Hallo allemaal! Mijn dochter is bijna 4 maanden en je mag dan toch starten met "vast voedsel"? Nou lees ik veel dat je het beste kan starten met rijstebloem.. Heel graag wil ik van jullie horen hoe jullie het gedaan hebben, waarmee zijn jullie begonnen en hoe ging dat? Klinkt misschien raar maar ben er nu al erg mee bezig hoe ik het moet doen en of ik het dan wel goed doe.. Hoe gaat het schema er dan bijvoorbeeld uit zien.. Ben heel benieuwd naar jullie reacties! Liefs
Bijvoeding begin je pas met 6 maanden. Zeker als er allergieen voorkomen in de familie. Rijstebloem heb ik nooit gegeven. Zie daar het nut niet zo van in. Het ligt alleen maar zwaar op de maag en voegt verder niks toe.
De meningen zijn hier erg over verdeeld: de 1 zegt bijvoeden met 6 maanden, de ander vanaf 4 maanden. Ons cb adviseert iig niet voor de 4 maanden beginnen, maar vanaf dan is geen probleem, tenzij er een groot risico op allergieën ed is. Wij zijn met 4 en een halve maand begonnen met af en toe een paar hapjes fruit of groente. Dat stelde niet veel voor hoor, was meer een beetje proeven. Ik denk dat hij sinds een week of 2 echt redelijk wat eet. Wij zijn begonnen met gepureerde peer, daarna appel en banaan. Toen wortel, bloemkool en broccoli. Inmiddels is het repertoire uitgebreid met mango, meloen, sperzieboontjes, avocado en courgette, en hij geniet er zichtbaar van, echt een kleine smulpaap! Rijstebloempap geef ik ook af en toe, maar vooral omdat hij dat zo lekker vindt.
jij begint miss. pas vanaf 6 maanden maar het kan ook vanaf 4 maanden hoor! er bestaan niet voor niks potjes enzo vanaf 4 maanden! sommige kindjes zijn er echt wel aan toe om met 4 maanden iets anders te krijgen. en rijstebloem kan wel iets toevoegen als je kindje bv nog niet door slaapt? of als je kindje niet meer genoeg heeft aan de max voeding die ze mogen! dan kan zo'n papje toch meer vullen!
Persoonlijk zou ik als je graag wilt beginnen met bijvoeden, geen potjes geven. Geef gewoon puur natuur, zelf gepureerd. Dit is het gezondste en zonder al die onnodige toevoegingen. Begin bijvoorbeeld met een beetje gepureerde peer of banaan. Liefst niet door elkaar, want als je het puur aanbiedt, leert hij de smaken goed kennen. Ik zou beginnen met 1x per dag een klein beetje. 3 dagen hetzelfde en dan een ander smaakje uitproberen. Dit kun je heel langzaam opbouwen. Als het fruit goed gaat, begin je met een beetje gepureerde groenten (courgette/bloemkool/brocolli/sperzieboontjes). Ook het liefst per soort aanbieden. Over rijstebloem verschillen de meningen heel erg. Ik persoonlijk vind het onnodige voedingswaarden en zou dit mijn kindje niet geven. Maar ik geef bv dus zit niet vast aan maximale voeding. Dus als je flesvoeding geeft en je het idee hebt dat hij in de nacht erg hongerig is, zou je dit bijvoorbeeld voor het slapengaan kunnen proberen. Maar als je er nu al mee bezig bent, bekijk dan ook de mogelijkheid om met 6 maanden te beginnen of de mogelijkheid om voeding in hele stukken aan te bieden (dat is zeker vanaf 6 maanden) of een combinatie van gepureerd en hele stukken. Succes met je beslissingen!
