Verzekeraars vragen hogere premie bij overgewicht

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Jel, Jan 31, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jel

Jel Niet meer actief

AMSTERDAM - Verzekeraars brengen hogere premies in rekening voor mensen met overgewicht. De meerkosten van een levensverzekering kunnen oplopen tot vele duizenden euro's.

Een woordvoerder van het Verbond voor Verzekeraars bevestigt tegenover het ANP en NU.nl dat nieuwe klanten op een gezondheidsverklaring gevraagd wordt naar hun gewicht, leeftijd en lengte.
    "Er is nu eenmaal duidelijk wetenschappelijk bewijs dat obese mensen een hogere sterftekans hebben dan mensen zonder overgewicht."

Volgens verzekeraar Aegon is de situatie vergelijkbaar met die bij autoverzekeringen. "Daar zie je ook steeds meer persoonlijke premieverschillen, op basis van onder meer rijgedrag. Dat ga je ook bij levensverzekeringen zien. Rookgedrag speelt ook een steeds belangrijkere rol."

Verzekeraars vragen hogere premie bij overgewicht | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

-------------------------------------------------
    Ergens begrijp ik het wel, al zou ik wel flink balen, want ik heb zelf overgewicht. Ik ben benieuwd vanaf welke BMI dit geld dat je meer premie moet betalen.

Maar dan vind ik ook dat mensen die veel roken c.q. drinken meer premie moeten betalen, want ook zij hebben een hogere sterftekans, net als mensen met overgewicht.

Wat vinden jullie hiervan?

2. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Om eerlijk te zijn vindt ik het een beetje oneerlijk.
    Zoals jij al zegt waarom dan niet ook rokers,alcolisten,drugsverslaafden etc.
    Bij deze groepen kiezen de personen er zelf voor.
    Bij overgewicht kan het aan de persoon liggen maar kan ook door iets medisch zijn.
    Ik zou het vooral voor die groep ontzettend zuur vinden dat ze "gestraft" worden voor iets waar ze niks aan kunnen doen.

3. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Uhm ook wij betalen meer voor de verzekeringen omdat wij toen we onze hypotheek afsloten beide rookten...

4. danip

danip Niet meer actief

En dan heb je nog de mensen die gevaarlijke sporten beoefenen (voetbal, vechtsport, of op wintersport) En degenen die bijna geen groente en fruit eten, en degenen die heel veel aspartaam binnen krijgen, of de mensen die niet dik zijn, maar wel vreselijk verkeerd eten enz enz enz. Lijkt me onbegonnen werk om het eerlijk te doen en iedereen evenredig te bestraffen.

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik vind het belachelijk of beter gezegd ik vind het een soort van racisme. Dus dikke mensen moeten wel betalen. En alcohol verslaafde cq drugs verslaafde en rokers niet??

( En ja ik heb over gewicht en ja ik rook ook ) Maar vind dat zo krom het een wel het ander niet!

6. mroos

mroos Niet meer actief

Ik meen ergens gelezen te hebben dat maar 4 procent van de mensen met overgewicht dit te wijten heeft aan iets medisch. Het overgrote deel heeft er dus zelf een groot aandeel in.

Over andere verslavingen etc; je moet ergens een grens trekken, anders kun je wel nergens aan beginnen.

Wij hebben ook een hogere levenspremie omdat ik astma heb en mijn man Colitis ulcerosa, dus het is niet nieuw dat je om persoonlijke kenmerken hoger belast wordt.

7. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Je wordt dus gewoon op je uiterlijk beoordeelt (en als dit gebeurt bij iemand van niet nederlandse afkomst valt het onder het kopje discriminatie).

Als ze vragen of je rookt of drinkt kun je gewoon nee antwoorden (geen hond die even bij je langs komt om te kijken of dit echt zo is) en het lijkt me sterk dat je dit moet aantonen door medische onderzoeken (longfoto's of een leveronderzoek)

Laten ze eerst maar eens beginnen door diegene die dronken achter het stuur stappen flink te beboeten door hun verzekering omhoog te schroeven (dan kun je in ieder geval degene pakken die door de politie zijn aangehouden)

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het terecht. Rokers moeten ook meer betalen. Mensen die chronisch ziek zijn ook. Dus je kunt in dit geval niet naar andere groepen wijzen en zeggen "doe die maar eerst". Bovendien wordt je niet beoordeeld op je uiterlijk, zoals als iemand hierboven stelt. Je wordt beoordeeld op je levensverwachting. En dat is, in het geval van een levensverzekering, nu eenmaal erg relavant. Een verzekeraar is nu eenmaal niets anders dan een kans berekenaar. En naarmate de kans groter is dat jij geld gaat kosten, zal de premie omhoog gaan.

