Hallo, wij zijn sinds gisteren thuis met onze kleine meid. Helemaal geweldig, maar nu is er een probleempje opgedoken... Sinds gisterenmiddag krijgt Alyna 100cc voeding-door het ziekenhuis aangeraden omdat ze redelijk hongerig is. De 1e fles van 100cc gistermiddag dronk ze helemaal op, sinds we thuis zijn tot vanmorgen heeft ze van elke fles zo'n 60-90 cc op.(maar komt ze wel iets eerder voor de volgende fles) Vanmorgen om 10 uur dronk ze 100cc op dus wij blij,maar een paar minuten later gaf ze een hoop melk terug.(het leek wel het hele flesje,maar het zal vast meer lijken dan het is?) Om 13 uur net hetzelfde verhaal, hele fles leeg en even later hup een hoop terug. Er zit behoorlijk wat kracht achter ook, ik zat helemaal onder... Wij denken dat ze te gulzig is + de combinatie met de verhoogde hoeveelheid voeding er voor zorgt dat ze het teruggeeft. Rond half 7 heeft ze voor de laatste keer een fles gehad.(ook 100cc,had eerst 65 cc gegeven maar daarmee was ze lang niet tevreden)Daarvan heeft ze een deeltje teruggegeven, maar heb wel nog even het idee gehad dat haar iets 'dwars' zat.Ze is wel gewoon rustig gaan slapen. Als ze melk teruggeeft, ruikt deze niet zuur ofzo en is een beetje slijmerig.(sorry)Ze huilt er helemaal niet bij en lijkt er verder niet echt last van te hebben. Wij gebruiken Avent flessen nr 1 maar toch heeft ze een fles van 100cc binnen maximum 10 minuten leeg.We laten haar tussendoor wel even boeren. Zo, een heel verhaal. Maar alles is nog zo nieuw en onzeker, vind het zo zielig als er zo'n golf melk uit haar mondje komt... Wat denken jullie ervan? Alvast bedankt!
ik denk dat je helemaal gelijk hebt! enne 10min over 100cc is prima meid! spugen (mondje teruggeven) kan niet zo heel veel kwaad! ze moet waarschijnlijk nog een beetje wennen aan de hoeveeheid! even een vraagje hou je dr na de voeding nog 15 min omhoog? niet, dan zou ik dat even proberen!
Hoi Stay Funny, We houden haar altijd nog een tijdje rechtop,maar maar een paar minuten, zal straks wat langer proberen!(ze valt altijd wel na de fles heel snel in slaap, soms al terwijl ze nog aan de laatste druppels bezig is.)
hier t zelfde.. moet Susenna nog steeds 15min na de fles rechtop houden anders loopt t dr zo weer uit!
Ik vind 10 min. wel snel voor een kindje van een week oud die 100cc drinkt.. Ik zou een andere fles/speen proberen. Een kindje mag zeker wel 20 min, over de fles doen. Hoe sneller het erin gaat, hoe sneller het er ook weer uit gaat volgens mij
Hier wordt 125ml in 5 minuten gedronken (borstvoeding) en ook hier komt het er vaak net zo hard weer uit . Maar ik kan er weinig aan veranderen , maar in jouw geval zou ik een andere speen pakken. En 100ml per voeding lijkt me best veel voor zo'n kleintje.
Ons werd gezegd dat je 10 cc mocht geven per dag dat ze oud was. Dus dat zou bij jullie uitkomen op 70 of 80 cc. Misschien iets minder in de fles, en dan wat vaker voeden? Anders even met de verloskundige/kraamverzorgster overleggen.
Als ik kleinere flesjes geef (bv 70cc) kom ik op een voeding meer uit per dag,aangezien ze dan na zo'n 2.5u al voor de volgende voeding komt...Is dat niet te snel? Vanmorgen is er een fles ingebleven,vanmiddag een groot gedeelte erin gebleven,maar het kwam er wel pas na een uurtje uit.(had haar net neergelegd na haar heel de tijd rechtop te hebben gehouden) En de hoeveelheid...tja we hebben 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en elke 2 dagen kreeg ze daar 20cc meer...we mochten van de kinderarts zelfs al over enkele dagen 115 geven...Gaan we zeker nog effe mee wachten,vind het nu zelf ook al veel!
