Mijn zoontje is nu 4 maanden + 3 weken en sinds dat hij 4 maanden is gestart met groenten en fruithappen. Er komen geen noemenswaardige allergieen voor in de familie en mn zoontje was/ is een enorme eter en ik kon nauwelijks nog rondkomen met de hoeveelheid flesvoeding zonder te veel te gaan geven. Ik geef het dus echt als extraatje, en als oefening voor het eten met een lepeltje, voor het proberen van smaakjes maar het is wel als BIJvoeding bedoeld, niet in plaats van een fles ofzo. Hij drinkt nu 4 flessen per dag. Ik neem aan dat je 4 flessen houdt totdat hij 6 maanden is? Tot 6 maanden blijft flesvoeding het belangrijkste is mijn mening. Maar nu 3 weken later gaat het eten zo goed, als hij wil kan hij zo een heel potje op (ik geef zelfgemaakt en soms een potje, maar even om aan te geven qua hoeveelheid). Ik geef hem nu meestal de hoeveelheid van een half potje fruit en een half potje groenten per dag. Is dit teveel? Vanaf wanneer ga je hele potjes geven? Ik geef meestal tussen twee voedingen in, of soms voor een voeding om te rekken (mijn zoontje is nogal hongerig aangelegd). Maar ook al geef ik het tussen twee voedingen in: de flessen drinkt hij nu niet geheel meer op. Hij laat soms 50cc staan (van de 200). Ik wil niet dat zn bijvoeding ten koste gaat van zn melk. Moet ik nu even een stap terug doen qua groenten en fruit? Minder geven? Of op een ander tijdstip (bij na de flesvoeding?). Probleem is wel: als mn zoontje genoeg heeft en vol zit, houdt ie ook echt zn lippen op elkaar en krijg ik er echt niks meer in , dus om na de fles de groenten en fruithappen te geven is ook niet handig. Of kan ik het gewoon zo laten en is 150cc per fles (4 keer per dag) genoeg?? En komt hij nu in een fase dat hij gewoon minder voeding nodig heeft? Wie kan me helpen?
Uit je andere topics maak ik op dat je zoontje ook niet zo lekker is geweest de afgelopen dagen, dus het kan zijn dat hij wel weer meer gaat drinken als de warmte voorbij is. Qua hoeveelheden, mijn zoontje at rond die tijd ook al een heel potje groente en fruit. Ik lees dat hij nu ongeveer 600cc melk binnenkrijgt. in principe is het genoeg, hij heeft minimaal een halve liter nodig, maar het liefst meer natuurlijk. Ik zou het wel tussen de flessen in blijven geven en dan wel gewoon een heel potje, er zijn meerdere kinderen die met 5 maanden al op 3 flessen zitten, dus zo erg is dat niet. Ik ben er overigens met 5 maanden een aardappeltje doorheen gaan prakken, omdat het niet genoeg meer voor hem was, met 5,5 maand ben ik 200 gram gaan geven, toen wilde hij nog maar 3 flessen en ben ik overgegaan op opvolgmelk. geef je nog voeding voor hongerige baby's?
Volgens mij is het advies tussen de 4 en 6 maanden 800-1000cc per dag. Dus met 600 zit je wel laag. Je hebt 2 keuzes: je geeft minder bijvoeding, of je stapt over op opvolgmelk. Opvolgmelk is net wat voedzamer dan nr1 melk. Dus krijgen ze meer voedingsstoffen binnen per cc. Het wordt wel vaker gegeven aan kindjes onder de 6 maanden die geen 800cc meer drinken. Maar eerlijk gezegd vind ik hem niet erg hongerig.. Mijn zoontje moest 1000cc hongerige babyvoeding hebben, en dan ook nog met nutriton/rijstebloem erin om verzadigd te blijven. Dat waren 4 flessen a 210/7 en rijstebloempap van 90/2 melk. Met 5,5 maand groente toegevoegd (porties 100-150 gram). Maar nog steeds dronk hij die 4*210/7 aan voeding.. Ik zou in jouw geval eerst de groente of fruit om en om gaan geven. De ene dag de ene, de andere dag de ander. En dan gewoon ergens tussen de flessen in...
