Hallo, Mijn zoontje is 7,5 maand en ik vroeg me af of je ook al eerder met die 8 maanden potjes kan beginnen? Ik neem aan dat ze vanaf 8 maanden zijn ivm de grofheid en niet omdat er iets in zit wat ze nog niet mogen hebben als ze jonger zijn toch? Bedankt voor jullie reacties!
Je kan als je kindje 6 maanden is (of iets eerder) en goed rechtop kan zitten beginnen met rapley. Dit zijn gewoon stukken eten (broccoli/wortel/banaan etc). wat je kindje zelf naar binnen werkt. Dan moet een potje met wat stukjes er in, met 7 maanden al helemaal geen probleem zijn...
Voor wat betreft rapley, kan je dat ook al doen als hij nog geen tanden heeft? En hoe eet hij dat dan op? Ik zou denken dat hij zich dan verslikt
Dat is juist de kunst, voor kauwen hebben ze geen tanden nodig. De kaken zijn echt krachtig en die kunnen prima zachtgekookte groente of een stuk banaan vermalen. In het begin zal hij misschien zich verslikken, maar dat is normaal. Geef een stuk dat hij zelf in zijn handje kan pakken (broccoli is bijv. heel geschikt) en dat hij zelf kan afhappen en zo kan leren controleren. Schiet niet in paniek als hij kokhalst of hoest, dat hoort er echt even bij, en als je zo schrikt krijgt hij ook een schrikreactie. Natuurlijk moet je het altijd n de gaten houden, maar de meesten krijgen het wel snel door. Kinderen leren het best kauwen voor ze 8 maanden zijn. Daarna is het geen automatisme meer en moeten ze het echt aanleren, dat kost veel meer tijd en moeite. Daarom is te lang pureren niet echt aangeraden. Ook verslikken ze zich sneller in stukjes in een verder glad papje, dan in een groot stuk groente dat op zichzelf staat. Dus hoe eerder je met stukken begint vanaf 6 maanden, hoe korter die fase van verslikken zal duren.
Rapley kan ook zonder tanden, je moet natuurlijk wel kijken wat je geeft. Ik zou geen hele harde dingen doen Maar ze malen veel fijn gewoon met hun kaken. Banaan is een hele goede om op die manier te geven omdat het vrij zacht is, maar ook gekookte groentes kunnen. Maar soms verbaas je je er echt over hoe veel ze fijn krijgen met hun kaken
Pffffff doe maar eens je vinger tussen die kaakjes... Ik meende iets van een tandje te zien ooit, en was een beetje aan het wurmen in het mondje. Hopla, zo mijn vinger in de kaakklem. Auw!
Hier eet ze of stukken of de 6 maanden potjes. In de 8 maanden potjes zitten hele kleine stukjes en dat moet ze niet. Ze weet niet of ze dan moet kauwen of slikken en verslikt zich dan. Er gaat dan niet meer dan een half potje in...