enz. Laat staan groenten oid.

Maar dan is nog betere voorlichting waarschijnlijk een beter idee dan extra belasten.

7. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

Mar 27, 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    ze verzinnen tegenwoordig de gekste dingen om geld te verdienen gewoon belachelijk!

8. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

denk niet dat dat te maken heeft met het feit dat ze het niet weten of willen weten denk dat dat komt omdat het '' slechtere '' voedsel vaak goedkoper is, en als je dan eenmaal op de euro's moet letten zullen ze inderdaad daar op stappen.

9. Ik weet het wel zeker! Toen ik een tijd geleden nog ontzéttend slecht zat met geld ging ik ook vaker voor slecht dan voor gezond hoor! Als je voor 5 euro een 2,5 kilo zak patat haalt en een doos frikandellen, kun je daar 7 keer van eten met z'n tweetjes. Dat gaat je niet lukken met groente, vlees en aardappeltjes, voor diezelfde 5 euro.

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Ik zei ook "en"... ik zei niet dat minder bedeelden onbewust zijn.
    Alhoewel ik ook echt geloof dat mensen vaak gaan voor het gemak hoor. Natuurlijk kun je wel aardappelen en (seizoens-) groenten eten voor niet al te veel geld, dat doe ik zelf ook. OK, vlees is moeilijker voor een klein budget, maar dan vind ik een frikadel ook bepaald niet onder die categorie vallen ;)

11. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Als je dit zo leest, wat heeft het dan voor zin om allèèn friet te belasten? Mensen die bewust overgewicht hebben (dus door zich vol te eten met slechte dingen) worden niet alleen dik van friet, maar van vele andere slechte dingen! Zelfs door op een verkeerde manier om te gaan met gezond eten (klodder mayo bij het eten, bakken in roomboter, volvette melk drinken, verkeerd beleg, teveel vlees etc.) of gewoon veel te veel ervan te eten..

Het enige die baat heeft bij friettax is de overheid. In mijn ogen draait dit hele idee alleen maar om het spekken van de staatskas en niet om de mensen een frietje minder te laten eten!

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Ik ging er eigenlijk voor het gemak ook vanuit dat het andere slechte voedsel dan óók extra belast zal worden, ik nam het friet-gedeelte van deze tax niet al te letterlijk. ;)

En daarmee bedoel ik niet het gebruik van roomboter (schijnt beter te zijn dan bepaalde margarines en vooral halvarines) en volle melk is ook niet ONgezond, hoogstens tweede keus na halfvolle melk. Ik denk juist in de categorie van snoepgoed, frituurvet en alles wat daarin bereid wordt, chips, en trouwens eigenlijk ook in al die dingen die net doen of ze gezond zijn maar beijvoorbeeld megaveel suiker(s) bevatten zoals al die liga-dngen of waar veel slechte vetten in veborgen zitten.

En verder: hoezo staatskas spekken? Feit is dat overgewicht (net als roken en teveel drankgebruik) de maatschappij (en dus de overheid) veel geld kost, waarom zou je die extra kosten niet verhalen op degenen die ze veroorzaken? Maw hoe slechter je eet (of hoe meer je rookt of drinkt), des te meer moet je extra betalen.

Nou ben ik niet persé vóór een friettax zoals ik al had gezegd, maar ik snap het idee erachter wel.

13. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Als het echt alleen om de gezondheid gaat (want eerlijk gezegd denk ik ook dat het weer eens staatskas spekken is) dan kunnen ze toch beter kijken of ze de gezonde artikelen en sporten bijv. goedkoper kunnen.
    En als je in breedere zin kijkt (dus niet alleen overgewicht) dan kunnen ze in mijn ogen beter eerst voor zorgen dat produkten weer gezond gemaakt worden.
    Tegenwoordig zit overal een gigantisch hoeveelheid aan zout in en allerlei kunstmatige stoffen.
    Er was laatst nog (volgens mij kassa ofzo) een hele uitzending over de hoeveelheid zout die wij binnen krijgen,waar wij niks tegen kunnen doen omdat het overal inzit.
    En tuurlijk zijn er dan wel een aantal merken/produkten die zoutvrij zijn,maar die zijn dan weer belachelijk duur.
    Dus als je bijv. al geen ruim budget hebt dan kun je al niet kiezen voor het gezondste.

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Wat een onzin, excusez le mot.... In een gekookte aardappel met groenten en een vers stukje vlees zit net zoveel zout als je er zelf in doet! Ja, als je al die kant-en-klare shit koopt, dan krijg je bakken troep binnen inderdaad. Je kan er wel degelijk wat aan doen, het vergt alleen een andere manier van eten bereiden en dáár hebben veel mensen nou net geen zin in....

15. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Het spijt me zeer om te zeggen maar dit geld dus niet alleen voor kant en klaar produkten.
    Neem nou bijv. brood zit ontzettend veel zout in.
    En het is geen onzin gezwets van mij maar hier is zelf een onderzoek na geweest en dat onderzoek is dus een uitzending over geweest.

16. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Google zelf maar eens kassa onderzoek teveel zout.
    Bij de 2e link zie je de uitzending en lees je dat dit oa in soepen,brood,pizza's,broodbeleg teveel zout zit.

17. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Wat ik bedoel met staatskas spekken? Dat mensen toch een andere manier vinden om zich vol te vreten en zo ongezond te leven. Je zegt dat roomboter en volle melk goed voor je zijn (zijn ze ook, bij kinderen wordt zelfs het liefst gekozen voor volle producten), maar ik had het over TE veel van dit soort vetten. En dat is niet gezond. Het is vaak zo dat mensen die te dik zijn geen maat weten. Dus in plaats van 1 klontje roomboter om in te bakken, gaan er nog 2 klodders extra in en dat maakt toch echt dik. En dat is dus weer ongezond...Tot waar ga je dan taks heffen? En friet loopt goed, dus levert qua taks toch weer lekker veel op, terwijl je het probleem er niet mee verhelpt!

En als ze het dan toch op de gezondheid willen gooien met die taks. Waarom dan wel suikervervangers blijven gebruiken in voeding? En slechte E-nummers? En nog meer van die kunstmatige toevoegingen die de kans op kanker vergroten? Steek daar dan ook eens een stokje voor en geef ìedereen de kans om gezond te eten, ook de mensen die wel hun best doen om hun lijf gezond te houden..Toevallig van de week nog in het nieuws dat het aantal kanker patiënten flink is toegenomen in de laatste 10 jaar, moet toch ergens vandaan komen?

Share This Page