Frisdranktaks

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Carino, Jun 20, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Hoe weet je dat als ik vragen mag?

Ik denk dat je je daar namelijk echt nog in vergist.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,266
    6,794
    113
    Ik ben voor eigen verantwoordelijkheid.

En dat heel breed.

Bijvoorbeeld... dat als iedereen zelf hun zorg kosten zouden moeten gaan betalen ( geen steun van de overheid door toeslagen et cetera...minder vergoedingen) dan ook wel gezonde keuzes gaan maken...

Dus geen tax... alleen maar minder ingrijpen.

Met uitzondering voor de chronisch zieken.

3. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Precies dit bedoel ik dus. 2,5 kg patat voor 1,75. Daar eten wij als gezin ongeveer 3 keer van. Samen met 5 frikandellen (1 pp) eten we dus voor 1,50. Voor 1,50 zet ik geen maaltijd op tafel voor 5 personen met voldoende groenten. Er zijn meer gezinnen dan je denkt die de ongezonde alternatieven moeten kiezen omdat het financieel noodzakelijk is.

4. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dan ben je wel flink de sjaak als je ondanks een gezonde levensstijl kanker of een herseninfarct (of iets dergelijks) krijgt. Het ligt niet altijd aan een ongezonde levensstijl. Het is lastig te bepalen waar een ziekte of aandoening vandaan komt. En dan overlijden er misschien mensen omdat ze de zorg niet kunnen betalen. Dat wil je ook niet.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hoe beoordeel je dat dan? Je kunt bv ook chronisch ziek zijn door ongezonde voeding jarenlang. Of je eet altijd superduper gezond en ineens blijk je iets ernstigs te hebben. Of je krijgt een auto-ongeluk.

Ik ben zelf erg voor een zorgstelsen waarin iedereen de zorg krijgt die hij nodig heeft, zonder zorgen over kosten. Maar preventie is ook zooo belangrijk! Gezonde mensen gezond houden door bv te zorgen dat alle kinderen gratis kunnen sporten, dat op school les wordt gegeven over voeding. Niet 1x per jaar, maar regelmatig les over wat gezond is, proefles, kookles, etc. Die basis is super belangrijk.
    En als iemand dan een fles cola wil? Prima, want cola is niet des duivels, dus tax erop gooien moet niet nodig zijn.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,266
    6,794
    113
    Ja is lastig. Hoe bepaal je zoiets. Daar zijn reken methodes voor. Analyses die je kunt maken.

Maar dit zijn echt hele moeilijke vraagstukken...dus even ergens zomaar een tax op doen is dus gewoon bijna niet mogelijk. Net als bepalen wie wel of niet en wanneer bepaalde zorg krijgt.

Al met al moeten wij echt heel erg blij zijn dat we in een verzorgingsstaat leven en dus waarschijnlijk nooit hiermee te maken krijgen.

Preventie kan...maar mensen moeten nog altijd hun eigen keuzes kunnen maken.

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

0,50 cent per liter gaat echt geen zoden aan de dijk zetten. Sowieso kan ik me niet voorstellen dat iemand een fles frisdrank laat staan vanwege dat bedrag en daarnaast worden we in NL echt niet te zwaar van (alleen) frisdrank. Het is toch echt een kwestie van ongezonde keuzes maken en te weinig bewegen (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd...).

Zorg voor gezondere alternatieven (minder suiker in frisdrank om te beginnen) en voorlichting ipv een onzinnige taks, die alleen de kas spekt.

8. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ik vind het zo'n flauwekul. Bij de Lidl heb je 5 kg aardappelen voor 2,60 meende ik. Kun je ook meerdere keren van eten, daarnaast is pot groente goedkoper dan verse groente. Nu zijn er veel mensen die zeggen ja maar pot groente is niet zo gezond als vers, echter is het een stuk gezonder dan die smerige kant en klare bende of patat... Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Als je het bij de boer haalt is het echt niet zo duur

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Absoluut, preventie betekent ook niet dat je mensen dwingt, maar ook met bv een jaarlijkse check-up bij de dokter kun je soms iets dat zich ontwikkelt voor zijn. Net zoals vrouwen vanaf 30 een uitstrijkje kunnen laten maken om vroegtijdig baarmoederhalskanker op te sporen, kun je dat ook met andere zaken. Zo zou je bv hart- en vaatziekten veel vroeger op kunnen sporen, en met betere voeding iets ernstigers kunnen voorkomen. Dat betekent niet dat je álles kan voorkomen natuurlijk.
    Maar tax op frisdrank gaat niet zorgen voor bv minder obesitas ofzo. Daarnaast vind ik het fout omdat de overheid dan geld ontvangt voor iets wat het wil ontmoedigen...

10. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Denk ik ook.

Die aanbieding van aardappelen met huismerk diepvriesspinazie en een ei.

Dat verzadigt ook veel langer. Na die friet met frikandel heb je snel weer honger.

Ik zeg echt niet dat het altijd makkelijk is maar het kan wel.

11. Nox

Nox Bekend lid

Dec 9, 2015
    519
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik drink zelf niet zo veel fris. Maar ik ben erop tegen. Het is erg betuttelend. En mensen gaan er echt niet minder fris door kopen. Alleen het rijk wordt er beter van.

12. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik ben voor die taks en tegen betutteling. Zzolang mensen niet in staat zijn om de juiste keuzes te maken, is het een prima besluit!

Alleen de mensen die veel frisdrank drinken zullen dit financieel merken en juist die mensen hebben die betutteling hard nodig.
    Ik heb bv alleen frisdrank in huis op die ene verjaardag die ik in het jaar vier voor visite, dan maakt het mij niks uit om wat meer te betalen.

13. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Ja klopt van die rommel ben je lang niet zo verzadigd. Ik ben serieus wel eens benieuwd wat de mensen verder nog eten over een hele dag. Het lijkt me namelijk dat als je ongezond eet, je meer honger hebt en dus overdag ook meer naar ongezonde dingen grijpt ( omdat dit blijkbaar goedkoper is). Tel alles eens bij elkaar op per dag of week, en ik denk dat je goedkoper uit bent als je gezonder eet omdat je minder grijpt naar snaai eten

14. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Maar hoeveel mensen zijn chronisch ziek juist door verkeerde voedingskeuze en dus door het gebruiken van frisdrank? Dus een diabeet met type 2, die deze chronische ziekte zelf heeft ontwikkelt door te veel suikers te eten, krijgt dan wel die uitzondering? en zo niet, hoe kun je dan bepalen hoe iemand een bepaalde chronische ziekte heeft gekregen?

Daarom zeg ik: betuttel maar lekker en kom maar op met die taks!

15. danip

danip Actief lid

Dec 7, 2015
    311
    206
    43
    Ja volgens mij valt er prima goedkoop gezond te eten. Bij de jumbo voor 2.50 heb je 5 kilo aardappelen. Voor 80 cent een grote zak wortels, en de diepvries hamburgers zijn 20 cent per stuk. Met 4 mensen ben je dan 1,90 kwijt. Voor een hele maaltijd! Of bruine bonen bv. Ook bij de lokale moestuintjes, eind van de dag op de markt of rechtstreeks bij de boer kun je echt ontzettend goedkoop aardappelen groente en eieren kopen. Echt voor nog veel minder dan in de winkel. Zo betaal ik voor een grote zak spinazie 40 cent, andijvie hetzelfde, sla 30 etc. Ik heb vroeger zo vaak creatief staan koken voor mezelf, is echt wel te doen hoor!

Ik vind het betuttelend, al denk ik wel dat al het suiker dat we consumeren een probleem is. Dit is wat mij betreft niet de manier.

16. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Ja en dan heb je 5kg aardappelen, dan moet je de rest er ook nog bij kopen. En ik weet niet of je het weet maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om langs de boer te rijden. Neem eens een gezin die midden in het centrum woont, die gaan toch niet '' even '' een half uur in de auto zitten om naar de boer toe te gaan.

En inderdaad een pot groente is helemaal niet gezond zoals je zelf al zegt, dus als we het over de gezonde weg gaan hebben dan moet je die potten met groenten ook laten staan. En natuurlijk is dat gezonder dan friet maar ik blijf er bij dat ongezond eten goedkoper is dan het gezondere voedsel.

Je kan zeggen dat je van gezond eten meer verzadigd raakt maar als er gewoon het geld niet voor is om een zak boontjes te kopen dan moeten die mensen toch wel? Je kan wel zeggen '' koop gewoon het gezonde eten want daar ben je meer door verzadigd '' maar als die zak 2 euro kost en je kan maar 1 euro uitgeven dan heb je toch geen keus om naar de ongezonde weg te kiezen? En ja ik weet zeker dat er gezinnen zijn die zo moeten leven. Vind het nog steeds zo jammer dat er mensen hun ogen hiervoor blijven sluiten :(

Even voor de duidelijkheid, hier gewoon zoveel mogelijk gezond eten en drinken alleen ik kan mij wel voorstellen dat er gezinnen zijn die in de tegenwoordige tijd sneller naar het slechte voedsel zullen pakken.

17. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

Apr 16, 2016
    2,371
    2,852
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Als een frisdranktaks gebruikt zou worden om gezond voedsel te subsidiëren en daarmee toegankelijk te maken voor iedereen (ik dacht dat het al goedkoop was in Nederland, maar begrijp uit de reacties anders), dan ben ik hartstikke voor! Dan is het m.i. niet om te betuttelen, maar om voor iedereen goed voedsel beschikbaar te kunnen maken.
    Als het is om de schatkist te spekken, dan ben ik tegen.

18. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Ik hoorde toevallig vorige week op het nieuws dat Nederland een van de landen is waar voedsel het goedkoopst is.

Over dit onderwerp; wij drinken bijna geen frisdrank dus zou er zelf niet wakker van liggen maar die betutteling van tegenwoordig begint me onderhand wel de keel uit te hangen. En natuurlijk is de schatkist spekken de voornaamste reden. Nog even en je mag 1 eurocent gaan betalen voor elke ademteug die je neemt;)

19. Oedy

Oedy Actief lid

Aug 22, 2013
    326
    17
    18
    NULL
    NULL
    Mee eens.
    Maar nadat ik andere reactie's heb gelezen, misschien niet helemaal mee eens. Is moeilijk te beoordelen idd...
    Maar soms is het zo duidelijk...

20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wat ik zo krom vind. In plaats van dat ze gezond eten goedkoper maken maken we ongezond eten nog duurder.

Ik vond het vroeger maar raar dat arme mensen zoveel patat aten. Maar nu snap ik het. Een pak met 20 frikadellen en 5 kg patat is met geluk 4 euro. Waar je misschien wel een week van kan eten. Als je elke dag gezond wil eten dan zit je op misschien 4 als 5 euro per dag per persoon.

Nu heb ik daar geen moeite mee. Maar ik vind het oprecht belachelijk dat als je dan eens een fles cola of een snoepje wil eten ze dit nog duurder gaan maken. Achterlijk iets.
    Het is puur het spekken van de staatskas. Was mensen blijven het toch wel kopen dus kunnen ze mooi snel meer geld verdienen.

Share This Page