@ mammavanukkie: klopt, de afgelopen dagen heeft mijn zoontje behoorlijk slecht gedronken, was echt bang voor uitdroging! Misschien dat hij daardoor nu nog wat minder drinkt? Sinds donderdagavond gaat het drinken alweer stukken beter. Hj heeft wrs behoorlijk last gehad van de warmte/ benauwde weer. Maar het kan een nasleep zijn dat hij daardoor nog 150 drinkt ipc 200. Ook geef ik nog forte voeding voor hongerige baby's. Zat me al af te vragen of het handiger is om over te stappen op standaard voeding zodat hij meer drinkt? En minder verzadigd is? @ Deepfreeze: Hij komt niet echt hongerig meer over he? Ik sta er zelf eerlijk gezegd van te kijken want nog geen 2/3 weken geleden moest ik de tijden zien te rekken tussen de voedingen door. Ik zit vanaf 6/7 weken op forte voeding en toen dat niet meer voldoende hielp overgegaan op nutriton door de voeding en met 3,5 maand over op rijstebloem voor de nacht en met 4 maanden 3 flessen van 200 forte + nutriton en 1 fles 240 + nutriton + rijstebloem + groente en fruit geintroduceerd. Dat hij nu dus zo weinig drinkt, daar sta ik nu dus behoorlijk van te kijken! Ik vroeg me al af: komt het nog door het warme weer? Of is het een nieuwe fase? Of geef ik hem teveel bijvoeding?? Zou ik over moeten op standaard voeding? Die opvolgmelk, kan dat al met 4 maand+ 3 weken ivm darmpjes ed? Klinkt op zich goed: meer voedingsstoffen in minder cc, dan weet ik zeker dat hij niks te kort komt. Opvolgmelk valt toch zwaarder? Kan hij dat al wel aan dan? Om de dag groenten of fruit klinkt als een goed idee. maar bedoel je dan wel een heel potje per dag? En dan op 1 moment of verspreid tussen de maaltijden door?
Hier gaat het drinken alweer beter, had zeer zeker met het warme weer te maken. Echter; ik merk wel dat mn zoontje minder drinkt als hij tussen 2 flessen in een goentenhap oid heeft gehad. De fles erop drinkt hij gegarandeerd minder. Maar nu zou ik graag jullie mening horen wat betreft voedingstijden en hoeveel melk: Mijn schema van vandaag was: 7 uur: 240cc fortevoeding (230 gedronken) 11:30 uur: 200 cc (op) 13:30 uur ca 100 gram groenten 16:00 uur 200cc (140 op) 19:30 uur: 240 + 3 scheppen rijstebloem (op) 20:00 0,5 fruit. Door de voeding doe ik trouwens ook nutriton,maar dat is niet alleen voor de verzadiging maar ook omdat ie anders spuugt. Fruit of groenten overdag of 's avonds wisselt hier nog weleens. Ligt er ook aan wat ze op het KDV geven. Zoals vandaag groenten dus, dus geef ik 's avonds fruit. Dat fruit om 20 uur vind ik niet ideaal als tijdstip, maar als ik het van te voren geef dan is mijn zoontje vaak te ongeduldig/ hongerig waardoor het niet lekker gaat en drinkt hij daarna meestal zn fles ook niet goed leeg. Door het groenten op de dag (welke hij tussen twee voedingen door wel goed opeet) drinkt hij de daarop volgende fles weer minder zodat hij ook weer eerder komt (na 3,5 uur ipv 4 uur of langer. ). Vind ik zelf ook niet zo fijn, omdat ik de laatste fles voor de nacht liefst 20 uur of iets later heb ivm doorslapen. Heeft iemand tips?
Wat gebeurd er als je het fruit/groente rond jullie etenstijd doen? Ergens tussen 16.00 en 18.00. Dan gaat die avondfles ook iets naar achteren. 100 gram groente is niet te vergelijken met een hele fles, dus opzich logisch dat hij niet direct 4 uur daarna overslaat. Als ik jou schema zie, levert die 100gram alleen maar 1,5 uur uitstel van de fles op. Daarom kun je deze "kleine" porties nog wel vastplakken aan een fles. Ik zou nu nog even het na de fles geven, en over een tijdje voor de fles, en dan het maagje afvullen met melk Als de porties groter worden, bijv 200 gram groente, dan vervangt het echt een voeding.
Ok! Bedankt! De groenten zijn ook nog niet bedoeld als vervanging van de fles, dus het is een beetje puzzelen. Dat van de groenten rond etenstijd, zeiden ze bij het KDV ook. Dan kan ik evt het fruit in de morgen geven zodat ik al wat kan rekken qua voedingstijden zodat ik 's avonds voor de fles voor de nacht gunstiger uit kom? 7: 240cc 10: fruit 12: 200cc 16: 200cc 18: groenten 20: 240cc Zou mooi zijn als het zal lukken! maar is natuurlijk ook weer afhankelijk van wanneer hij slaapt en wakker is. Mijn zootje skaapt nog best veel dus als hij net tussen 2 voedingen in slaapt ga ik m niet wakker maken voor het eten. En als hij vervolgens wakker wordt en hetis 1 uur of een half uur voor de fles, dan ga ik er geen groenten of fruit in proppen omdat het anders tenn kosten gaat van het flesje...