snap niet zo goed dat je van het zh het advies mee hebt gekregen haar 100 ml te geven, ze is net een week oud, normaliter zit je na een week op 80 ml en blijft daar normaal gesproken wel even op... je kan haar beter (zeker nu ze nog zo klein is) wat kleinere flesjes geven en dan maar even dat ze "wat eerder" komt dan dat ze elke keer zoveel terug geeft,normaal gesproken als het geen reflux is, geven ze datgene terug wat ze eigenlijk teveel krijgen... je zou eerder verwachten dat ze je adviseren over te gaan op voeding voor hongerige baby's en dat ze niet zo snel al zoveel voeding krijgt te verwerken dan dat ze zeggen gooi er maar wat bij in de fles.... wbt dat ze 10 min doet over de fles, vindt ik zelf ook wel heel erg snel hoor...hier deden ze er gemiddeld zo'n 20-25 min. over pas nu begint de kleine af en toe wat door te drinken en is ze 's nachts-'sochtendsvroeg het snelste met de fles pakweg 10-15 min. juist doordat ze er lekker rustig over doet zal ze ook wat meer moe zijn en dat het wat langer duurt voor ze weer "honger" heeft, ik zou toch kijken of er niet een andere speen is die je kunt gebruiken... wat je denk ik nog het beste kunt doen is de voeding verdikken met johannesbroodpitmeel dan gooit ze er ook niet zo veel uit, en zal ze meer moeite moeten doen om haar fles leeg te drinken, waarschijnlijk ligt ze dan al lang en breed voor ze bij de 100 ml is al knockieout? baat het niet, schaden doet het zeker niet meid... succes gr.smoekie
dus als ik het goed begrijp, elke 2 dgn 20 erbij kom je uit op hetzelfde wat men altijd adviseerd, 10 cc per dag....dan zit je aan het einde van de 1e week op 80 cc... of je nou 1 flesje minder geeft, of 1 flesje meer maar met minder erin...de hoeveelheid zal hetzelfde blijven ik vindt 2,5 uur tussen de voedingen netjes hoor...je zult zien als je straks even verder bent, dat de tijdstippen ertussen ook korter worden... bij zoë komt er ook wel eens wat uit hoor, geeft niks, maar is het echt te veel zou ik als je niet wilt minderen op de flessen toch proberen hoe ze het doet als je het iets verdikt? gr.smoekie
Nee joh, da's helemaal niet te snel, maar heel normaal voor een kind van die leeftijd! Wat wil die kinderarts dat je krijgt, een Michelinmeisje? Normaal gesproken wordt er de eerste dagen met maximaal 10cc per dag opgehoogd en de eerste weken geef je dan 80-90cc per fles. Zet er vooral ook een newbornspeen op, zodat het niet te snel gaat! Een normale gemiddelde tijd is 20-25 minuten per fles.
@Smoekie,dat zou ik idd ook denken van die 80cc,maar hun kwamen echt op 100 uit-snap het zelf ook niet goed maarja,je bent een beetje onzeker en neemt alles maar aan... Ze vonden daar ook dat er tussen de flesjes minimum 3,5 uur moet zitten,een keertje kwam ze om 3 uur en moest ik het maar wat rekken... Ze heeft nu net 60cc op en tot nu toe geen probleem...Ze is ook zelf in slaap gevallen dus denk niet dat ze nog honger heeft.Ze heeft er een kwartier over gedaan,was tussendoor een keertje meer gestopt. Maar als ze nu weer terruggeeft,ligt het niet echt aan de hoeveelheid,of wel? 80cc heeft ze ook nooit problemen mee gehad... Ze 'zit' soms wel een beetje te hijgen nu, en dan gaat haar mondje open alsof ze gaat spugen...Heb wel het idee dat ze ertegen 'vecht', omdat ze soms ook slikt enzo,heeft ze daar geen last van? @dirksmama;ze krijgt flessen van Avent met nr.1 speen, die zijn voor pasgeborenen normaal...
vindt het maar raar hoor, maar maak je je er niet te veel zorgen over meid, laat het ritme vooral in het begin bepalen door je dochtertje wbt de tijden die er tussen moeten zitten dat is allang al achterhaald hoor gewoon wanneer je ziet (denkt) dat ze honger heeft hieraan toegeven op het moment dat haar lichaam zich op het eten heeft ingesteld zul je vanzelf wel gaan merken dat langzamerhand de tijdstippen ertussen langer worden een kleintje met krampjes wil bijv. (lijkt het) alleen maar eten, maar meestal verergerd het probleem zich dan en blijf je vaak in een cirkeltje zonder verbetering.. ik zou zeker kijken hoe ze het nu doet op die 60-80 cc, en het is geen ramp als ze wat teruggeeft hoor, dat doen de meeste babys vaak bij het boeren, maar soms ook later als ze de hik hebben of wat dan ook, zolang het geen halve flesjes zijn moet je je geen zorgen maken een kwartier is heel mooi toch, gewoon af en toe tussendoor laten boeren gaan ze vaak vanzelf weer door je ziet vaak dat kindjes die alles achtereen drinken vaak nog meer willen nadat de fles leeg is terwijl dat vaak niet het geval is .geef ze even de tijd om het eten te laten zakken je merkt vanzelf wel of ze ergens last van heeft. Dat ze haar mondje opendoet of dat je denkt dat ze ertegen vecht kan heel goed, maar kan geen kwaad zolang ze er geen hinder van heeft succes meid,,,
Dank jullie wel voor al jullie adviezen en support! We hebben vanmiddag een ander flesje gekocht (zo'n s-vorm) en daarmee lijkt het voolopig toch wel beter te gaan! (nou ja, na 2 maaltijden weet je natuurlijk nog niet veel, maar ze laat tussendoor veel 'grotere' boertjes en achteraf ook, ook lijkt ze iets rustiger te zijn achteraf, minder 'wriemelig')
Fijn dat het wat lijkt te helpen. Als ik jou was, zou ik inderdaad minder in de fles geven en dan zal ze inderdaad eerder komen, voor de volgende fles. Omdat je minder geeft, mag je ook meer flesjes geven. Succes ermee!
Hout vasthouden...ze heeft sinds gisteren helemaal niet meer gespuugd! En nu hoor je het tenminste als ze een boertje laat, het is niet meer zo'n zielig zuchtje!