Wat moet ik hier nu mee? - Sam wil niet wakker worden

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Josien, 16 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Lieve allemaal,

Misschien kunnen jullie me helpen want van het CB wordt ik niets wijzer.

Sam is een superlieve knul, inmiddels een dikke 6 kilo (hij zal nu zo'n 6400 gram zijn schat ik) en 9,5 week oud. Hij is super gelukkig en vrolijk, drinkt redelijk goed, heeft goede plasluiers en slaapt 's nachts heerlijk door. Kortom: hij doet het geweldig!

Maar we hebben wel een probleempje met hem. Hij krijgt vijf voedingen van 200 ml aangeboden, maar... voor de laatste voeding van 23.00 uur krijgen we hem met geen mogelijkheid wakker. Het begon ermee dat het zo'n vijf minuten duurde voordat hij wakker was, maar inmiddels kost het me echt al twintig minuten en het lijkt alleen maar moeilijker te worden. Hij krijgt nu als volgt zijn flessen:

8.00 uur (we moeten hem dan ook echt wakker maken)
    12.00 uur
    16.00 uur
    19.30 uur
    23.00 uur

Bij de fles van 8.00 uur laat hij gemiddeld zo'n 50 ml staan en de laatste fles van 23.00 uur is sowieso een drama. Ik ben blij als de helft op gaat. Van de overige flessen laat hij gemiddeld zo'n 20 ml staan. Een enkele keer drinkt hij hem leeg. Ik schat dat hij op een dag tussen de 800 en 850 ml drinkt.

Ik vind het zo zielig om hem wakker te maken om 23.00 uur. We hebben nu inmiddels het badje verplaatst van 19.30 naar 23.00 uur, zodat hij in ieder geval écht wakker is. Dat heeft wel al een beetje geholpen, maar niet echt heel veel. Het lijkt er gewoon op dat hij lekker door wil slapen. Maar ja... als dat zou lukken moet hij naar 4 flessen en daarvoor is hij écht nog te jong. Zijn darmpjes kunnen de rijstebloem/pap nu waarschijnlijk nog niet verdragen toch?

Het CB zegt: "Ja, je mag het van mij best wel proberen... maar ik zou nog geen rijstebloem gaan gebruiken. Het is eigenlijk ook niet zo goed voor zijn bloedsuikerspiegel als hij 12 uur gaat slapen achter elkaar op deze leeftijd. Je zou hem een half uur eerder wakker kunnen maken (dus in plaats van om 22.30 uur wat we nu doen om 22.00 uur) zodat hij niet in zo'n vaste slaap zit. Maar dat garandeert nog niets."

Oftewel: ik schiet er niks mee op ;). Wat zouden jullie doen? Hem nog twee maanden blijven klieren op deze manier (totdat hij wel een papfles mag om 20.00 uur)? Of hebben jullie nog andere ideeën. Mijn fantasie is een beetje op eerlijk gezegd...

Groetjes,
    Josien

2. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Hij is inderdaad nog jong.
    Esmee dronk op die leeftijd haar laatste voeding om 19.00 en daarna sliep ze de nacht door. Zij kreeg om de drie uur een voeding. bij jou zit er 4 uur tussen.

Ik zou als ik eerlijk ben hem niet wakker maken!
    Hij geeft door te slapen aan geen honger te hebben.
    Ik zou ook in de ochtend wachten tot hij wakker word.
    Stel hij word om 9.00 wakker, geef je dan de fles en dan om 12.00 uur weer, 15.00 weer, 18.00 uur weer en dan om 21.00???
    Of slaapt hij na de voedings van 19.30 al?

Pap zou ik pas geven bij 4 maanden, dat heb ik wel gedaan!
    Werkt wel positief hoor.

Maar misschien heb je wat aan de tijden??

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik maak hem nu altijd wakker omdat mijn schema anders zo in het honderd loopt. Slaat misschien nergens op en misschien moet ik het schema losser gaan laten en het Sam zelf laten bepalen. We zijn alleen zo verwend geweest met een kindje dat altijd doorsliep 's nachts dat ik het wel lastig vind (zeker nu ik weer fulltime ga werken) als hij nu dan wel 's nachts nog een voeding zou krijgen.

Op dit moment slaapt hij na de voeding van 19.30 / 20.00 uur heel vast en zou hij volgens mij zo de nacht in kunnen. We maken hem nu dus nog wakker om 22.30 uur en van die fles drinkt hij dan nog 80 tot 100 cc (ooit wat meer, maar dat is geen vanzelfsprekendheid).

