Waarom wordt mn dochter (15 mnd) steeds wakker snachts?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Deerne85, 17 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Vooropgesteld: ik vind het niet erg hoor!

Mn dochter wordt elke nacht sinds zo'n anderhalve maand zo'n 5 tot 10 keer wakker, gaat dan op dr knietjes zitten huilen. Soms wacht ik het eventjes af, maar het gebeurd gewoon niet dat ze zelf weer terug gaat liggen en verder slaapt. Ze gaat alleen maar steeds harder huilen en hoesten/verslikken (?). Niet fijn om te horen, en ik weet dat ik haar binnen 2 minuten al weer getroost en weggelegt heb dus ga ik er maar eventjes uit.

Waarom zou ze dit doen, is het een leeftijd-dingetje? Ze heeft het niet te warm / te koud, honger is het ook niet want dan zou ik veel meer moeite hebben om haar weer in slaap te krijgen. Soms kijk ik maar even in dr luier maar daar zit (logisch) haast geen plasje in. Ik sta soms midden in de nacht mn meis van top tot teen te inspecteren waar ze nou toch last van zou kunnen hebben, kan zijn dat ze een haar van mij (heb heel lang haar) ergens omheen heeft zitten maar dat is eigenlijk nog nooit het geval geweest, maarja je weet niet? Ik sta echt voor een raadsel. Nogmaals, het is niet zo erg want ze slaapt snel weer in, maar ik zou het toch ook prettig vinden om snel weer in te slapen, maar dat lukt dus niet. Ik lig dan al gauw een half uur wakker te kijken voor ik me weer lui voel worden. Begin wonderbaarlijk genoeg te wennen aan het weinig slapen, slaap nu zo'n 4 a 5 uur per nacht als ik geluk heb...

Weten jullie wat het zou kunnen zijn? Voelt ze zich een beetje alleen? Kon ze het maar gewoon zeggen...

2. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Vervelend zeg!:( Doorkomende tandjes/kiesjes?

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Alle kindjes worden meerdere keren per nacht wakker, maar sommigen gaan gewoon weer verder slapen, en sommigen worden 'echt wakker'. Heb je al eens een nachtlampje geprobeerd? Dat is echt cruciaal voor mijn dochter. Of misschien is het té stil en zou bv een luchtbevochtiger helpen, zodat er iets licht staat te zoemen. Hoe slaapt ze: slaapzak of donsdeken of... Misschien kan je daar ook eens variëren?

4. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Volgens mij is ze op dit moment niet bezig met een tandje, ze heeft al dr snijtanden al en 4 kiezen, dat waren nachten... :$ nou, dan zijn deze nog peanuts, haha! Ze slaapt in een slaapzak, die stop ik een beetje in aan het voeteneinde. Ik leg haar op dr rug in bed, dan pakt ze met haar rechterhand altijd haar knuffellapje en is ze lekker ontspannen. Dan draait ze op haar buik als ik weg ben, en slaapt ze echt lekker in. Vervolgens wordt ze wakker na een poos en drukt ze zich met de handjes omhoog (denk ik) en dan weet ze niet meer hoe ze terug moet als ze op dr knietjes zit. Ik stop haar in aan het voeteneinde, omdat ze anders vanaf buikligging gaat kruipen en vervolgens haar hoofd stoot tegen het hout aan haar hoofdeinde. En dan niet 1 keer, nee dan blijft ze doorgaan met bonken en huilen :( Vandaar dus dat ik dr "vastleg" aan het voeteneinde :)

Zou ze dit vervelend vinden? Dat ze vast ligt? Verder heeft ze nu 2 lakentjes en een dekentje, ik weet niet of die nog wel lekker over dr heen liggen als ze op haar buik ligt, maar koud heeft ze het echt niet. Ze heeft een nijntjelampje die na 10 min uit gaat. Wat voor lampje zou dan geschikt zijn, en moet die dan in dr kamer of juist op de overloop zodat ze een streeptje ligt door dr deur heen heeft?