Mijn zoontje is ook bijna 4 maanden en ik ben er ook over aan het denken hoe het het beste kan straks... Ik moet toegeven dat ik hem al heb laten sabbelen aan een stukje peer toen ik er eentje at... vond hij wel lekker... Ik ben ook van mening dat het vanaf 4 maanden kan, vooral ook omdat het dan vooral echt alleen proeven is, dus bijv alleen 1 hapje per dag... Het vervangt zeker nog geen fles. Maar heb ook van iemand gehoord dat je beter nog kunt wachten tot 5 maand. Dan zijn de darmen en maag zeker genoeg ontwikkeld. Wat betreft rijstebloem, ik wilde hier ook mee beginnen en van daaruit een hapje gepureerd fruit. Ik denk dat ik ook idd gewoon zelf pureer, puur natuur is wat mij betreft het beste... Succes!
Hier ook met 4 maanden begonnen, eerst met een paar hapjes en dan steeds een beetje meer (Peer) en 3 dagen hetzelfde aanbieden, dan een dagje rust enzo. Je kan beter s'middags een vast moment instellen, zo kan je goed zien hoe je baby erop reageert. Anders zit je s'nachts met een huilende baby als die er krampen van krijgt. Ik deed het ongv. zo 8.30 fles met rijstebloem (kreeg hij al) 11.30 fles 13.00 fruithapje (dan had hij ook niet extreem honger en dan bleef het ook bij een paar hapjes in het begin) 14.30 fles etc.etc.etc. Volgens mij mag je met 4 maanden banaan, peer, meloen en appel geven. Groentes mag het volgens mij, boontjes, bloemkool, worteltjes, broccoli en courgette zijn. Ben nu sinds kort zelf de groente aan het pureren en dat vind hij veeeeeeeeel lekkerder dan een potje. Moet zeggen dat ik aan die groentepotjes zelf ook wel een chemisch smaakje vind zitten.
hoi, hier begonnen met groentepap. en dat ging vrij goed at ze rond 5 maand 250 gr van. NU op bijna 7 maand 200 gr maar zit vlees bij. fruitpap 4 w later gestrat, maar tot op heden geen succes. lust ze echt niet. melk lust ze hier ook niet bepaald. dus ze eet vrij weinig. succes
Je haalt de woorden uit mijn mond (vingers in dit geval..haha)... Zal geen woorden meer vuil maken aan wanneer te beginnen met bijvoeden... Zou ook voor vers gaan. Dat heeft de meest pure smaak en zo kan je kindje er het beste aan wennen. Zoals al gezegd is: eerst 3 dagen hetzelfde proberen en 1 soort geven ivm mogelijk allergie, gaat dat goed kun je over naar het volgende. Maakt niet uit of je eerst groenten of eerst fruit geeft... maar er zijn mensen die zeggen dat na het zoete van fruit de groenten wat moeizamer gaan, maar dat hoeft niet zo te zijn. Wat betreft rijstebloem: garandeert helemaal niet dat je kindje gaat doorslapen, kan zelfs tegenovergestelde werking hebben (onrustig, krampen, verstopping etc). Voegt qua voedingswaarde helemaal niks toe in ieder geval en zeker geen 'verplichting' om te geven omdat er in de winkel vanalles staat waar 'vanaf 4 maanden' op staat (dat is meer commercie dan écht noodzakelijk...) Zelf zijn we begonnen bij 6 maanden... Kijk anders eens op borstvoeding.com daar staat in de rode kolom 'bijvoeding vanaf 6 maanden', daar kun je in ieder geval kijken hoe je het beste bijvoeding kunt introduceren etc. (ook als je eerder wil beginnen en ook als je FV geeft).