In gevallen van chronisch ziekte vind ik dat trouwens erg vervelend. Daar kun je (meestal) niks aan doen. Roken en obesitas zijn weliswaar het gevolg van een verslaving, maar het is nog steeds je eigen keuze om er niet vanaf te komen.

9. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja roken is een verslaving.

Maar overgewicht toch echt niet altijd.
    Ik dank mijn overgewicht aan de prednisonkuren die ik krijg en lekkere dingen eet ik niet. Zolang ik aan de prednison zit val ik dus niet af.

Dus word ik gestraft omdat ik door medicatie te dik ben?

10. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

Oct 31, 2009
    5,712
    68
    48
    Female
    disneyworld
    Hier nog iemand die door een medisch euvel met overgewicht kampt, en niet een beetje. Nee heel veel. Thanx aan bepaalde medicijnen en hormonen die giga uit balans zijn.

Weet je. Dan kun je straks om iedere scheet wel iets verzinnen waar ze weer een of andere premie mee kunnen verhogen of zelfs uitsluiten van een verzekering.

ik vind persoonlijk als chronisch zieke dat mensen die chronisch ziek zijn vaak benadeeld worden. Alhoewel ook is vastgesteld dat door de medische controles ik een stuk gezonder leef omdat ik dus onder controle sta. Als chronisch zieke betaal ik mezelf al scheel aan een veel hogere zorgpremie. Wat dan logisch is. Maar blijf dan van de rest af.

11. linde90

linde90 Niet meer actief

Wij hadden hier ook al met de verzekering bij de hyphotheek mee te maken, Ik heb zelfs een medisch onderzoek gekregen toen omdat ik overgewicht heb.
    Vraag me eigen af hoe dat dan zit als je afvalt, ik ben nu al 24 kilo totaal lichter dan toen wij die verzekering afsloten, mag ik nu ook minder betalen?

12. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    Wij moeten ontzettend veel extra betalen omdat mijn man kanker heeft gehad. Het is zelfs zo dat er verzekeringen ons daardoor niet eens aanvaarden.
    Dus tja, eerlijk is het niet voor ons maar het is nu eenmaal zo. Je wordt achteraf nog gestraft omdat je hebt overleefd. Wij hebben ons er maar bij neergelegd. Ik heb hem nog, hier op het forum zit iemand een begrafenis te regelen. Alles is dus relatief.

13. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb overgewicht dankzij mijn schildklier. ben aan het afvallen nu maar gaat langzaam heel langzaam maar ik zet door! ik vind het aan de ene kant begrijpelijk maar aan de andere kant niet ik ben het er mee eens dat de rokers, drugs en alcoholverslaafden ook meer moeten gaan betalen dan.

14. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Dat zou ik zeker navragen Lara! Niet geschoten is altijd mis, toch?

Wat betreft overgewicht door andere oorzaken: het is natuurlijk verschrikkelijk vervelend als je te zwaar bent en daar niks aan kunt doen. Het is ook vreselijk vervelend als je chronisch ziek bent. Maar een verzekeraar of bank moet gewoon geld verdienen. En om dat te kunnen doen, zullen ze een inschatting moeten maken tussen de kans dat ze moeten uitkeren en de premie die je moet betalen.

Overigens is het merendeel van de mensen met overgewicht niet te zwaar door medicatie of ziekte, maar door hun eigen leefstijl.

15. Saja87

Saja87 Niet meer actief

En ook voor mensen zoals jou man vind ik het heel erg!

Mijn moeder heeft kanker gehad ( is genezen verklaard )
    En zelfs die betaald zich nog scheel omdat ze kanker heeft gehad. (niet meer dus ) Ik vind het dus echt nergens op slaan.

Met een begrafenis polis idem. Zodra je hem afsluit als 18 jarige die "gezond" is zegt dat je niet rookt en drinkt terwijl je je zelf ter pletter rookt en drinkt betaal je 8 of 9 euro per maand.