Maar jij zegt dat Esmee wel de hele nacht doorsliep op Sam zijn leeftijd vanaf 19.00 uur? Kwam zij 's nachts dan niet meer? Of hoe zag jullie schema er toen uit (misschien nog 6 voedingen, of wel al 5)?

Groetjes,
    Josien

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hai Josien!

Ik zou lekker gaan op wat Sam fijn vindt!
    Dus overdag de voedingen ietsjes vaker op elkaar geven (kwartiertje eerder bij elke fles ofzo), ochtendvoeding wat eerder en late avondvoeding wat eerder.

Fijn dat ie zo'n goed bioritme heeft!

Ik zou zeker geen pap gaan geven, is helemaal niet natuurlijk. Lekker nog aan de melk. Hij is al groot, ik zou gewoon de nacht wat langer maken voor hem (niet gaan rekken, maar als hij uit zichzelf lang slaapt lijkt me dat prima!

Succes!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het regeltje dat ik vanuit het ziekenhuis ken qua doorslapen: het aantal pond baby, is het aantal uur dat ze door mogen slapen. Met een max van 12 uur. Bij een kindje boven de 12 pond (en dus 6 kilo) mag hij gerust de nacht doorslapen.

Ik zou hem zelf eens zijn ritme laten bepalen. Gewoon even een paar dagen loslaten en kijken of hij zelf een schema kan vinden dat voor hem wel werkt. Misschien komt hij dan overdag wat vaker. Of, als je pech hebt, om 4.00 voor een fles..

Wij gaven die 23.00 fles trouwens vaak half-slapend. Maar ons jochie had dan wel genoeg honger om een fles op te krijgen.

6. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

18 mei 2008
    3.187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Nee, Esmee liet de nachtvoeding al snel staan.
    Dat was met ruim 8 weken al zo.
    Daarom kelderde mijn borstvoeding toen ook heel erg.
    Ze slaapt dan echt van 19.00 tot 07.00.
    Ze kreeg toen inderdaad al snel 5 voedingen.
    Om 07.00/10.00/13.00/16.00 en dan 19.00.
    Soms als ze zelf om 23.00 wakker werd wilden we haar nog wel eens een fles geven, maar dit gebeurde maar heel enkel.

Misschien toch je schema wat aan je kleintje zelf over laten.
    Als ze honger hebben laten ze zich echt wel horen.
    Het is toch kijken hoe het gaat als je je schema gaat aanpassen.
    Je kleintje moet daar ook aan wennen.
    Laat het eens aan hem over en kijk hoe het gaat.
    Maar ja, dat zou ik doen.
    Ik heb dan ook niets te klagen met Esmee, ze doet het super.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou vooral lekker meegaan in zijn ritme. 200cc per fles is best veel. Wat hij zelf drinkt, die 800-850cc per dag is zat voor hem. Ik zou dus zelf de flessen wat kleiner maken, en als hij iets laat staan zeer zeker niet aandringen.

8. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik zou eerst ook eens proberen lekker meete gaan in zijn ritme en kijken waar het op uitkomt. Misschien heeft hij om bijv. 24:00 uur wel honger?

Onze dochter is was niet zo'n grote drinker en hebben we ook een aantal weken om 23:00 uur wakker gemaakt (anders kwam ze gewoon echt niet meer en dronk ze veel te weinig op een dag). Ze dronk die dan toch half slapend lekker weg en daarna ging ze weer lekker haar bedje in om verder te slapen.

9. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Josien, ik zou ook kijken wat Sam doet als je m niet wakker maakt. Misschien gaat hij t dan zelf wat verleggen, want om nu steeds het badje om 23.00 te doen lijkt voor jezelf ook niet zo fijn....
    Ik moet Tim ook wakker maken voor de laatste fles, maar die drinkt m gelukkig op terwijl die slaapt. En als ik t niet doe, dan weet ik dat ie midden in de nacht komt....

Maar gewoon proberen dus en idd het wat laten gaan dat schema, maar ja je blijft onzeker he...ik vind het soms ook erg lastig wat t beste is met de flessen;)

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Thanks voor jullie tips!

@Dirksmamma, ik dring inderdaad ook nooit aan. Als hij wat laat staan zal hij wel geen honger hebben denk ik dan ;). En aangezien hij verder goed groeit is er denk ik geen man overboord.

Ik denk dat ik nu ga proberen overdag om de 3,5 uur te voeden, aangezien hij overdag toch ook weinig slaapt (echt hazenslaapjes en vaak al écht wakker zo'n 1,5 tot 2 uur voor de volgende voeding). Dus ik ga vanaf morgen eens kijken of ik hem om 8.00 uur - 11.30 uur - 15.00 uur - 18.30 uur - 22.00 uur kan voeden. Wellicht is dat verstandiger... Maar goed, we zullen zien of Sam het ermee eens is ;).