Ik wil best andere dingen proberen, maar ben er een beetje onzeker over wat dat dan moet zijn. Ze slaapt wel echt lekker in, dus hoe het nu is werkt wel voor haar, alleen niet lang genoeg. Ze gaat rond half 8 naar bed, en laat zich makkelijk troosten tot 7 uur sochtends, dan heeft ze volgens mij wel echt honger, heb haar gisteren om 7:10 nog getroost en teruggelegd, misschien kon ik nog een uurtje uitslapen?? :) Maar nee, om half 8 zat ze al weer overeind... Dat vond ik dan ook helemaal niet erg, en ben lekker naar beneden gegaan. De rest van de nacht slaapt ze zo weer een dik uur verder, soms nog wel langer. Vaak hoef ik haar alleen maar terug te draaien en in te stoppen, heel soms is ze echt overstuur en gaan we even in de schommelstoel zitten op haar kamer. Ze komt snachts sowieso niet van haar kamer af, wil haar dat niet "aanwennen", en maak het troost-momentje zo kort en stil mogelijk

5. 2jees

2jees Niet meer actief

Geen tips.. Dochterlief van 13 maand doet dat al vanaf ze daar is, inmiddels gereduceerd tot meestal 2 soms 3x. Ik geef vaak melk als ze niet stopt, laatste tijd gaat ze wel weer eens zelf door.

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik zou haar echt niet meer vastleggen hoor op deze leeftijd. De kans dat ze zich vastdraait bij het omdraaien is levensgroot en erg gevaarlijk! En dan ook nog eens een laken en deken over haar heen terwijl ze vastligt? :$

Ik schrik hier een beetje van eerlijk gezegd.

Bedenk ook eens hoe je het zelf zou vinden. 'S Nachts verplicht op je rug liggen. Je wilt draaien, maar dat gaat moeilijk, want je ligt vast. Opeens lukt het je dan toch om te draaien, je draait door en je draait jezelf klem in de slaapzak, deken en laken.. Je kunt geen kant meer op en de slaapzak klemt rond je borstkas. Je kunt moeilijker ademhalen en gaat hoesten.
    Lekker toch?

Dan kruipt ze maar naar het hoofdeinde toe en gaat ze bonken en moet je er tig keer heen.

Aiden heeft dit destijds ook gehad. Maar het is vanzelf overgegaan. Hij ligt nu nog steeds heerlijk tegen het hoofdeinde te slapen.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vastleggen zou ik zeker niet doen op deze leeftijd! Zeker als ze steevast naar haar buik draait: dat ligt toch niet comfortabel?

Probeer haar eens bovenin haar bed te leggen van bij de start: mijn dochter slaapt net beter als ze met haar hoofdje tegen de bovenste bedrand ligt. Leg ik haar beneden dan gaat ze slapend 'op zoek', leg ik haar bovenaan dan ligt ze rustig.

Wat het lampje betreft. Wij hebben dit: https://m.bol.com/nl/p/isi-mini-nachtlampje-wit/9200000001238717/?tpsQuery=/N/11271/Ntt/nachtlampje/sf/true

Een nachtlampje dat na 10min uitgaat, daar heeft ze natuurlijk niks aan als ze s nachts wakker wordt.

8. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    haha nee, zo vast leg ik haar niet! ze kan zich makkelijk draaien hoor, ja tis ook moeilijk uitleggen zo via een topic, maar ze is echt niet verplicht om op haar rug te liggen.... Ik leg haar alleen op haar rug in bed omdat ze anders haar knuffellapje niet kan vinden, heb al geprobeerd om op haar buik weg te leggen maar dan ziet ze mij niet weglopen en gaat ze huilen. Zorgwekkend is het in ieder geval totaal niet hoor!!

Wat hebben jullie over de slaapzak heen als dekentjes dan? Want in principe zou dan elke deken of laken zo'n gevaar kunnen opleveren? Wij stoppen ons bed ook altijd strak in aan het voeteneinde, dat is juist fijn!

9. meelezer

meelezer Niet meer actief

Mijn dochter deed dit ook. Ik deed het volgende:

Slaapzak achterstevoren (ging m open maken)
    Nachtlampje aan (droomde erg)

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn dochter ligt in een slaapzak onder een donsdekentje. Maar dat wordt niet ingestopt, gewoon los erop.

11. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Shakes ben je dan niet bang dat het donsdekentje over haar gezicht gaat als het los ligt?

Ik zal vanaaf eens proberen met een lampje, kijken of ze dan fijner slaapt. Stiekem verlang ik een beetje naar dat ze gaat praten en me kan vertellen wat er is, of dat ze groter is en gewoon onder een dekbed kan :)

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb ervoor gekozen me daar niet druk in te maken. Dochter gaat soms het hele bed door en sleept haar dekentje achter zich aan (ze is nu 17 maand maar doet dat al maanden). Als ze dat kan, dan kan ze het ook van haar gezicht halen. Bovendien: als je zelf onder je dons ligt, dan heb je toch ook genoeg zuurstof?

13. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Je zou een campingbedje kunnen proberen? Bonst ze 's nachts niet met dr hoofdje en wordt ze misschien daar wakker van?

14. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Onze zoon heeft dat ook gehad rond die leeftijd. Hij werd dan ineens wakker en begon te huilen, terwijl het altijd een fantastische slaper was. Dat gebeurde dan zo'n 2 a 3 keer per nacht. Dan ging ik erheen, hield hem even tegen me aan, legde hem terug en sliep hij weer heerlijk in. Dit heeft geloof ik een maandje geduurd en sindsdien is het weer over. Zelf dacht ik dat het kwam dat hij misschien ging dromen rond die leeftijd, daar weet ik het tenminste aan. Voordeel hier was, dat ik het uit bed komen en troosten ook in slaapstand deed dus als hij 2 min later weer sliep, deed ik dat ook :D

Verder heeft mijn zoon een nogal opvallende gewoonte in bed. Heel vaak gaat hij op zijn handen en knieën zitten en gaat hij heen en weer wiegen. Hierdoor danst het bed de hele kamer door en bonk hij ook met zijn hoofdje tegen bed. Dit doet hij wel zachtjes en doet hem geen pijn, anders zou hij er wel mee ophouden neem ik aan haha. Zo wiegt hij zichzelf in slaap. Mijn vriend wordt daar gek van en wil steeds naar hem toe om hem weer in bed te leggen maar ik laat hem zijn gang lekker gaan. Ik bonkte vroeger met mijn hoofd op het kussen om een slaap te vallen en vond het heerlijk en daarnaast, wanneer je hem neerlegt, begint hij een minuut later weer...

15. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Mijn zoontje is ook 15mnd en wordt sinds 3mnd amper wakker snachts.
    (Is daarvoor anders geweest hoor).

Hij ligt in een winterslaapzak. Heeft een pyjamaatje aan en sokjes.
    Geen dekentje verder want daar ligt hij toch niet onder ;).
    En hij heeft het warm zat.

Zodra ik hem in bed leg draait hij op z'n buik, een buikslaper dus.
    Hij stootte ook vaak z'n hoofdje in het begin, maar nou niet meer hoor. Dat moest ie ff leren. Verder ligt ie vaak tegen hoofdend aan, vind ie prettig denk ik....

Denk gewoon dat dat hoofdbonzen echt tijdelijk is hoor. Lekker los laten liggen. Misschien winterslaapzak en geen deken?

16. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met een goede warme slaapzak hebben ze toch helemaal geen dekentje nodig?

17. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Mijn inziens ook niet!

18. Mama01

Mama01 Lid

2 feb 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter had dit ook op die leeftijd.
    Ik heb haar kamer eens anders ingericht. Dus bedje verplaatst.
    Wij hebben het bedje zo gezet dat ze met haar hoofd naar de deur kon kijken (veiliger idee).

Ook hadden wij haar toen niet meer in een slaapzakje liggen, maar gewoon onder dekentje.
    Sinds ze uit de slaapzak was, sliep ze veel beter!!!

Ook een nachtlampje die je gewoon in het stopcontact steekt, zodat ze een lichtpuntje zag in het donker (heeft ze nu nog en ze is 3,5 jaar en geeft net een veiliger gevoel in het donker).

Mijn dochter was pas 2 jaar toen ze voor het eerst doorsliep in de nachten.

Wij waren er zo aan gewend dat ze wakker werd 's nachts, dat wij eruit gingen, troosten, en direct terug in slaap vielen zodra wij weer in bed lagen.
    Soms wisten we gewoon niet meer of we er uit waren geweest 's nachts, zo eraan gewend geraakt...

En na haar 2e jaar sliep ze eindelijk de nachten door....dus misschien ook gewoon een fase waarin ze belanden.

19. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Onze dochter ligt alleen in een slaapzak zonder deken (met pyama en romper lange mouwen)

hier af en toe ook wat gebonk tegen het hoofdeind en zijkant van dr bed. Zij heeft inmiddels niks meer door en slaapt gewoon door ;)

Omze zoon botste ook altijd tegen zn bed aan. Die lag echt In de meest raarste posities en plekken in zn bed! En een lawaai dat het maakte! Ik kreeg er soms gewoon hoofdpijn van. Onze zoon niet, die tukte wel door en had geen enkele blauw plek na zo'n flinke bonknacht....

Deel Deze Pagina