Goedemorgen, Mijn zoontje heeft 5 weken in het ziekenhuis gelegen en daar hebben we 3 verschillende kinderartsen gehad (erg handig). Maar oke, nu is het dus zo dat kinderarts nummer 3 de kinderarts is waar ik op de poli kom. Kinderarts 1: reflux + vermoedelijk kma Aanpak: nexium en Nutramigen Kinderarts 2: reflux + kma Aanpak: nexium en Neocate Kinderarts 3: reflux Aanpak: nexium Zij denkt dat mijn zoontje geen kma heeft en dat we wel terug kunnen op standaard voeding, hoefde ook geen hypo allergeen te gebruiken. Zijn er kindjes die eerst Neocate hebben gehad en toen zonder problemen terug konden naar standaard voeding? En hoe heb je dat aangepakt? Alle tips/ ervaringen zijn welkom!
eerste tip: volg je gevoel! Wij hadden ook een kindje dat 6 maanden lang alles bij elkaar krijste, schopte en sloeg tijdens de fles. Na een week opname in het ziekenhuis: reflux. dat wisten we al en kreeg hij medicatie voor. Ik was ervan overtuigd dat hij KMA had maar KA zei dat het wel mee zou vallen.Advies ka: dan proberen we neocate. Na 3 weken een heel ander kind. Na 3 maanden advies ka: provoceren met ha voeding (kreeg hij vanaf geboorte). Voelden ons daar helemaal niet goed bij, maar ja moest van ka.Mocht gewoon thuis, Eerste dag 1 fles, 2e dag 2 flessen en toen was de strijd tijdens de fles weer terug. Ben meteen gestopt en ka gebeld. Conclusie: oh ja dan heeft hij toch KMA. Na een jaar ongeveer opnieuw geprovoceerd in het ziekenhuis (nieuwe ka en protocol was in het zh doen)met nutramigen. In het ziekenhuis weigerde hij de flessen maar ook te slapen waardoor je geen zuiver beeld hebt. Alsnog thuis gaan geven. Een week goed gegaan totdat hij ontzettende diarree kreeg die niet meer stopte. 7 luiers per dag. Na een week diarree gestopt met nutramigen en toen nog 1 luier per dag. Dus nu weer aan de neocate. Moeten over een maand weer gaan provoceren met friso allergycare. Als je gaat provoceren zou ik met je ka bespreken dat je dat in kleine stappen wilt doen en de kleinste stap van neocate is nutramigen en standaard voeding is de grootste stap. Bespreek ook goed in welke hoeveelheid je dat gaat doen . Dat verschilt erg per ka. En bespreek ook goed wanneer je stopt met provoceren en dat je dan dus ook weer een machtiging nodig hebt voor neocate. Mijn ervaring is dat kinderartsen er meestal van uitgaan dat het goed gaat en bespreken niet wat je moet doen als het niet goed gaat. als je vragen hebt kun je me ook pben
Meteen van neocate naar standaard is wel heel heftig hoor. Merkte je verschil aan je kind met de dieetvoeding? Je ziet vrijwel altijd een verbetering als refluxkinderen dieetvoeding krijgen, de klachten van reflux en KEA lijken veel op elkaar en versterken elkaar vaak, KEA en reflux gaan meestal hand in hand. Ik zou kinderarts 3 vragen waar hij die mening van geen KEA op baseert: op gemiddelden of op observatie van jouw individuele kind. Je hebt nl. Kinderartsen die niet in KEA 'geloven', vooral op grond van statistieken. Tref je zo iemand terwijl je kind toch allergisch is, dan is het vaak lastig...
Wij zijn nu ook van neocate naar standaard gegaan. We hebben met 3 maanden een test gehad in het ziekenhuis. 1e keer kreeg ze normale voeding en was ze gewoon rustig. 2e keer neocate en werd ze onrustig.. Conclusie over naar normaal voeding. uit gaan van 170 water dus 6 scheppen. 1 schep normaal 5 neo. 2 dagen. 2 schep normaal 4 neo. 2 dagen. 3 schep normaal 3 neo. 4 dagen. 4 schep normaal 2 neo. 5 dagen. 5 schep normaal 1 neo tot het op was. Hou er wel rekening mee dat het zwaarder kan vallen want ze dronk minder door standaard neo is licht verteerbaar. En als je het gewoon rust aan wil doen begin dan als je nog 2 bussen van neocate over hebt wij hebben bij ander half bus ongeveer2 weken gedaan. Echt kijken naar je kindje krijgt hij het moeilijk niet nog een schep bij doen gewoon op die aantal blijven. Poepen kunnen ze moeilijk vinden omdat het even op gang moet komen, We zijn nu al een paar weken over en ze doet het goed heeft geen last van poepen wel scheten laten maar daar heeft ze geen last van. Denk dat de darmpjes niet klaar waren maar nu wel.