Ik ben begonnen met 4 maanden.Ben begonnen met rijstebloem in de fles van 19.00. De fles van 23.00 heb ik eraf gehaald rond die tijd en daarom in de laatste fles (19.00) rijstebloem gedaan. Toen bleek dat ze de rijstebloem goed verdroeg ben ik langzaam aan groente en fruit gaan introduceren. Zoals meerdere al aangeven, 3 dagen achter elkaar hetzelfde geven. Gaat het goed en is er geen negatieve reactie, dan probeer je een andere fruit of groentesoort. Ik heb tot 6 maanden of een fruithap of een groentehap gegeven. En dat ook gewoon op hetzelfde tijdstip. Ik deed dat altijd in de ochtend. Dus ook de groente. Ik heb mijn dochter zowel potjes groente/fruit als verse groente/fruit gegeven. Hier mijn schema toen Noa 4 maanden was (ze kreeg flesvoeding) 7.00 fles 10.00 fruit of groente 11.00 fles 15.00 fles 19.00 fles + rijstbloem vanaf 6 maanden was het zo 7.00 fles 10.00 fruit 12.00 fles 15.30/16.00 groente 19.00 fles (ipv rijstebloem pap)
Wij wisten can te voren al dat we na zes maanden zouden beginnen, dus toen ze nog geen vier maande waren kwam de vraag over welke hapjes niet eens bij ons op. Sluit me bij voorgaande aan, koop geen potjes, maak zelf en lees je eerst een beetje beter inover het hoe en wat van bijvoeren.
Mij vertelden ze dat je vanaf 4 maanden 'kunt' beginnen, het ligt erg aan je kind. Geeft die aan dat wat vast voedsel welkom zou zijn (omdat ze je bijvoorbeeld het eten uit de mond kijken), dan kun je ze wat aanbieden. Voor de rest: wat mich87 zei Al eens naar Rapley gekeken? Makkelijk, leuk en een stuk goedkoper dan potjes.
Mij vertelden ze dat 'uit de mond kijken' van voedsel niet bestaat, omdat een kind dat melk gewend is helemaal geen besef kan hebben van andere soorten voedsel. Dat uit de mond kijken isveerder imitatiegedrag: wat jij doet willen ze nadoen, of het nou met je handvnaar je mond gaan is of andere zich herhalende bewegingen die jij of ander persoon die kind vaak ziet naakt.
Onze dochter kreeg toen ze 4 maanden was geleidelijk aan steeds meer interesse in eten, met 5 maanden trok ze het eten uit onze handen. Ook een glas drinken had ze goed door. Of dat ook zo zou zijn als ik bij wijze van spreke op een ouwe sok zou gaan zitten kauwen, geen idee, maar er is een reden voor dat je dat niet doet, toch? Maar ik ben het wel een beetje eens met dirksmama, het is imitatiegedrag, maar ja, je zal op een bepaalde manier moeten leren eten. Leren praten gebeurt ook door het nadoen van papa & mama. Anyway we zijn dus rond de 5 maanden begonnen met hapjes, alleen vers en dat bevalt heel goed. Rijstebloem daarentegen was een drama, alleen maar krampjes en winderigheid (en dat was met 6 maanden). Over dat doorslapen, ik ben ervan overtuigd dat je kindje dat echt wel gaat doen, maar als het er aan toe is. En bij de een is dat met 6 weken, bij de ander bij 6 maanden. En bij weer een ander wel met 6 weken maar met 6 maanden niet meer. Je kan dus eigenlijk niet meer doen dan geduld hebben (en af en toe vroeg naar bed of je man sturen )
Mijn zoontje is nou precies 4 maanden en ik wil hem ook aan groente en fruit introduceren. Ga dat ook zelf maken. Ik doe dat nu omdat ik het zelf leuk vind (is ook een goede reden hihi) en zodat hij leert eten van een lepel en smaken en structuren leert kennen. Er zit nu natuurlijk ook geen druk achter want hij heeft het nog niet nodig. Geef hem ook niet elke dag iets dat komt wel! Rijstebloem heb ik ook in huis maar weet nog niet goed wat ik daar mee moet.
Wat naief, die bestaan omdat er grote bedrijven geld mee verdienen! Geef je kind ieg lekker vers eten, lees je in over do's en dont's en verder meng ik me ook niet in weer een discussie over wanneer te beginnen met bijvoeden.
Rapley is niet geschikt voor kinderen van vier maanden. Zowel de hand- als de mondmotoriek zijn niet voldoende ontwikkeld om veilig te kunnen 'rapleyen'. Vanaf ongeveer zes maanden kan er worden gerapleyd. Overigens is rapley inderdaad een ontzettende leuke en makkelijke manier om voedsel te introduceren. Wij zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeden volgens de methode van rapley en ik ben er erg positief over.