Als je zegt dat je leukemie hebt gehad als kind word het in ene 15 euro.
    Vind het echt krom want wie zegt dat de persoon die leukemie heeft gehad eerder doodgaat als de roker en drinker? Niemand.
    Wie weet kom ik morgen wel onder een bus en leeft de persoon die dus leukemie gehad heeft wel tot zn 80ste.

16. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Jawe;, dat heet statistiek. Niemand weet wanneer jij of een ander doodgaat. (Gelukkig niet, zou ik bijna zeggen.) Als ze dat wel wisten, zou de rekensom heel simpel zijn: wat kost een uitvaart (of de uitkering van de levensverzekering) op het moment dat je sterft. Deel dat bedrag door het aantal maanden dat je nog te leven hebt, tel daar wat overheadkosten en winst voor de verzekeraar bij op en VOILA: je hebt je premie.

Aangezien niet bekend is wanneer iemand doodgaat, kunnen ze zo'n sommetje niet exact maken. Maar ze kunnen op basis van statistiek wel een schatting maken van je levensverwachting. En vervolgens passen ze min of meer hetzelfde sommetje toe:
    kosten van uitkering : aantal maanden levensverwachting = premie.

Is dat eerlijk? Ja en nee. Een aantal mensen kan niks doen aan hun lagere levensverwachting (bijv. chronisch zieken of (ex-)kankerpatiënten.) Voor hun is het erg wrang om meer te moeten betalen.
    Maar is het dan wel eerlijk om aan mensen die gezond leven een hogere premie te vragen, om de kosten te dekken van o.a. rokers en mensen die op andere manieren ongezond leven? Ik vind van niet.

Er is niks mis met solidariteit hoor! Ik betaal zonder problemen belasting en de kosten van de ziektekostenverzekering En ik ben erg blij dat ik "te veel" premie betaal. Ik betaal liever premie waarvoor ik niks terug dan dan ik een uitkering van de verzekering nodig heb. Geen geld terugkrijgen betekent namelijk dat ik geen vervelende dingen heb meegemaakt. En dat is goed nieuws voor mij en mijn gezin! En ik vind het prima dat het geld dat ik inleg, gebruikt wordt om andere mensen te helpen. Je moet er toch niet aan denken dat mensen geen zorg krijgen omdat ze het niet kunnen betalen! Maar ik vind het ook niet gek als mensen die meer gebruik maken van zorg ook iets meer betalen, in ieder geval naar draagkracht. En ik vind het helemaal prima om mensen extra te laten betalen als ze kiezen voor een ongezonde levensstijl. Want ik wil best extra betalen voor iemand die er niks aan kan doen. Maar ik hem niet zo'n zin om de (gevolgen van) andermans rook- of eetverslaving te bekostigen!

17. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,825
    3,348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja statistieken inderdaad... de kans op gevolgen van de kanker of de behandeling is gewoon aanwezig. En de kans dat dit je levensverwachting beinvloed dus ook. En het is (helaas) bij veel kankersoorten bekend, dat ook na 15 jaar, je nog nadelige gezondheidseffecten kan ervaren door die kanker van zo lang geleden.

Maar het is inderdaad zuur...

18. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Tuurlijk ik ben ook blij dat ik te veel betaal! De kans dat ik er ooit gebruik van ga maken is groot.

Maar ik snap gewoon niet dat ze dan de rokers en drank gebruikers niet gelijk mee pakken terwijl dat ( in mijn ogen ) Vele malen erger is als iemand met overgewicht.

19. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Hier idem dito dus ik mag meer betalen omdat ik chronisch ziek ben en ik mag ook nog eens meer gaan betalen omdat ik dik ben (wat gedeeltelijk door medicatie komt). En omdat ik chronisch ziek ben en ze qua verzekering steeds minder vergoeden gaat straks mijn hele uitkering alleen nog maar op aan het betalen van de verzekering, betalen van mijn eigen risico en het betalen van de eigen bijdrage.
    En meer inkomen kan ik niet genereren want ik ben dankzij mijn chronische ziekte geheel afgekeurt.
    En ik ondertussen maar overal op bezuinigen om onze koppen boven het water te houden.

20. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het is hiervoor al een paar maal gezegd: ook rokers betalen in veel gevallen meer premie voor een levensverzekering. (Uitvaartverzekering weet ik niet.)
    Gematigd drinken is geen risico voor de levensverwachting. Er zijn zelfs aanwijzingen dat af en toe een wijntje de levensverwachting verhoogd.

Share This Page