Elke tandarts geeft toch het advies om niet te spoelen met water na het tandenpoetsen?! Althans, die paar verschillende die wij gehad hebben wel. En daar zit ook een kindertandverzorgende bij.
Jeetje mina, mag ik nu eens zuchten? Jij trek altijd al mijn woorden uit zijn verband of gelooft bij voodbaat al niet wat ik schrijf, al zijn het niet mijn eigen woorden. Ik geef pasklaar het verschil over peuter- en juniortandpasta, lees je niet, spuwt alleen je gal dat tandpasta-fabrikanten alles doen voor de poen, blabla, nou, dan kan je hem krijgen. Zucht, zucht, zucht.
Zoals je net hebt kunnen lezen, heb ik vroeger fluoride tabletjes geslikt. Zal ook ooit wel tandpasta met fluoride doorgeslikt hebben. Maar ik ben daar nog nooit ziek van geworden, doodgegaan etc. Geen rare plekken op mijn tanden, ben 43 en heb een mooi gebit. ff eerlijk. Er is altijd wat. Ik heb vroeger, tot kokhalzen toe, eetlepels levertraan geslikt, en ook dat bleek niet goed. Zijn zoveel dingen die vroeger wel konden, maar nu opeens niet meer. En zie.... I'm still alive!
Zeker. Alleen bij baby's en heel kleine kindjes is dat heel moeilijk. Vandaar die baby- en peutertandpasta met weinig fluoride. Maar een kind van 6 kan uitstekend spoelen en uitspugen, dus die kunnen in principe dus ook gewoon een volwassentandpasta gebruiken.
Ik vraag het dan ook niet aan jou maar aan degene die zei dat je net zo goed gewone tandpasta kunt gebruiken. De site van elmex kan ik ook nog wel lezen. En gezien daar nauwelijks verschil staat tussen junior en gewone pasta heb ik dus alsnog geen antwoord. Dat vroeg ik namelijk.. Niet het verschil tussen peuter en junior. En dan klagen dat ik niet lees... Dat heeft er niks mee te maken dat jij het zegt.. Er staat gewoon geen nuttig antwoord. En wat die opmerking dat m'n dochter d'r mond moet spoelen ermee te maken heeft snap ik nog minder.
Mijn dochter heeft (4) kaaskiesjes in haar blijvende gebit; het glazuur is slecht. Die zijn ook nog eens extra gevoelig (voor kou, maar ook tandpasta doet pijn en ze vindt t niet lekker). Ik gebruik meestal juniortandpasta (zendium), soms voor volwassenen met gevoelige tanden (zendium sensitive). Deze laatste is minder scherp dan de junior (ik vind m zelf niet fris genoeg)! De mondhygieniste, waar we gelopen hebben voor haar kiesjes, adviseerde om gewoon nog de peutertandpasta te gebruiken. Wel af en toe extra tandpasta smeren op haar kiesjes na het poetsen. Niet doorslikken tijdens de poetsbeurt (dat kan ze goed), maar daarna ook níet naspoelen! Tja, ik vond haar een beetje vaag, en daarom gebruik ik toch de juniortandpasta.. Maar extra smeren na t poetsen(doe ik ongeveer 1x/wk) en niet naspoelen hou ik me wel aan.
Nou inderdaad, Beatissimam leest zelf niet goed, net ook weer de reactie over het spoelen, en dan zo reageren, sjongejonge.... Ik volg haar ook niet meer hoor Saskia
Syl zegt dat een tandarts het advies geeft om niet te spoelen, jij reageert net omgekeerd zeg maar Hier nooit advies gekregen over wel of niet spoelen. Maar ik vind spoelen zelf wel erg prettig. Kan me wel voorstellen dat niet spoelen beter is, als je alles wel goed uitspuugt. Het is volgens mij vooral belangrijk dat je niet teveel tandpasta doorslikt. En ik denk dat junior of volwassenen tandpasta niet uitmaakt als een kind het niet doorslikt, aangezien het gehalte aan fluoride ongeveer gelijk is. Zal morgen (vandaag eigenlijk ) eens op de tubes hier kijken. Volgens onze tandarts was het trouwens niet zo erg als Eva wat tandpasta zou doorslikken.
Denk dat je het niet kan vergelijken met vroeger, want je weet niet hoeveel fluoride er in de tandpasta zat, misschien wel niets. En die tabletjes 500 denk ik, moest er altijd 2 innemen.
Vroeger zat er in alles al fluoride. Ook in tandpasta. En dan kreeg je je fluortabletjes en je fluorbehandelingen (bij de tandarts, hangend boven een bakje) ook nog. Dus was allemaal beetje te veel vroegah
Wat lees ik zelf niet goed? Punt is dat fluoride inslikken niet gezond is. En omdat kleine kindjes niet kunnen spoelen en uitspugen, zit in de Elmex tandpasta voor die doelgroep maar 500ppm aminfluoride. Kinderen > 5/6 kunnen dat zeker wel en dus zit er in tandpasta voor die doelgroep 1400ppm aminfluoride. Dat er in de Elmex voor volwassenen net zoveel fluoride zit, wist ik niet en daar heb ik het ook niet over gehad. Er zullen dan wel andere stoffen zitten in de Elmex voor volwassenen die niet zo gezond zijn (in heel veel tandpasta's zitten parabenen en ook veel meer fluoride dan in de Elmex voor volwassenen). Ik krijg nog steeds fluoride op een paar kiezen waar ik teruggetrokken tandvlees heb en de wortels dus bloot liggen. Maar dat mocht ik niet toen ik zwanger was. Vroeger (begin jaren 70) werd er veel meer fluoride gegeven. Van die tabletjes uit zo'n roze potje. En het bitje bij de schooltandarts. Dat kwam doordat er geen fluoride meer aan het drinkwater werd toegevoegd. Mijn ouders hebben ons trouwens nooit gepoetst voordat we de lagere schoolleeftijd bereikt hadden, dat waren echt andere tijden. Er wordt nu echt beter en vaker gepoetst.
Die opmerking van de fluoride in volwassenentandpasta kwam o.a. van mij. Ik heb zelf tandpasta van Prodent en daarin zit dus maar 50ppm meer fluoride dan in de elmex 5-12. Hoe het met de gewone elmex zit durf ik dus niet te zeggen, maar volgens mij is die hoeveelheid fluoride normaal. En fluoride gebitjes worden ook nog steeds gegeven, tenminste bij onze tandarts in dat nog gewoon de standaard vanaf dat een kind gaat wisselen. Ik durf niet te zeggen of dat ook volgens de richtlijnen is, eigenlijk.
In de junior tandpasta (iig die van Zendium en Prodent) zit respectievelijk 1000 een 1100ppm. De 500 ppm tandpasta mag ingeslikt worden, de juniortandpasta (liever) niet. Maar het grootste deel uitspugen en daarna niet spoelen; dan blijft er nog een stuk minder over dat ingeslikt wordt, dan wanneer je de 500ppm helemaal inslikt.. Lijkt me dat dat weinig kwaad kan hoor (voor de tanden iig beter volgens de tandartsen).