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Liefs,
    Josien

11. mamakarlien

mamakarlien Actief lid

31 jul 2009
    280
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hadden hetzelfde probleem en bij ons hielp het heel goed om:
    - het licht aan te laten 's avonds tot na de laatste fles
    - het bad/pyama ritueel te verplaatsen naar de laatste fles.
    Maar dat heb je dus al gedaan! Misschien dat het nog helpt om het licht aan te laten?
    Succes!

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom wakker maken? Als hij honger heeft, komt hij vanzelf toch?
    Ik benijd je gewoon; hier een heel lichte slaper (wij moeten echt sluipen als wij naar bed gaan), die pas onlangs 9 uur achtereen heeft geslapen (was een eenmalig iets, de volgende nacht kwam hij gewoon weer!).
    Ze mogen gewoon 12 uur slapen hoor! Als je hem niet wakker maakt, gaat de ochtendfles wsl ook beter op. En een liter is best veel hoor; je kan bijv. ook 4x 200 geven of 5x 180 met 3 uur ertussen.

13. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Waarschijnlijk wel ja... maar dan midden in de nacht ;).

Ik weet het... ik moet niet zeuren ;).

Hij drinkt inderdaad lang niet alles op. Dus een liter per dag halen we niet. Maar 4 x 200 lijkt me wel heel weinig eerlijk gezegd ook met zijn gewicht. Ik geloof dat we dat niet gaan redden... Nu moet ik zeggen dat sinds twee dagen vreetbuien heeft :D en nu dus veel beter zijn flesje leeg drinkt. Het wakker worden 's avonds is dus ook wat verbeterd. Want meneer lijkt nu toch wat meer honger te hebben :). Misschien gaat hij het nu dus zelf wel 'oplossen'.

@MamavanKarien, dat zouden we inderdaad nog kunnen proberen. Het is nu wel echt pikkedonker op zijn kamertje met de rolluiken ervoor. Misschien een klein lampje aanlaten dan.

Ik vind het trouwens wel een beetje een vervelend gevoel dat iedereen in mijn omgeving me het slechte-moeder-gevoel aanpraat (inclusief het CB) omdat ik Sam nu eenmaal graag in een soort van ritme heb. Ik denk dan bij mezelf: hij is gelukkig, eet, plast en poept goed én hij zit in een ritme. Wat doe ik dan verkeerd? Misschien voel ik me ook wel heel verantwoordelijk voor dat schema omdat ik zelf dadelijk fulltime aan het werk ga.

Ben ik nou naief?

Liefs,
    Josien

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je weer fulltime aan het werk gaat dan begrijp ik dat je graag een vast schema hebt en liever niet wakker wordt 's nachts.

Als hij tevreden is en voldoende plasluiers heeft (zeker 6 - 8) dan gaat het zoals het gaat!

Bij bv weet je ook niet hoeveel ze binnen krijgen en vertrouw je er ook gewoon op dat ze drinken naar behoefte. Ik heb ook niet altijd evenveel trek; eet soms 2 boterhammen 's middags, soms 3. Met baby's en flessen is dat natuurlijk net zo! Vertrouw er maar op dat Sam zelf aan kan geven of hij honger heeft en voldoende heeft gehad.;)

15. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Dat doe ik zeker! :)

Hij heeft idd zeker meer dan 6 plasluiers op een dag en ook goed nat (hij draagt katoen, dus dat merken we goed ;)).

Liefs,
    Josien

16. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    He Josien,

je moet je niet schuldig voelen hoor dat jij graag dit schema aanhoudt. Ik ben ook steeds huiverig om het schema om te gooien/te veranderen uit angst dat Noor dan heel vroeg komt voor een fles (noem mij egoistisch haha).

Noor moesten we steeds wakker maken voor haar laatste fles om 23.00 en we hebben geprobeerd om dit steeds een beetje te vervroegen. uiteindelijk kwamen we op 22.00 uur uit. Maar ze bleef slapen.

uiteindelijk met 3,5 maand ongeveer kregen we het advies om haar gewoon eens te laten slapen en kijken wat ze doet. Wat bleek.....ze kwam 's ochtends gewoon rond dezelfde tijd.

speel gewoon een beetje met de voedingen en hoeveelheden. Denk dat het best wel mee zal vallen.

Succes!

Deel Deze Pagina