Frisdrank leidt tot agressie bij vijfjarigen | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Hier krijgen ze alleen aanmaak limonade of water. Cola en sinas voorlopig nog niet, prik is ook niet goed voor een jonge kind.
Frisdrank geven aan 5-jarigen leidt bij mij tot agressie. Tot en met tien jaar mag je van mij drinken: - Ranja/diksap - Melk - Appelsap - Jus d' Orange - Water - Af en toe thee (het liefst enkel bij buikpijn of zoiets) - sporadisch een vruchtensap als het niet anders kan (te zoet) Voor die tijd komt er gewoon geen frisdrank in. Bah, die troep is slecht voor je kind met zoveel zuur en suiker (gebit/overgewicht/kleur,-geur,-smaakstoffen). Ik vond het als kind zijnde ook niet eens lekker (het prikte in mijn keel) maar dronk het omdat het als stoer werd gezien bij vriendjes/vriendinnetjes/familie en ze meestal geen ranja meer hadden. Blegh Als het niet hoeft, liever niet. Ik vind dat er een leeftijdssticker op frisdrank moet komen !
Ongetwijfeld genoeg, maar ik vind het een beter alternatief dan cola of fanta of iets dergelijks. Ik snap niet hoe iemand die smaakexplosies aan kinderen kan voeren. Je proeft niet eens wat je drinkt. Het is gewoon 1 grote ontploffing vol suiker, zuur, prikkels met een vleugje iets waarvan je denkt: wat is dat? Dus als ik mocht kiezen in een restaurant voor de koters, dan verkies ik liever appelsap dan frisdrank.
Mijn nichtje zat met anderhalf al aan de cola (en dan ook nog in een fles, want drinken uit een gewone beker deed ze niet) Verschrikkelijk! Hier ook geen frisdrank trouwens, gewoon ranja, water, melk, af en toe een beetje fristi of chocomel of een kopje kruidenthee (zonder suiker) maar meer echt niet.
Ik vind dat ranja verboden moet worden. Hieronder de ingrediënten van een willekeurige smaak Slimpie: Ingrediënten: water, 3.9% vruchtensap uit concentraat (2.9% sinaasappel, 1% framboos), zoetstoffen (cyclamaat, aspartaam*, sacharine), conserveermiddelen (E211, E202), antioxidant (ascorbinezuur), aroma's, stabilisatoren (xanthaangom, glycerolester), kleurstoffen (bètacaroteen, bèta-apo-8-carotenal). *Bevat een bron van fenylalanine. Dat is natuurlijk net zulke bocht als frisdrank.
Joycey, thee liefst enkel bij buikpijn? de juiste (kruiden)thee is veel gezonder dan sap of ranja lijkt me zo?
Dat IS natuurlijk zo! En lekker ook. Hier 1x pd diksap (ivm medicijntjes) Tussen de middag kruidenthee Tussendoor water en kruidenthee Bij het avondeten water Soms nog aangelengd biologisch troebel appelsap of slappe diksap, vooral bij warm weer
Wel een beetje flutartikel, er staat niet in om wat voor frisdrank het gaat er wordt niet gespeculeerd over welke stoffen het probleem zijn (caffeine, suiker, koolzuur). Het gaat er bij mij niet in dat appelsap geen probleem is, maar als je er koolzuur aan toevoegd het ineens wel een probleem is en kinderen er agressief van worden.
Vond ik ook opmerkelijk. Dit onderzoek is gepubliceerd in een toonaangevend medisch tijdschrift. Ik zou heel graag willen weten om welke stoffen het gaat; gaat het om de suiker of de kunstmatige zoetstoffen of om de kleurstoffen of om de specifieke stoffen uit cola? Het koolzuur, de E-nummers?
tja wat is tegenwoordig nog wel goed? hier drinken ze melk ( niet goed) ranja ( niet goed) roosvicee ( niet goed) water ( vast ook niet goed volgende week) wicky( puur vergif) 1x per week eten ze frietjes ( worden ze zeer vadsig vet van) 1x per dag krijgen ze een snoepje ( daarna stuiteren ze door heel het huis) ze eten 3 stuks fruit op een dag ( iemand enig idee wat daar slecht aan kan zijn ) ik wordt onderhand strontziek van al deze berichten. zolang je alles met mate doet/drinkt en eet zal het allemaal wel meevallen. en zo niet? dan heb ik pech gehad. vind het zonde van mn tijd om daar heel de dag allemaal mee bezig te zijn. ga liever iets gezelligs doen met mn kindjes. fietsen ofzo..... of wacht nee, vast ook heel gevaarlijk
Mijn oudste krijgt bij opa en oma stiekum weleens een slokje cola als mijn vader denkt dat ik niet niet zie... Mijn vader noemt het 'grote mannen drinken'. Ach daar heb ik geen moeite mee zolang het een paar kleine slokjes zijn, hij krijgt het hier iig. niet.
Mee eens.. ik word er ook heel moe van. Als ik ook in mijn eigen omgeving kijk zie ik ook van die geobsedeerde ouders die overal bang voor zijn... Dit is slecht, dat is slecht pfffff... Gewoon normaal doen en gezond verstand gebruiken. Als je je kids overal krampachtig van weghoudt en ze alleen maar water en kruidenthee geeft dan is het JUIST interessant om het straks stiekum en overmatig te gaan gebruiken.
Ik ben niet overtuigd van de werking van kruidenthee (cafeïne) en vind het bovendien ook nog eens ontzettend smerig, dus ik wil dat mijn kind niet aan doen uit verplichting. Het drinken moet ook een beetje lekker zijn en zolang hij geen 18 liter appelsap/ranja per dag drinkt, komt het ongetwijfeld goed