Friteuse stuk, airfryer?

Discussion in 'De lounge' started by Lief of Stoer, Feb 18, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,032
    2,895
    113
    't Gezellige Brabant
    Na ruim 10 jaar trouwe dienst is onze friteuse nu toch echt aan vervanging toe. We denken aan zo'n airfryer. Wie heeft deze en is het wat? Zijn je frietjes lekker en knapperig? Hoe doe je dat bijv met kroketten?

2. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

Oct 21, 2011
    2,386
    1
    36
    verzorgende ig
    Wij hebben een van tefal en zijn er erg blij mee
    Zit mandje bij voor snacks

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Doen. Wij hebben die van phillips xxl variant. Ben er zo blij mee doe er veel mee meer dan patat bakken. Patat komt er Super lekker uit bijna niet anders maar wel met veel minder vet. Pikanto's frikkandellen geen verschil. Kroket qua smaak ook niet wel qua kleur, bleker namelijk. Nogmaals echt doen wij hebben geen spijt.

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,032
    2,895
    113
    't Gezellige Brabant
    Smaakt het ook nagenoeg hetzelfde als uit de gewone frituur?

Edit; je was me net voor deedee, bedankt voor je reactie!

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Wij hebben normaal altijd de Franse friet van avico en deze smaakt echt precies het zelfde. Wij hebben geen maagzuur meer na het patat eten.

6. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

Jun 29, 2011
    4,053
    2,554
    113
    Limburg
    Hier is ook laatst de frituurpan stuk gegaan en hebben de xl aerofryer van princess gehaald, helemaal blij mee!!
    Kreukelfrietjes van de Lidl zijn heerlijk en knapperig.
    Qua snacks zijn wel de mora snacks het lekkerst, alleen bitterballen en kroketten blijven wat bleek maar smaken wel hetzelfde.

7. Keessie

Keessie Actief lid

Jul 8, 2014
    358
    406
    63
    Female
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    De mora kroketten zijn geschikt voor de airfryer, staat ook op t doosje.

Friet is uit proberen, de jumbo eigen merk zijn goed te doen.

Er zijn ook Facebook pagina's om recepten en vragen uit te wisselen.

Ik vind het een geweldig apparaat!

8. Veera

Veera Niet meer actief

Mijn schoonzus had zo'n ding maar was echt 3x niks. Duurde zooo lang en eigenlijk is t gewoon een oven dus echt lekker kan t nooit zijn

9. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Wij overwegen er ook eentje aan te schaffen.
    Heb er ontzettend veel overgelezen.
    Het gros is toch echt wel positief!

10. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Wij hebben een airfryer, geweldig ding. Maarrrrr: als je echt houdt van de gefrituurde smaak; zo smaakt het niet.
    Het is heerlijke patat (afhankelijk van welke zak je pakt, maar dat heb je anders ook), maar het is duidelijk geen gefrituurde friet.
    Vooral aardappeldobbelsteentjes en twisterfries zijn hier favoriet.

Qua snack: wat in de oven kan, kan ook in de airfryer. De ovenkroketten van kwekkeboom doen het goed, maar die van mora ook.

Als je echt twijfelt; misschien heeft iemand in je familie / buurt er 1 en mag je een testronde doen?

11. Kuki

Kuki Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    3,195
    225
    63
    Gelderland
    Ik neem dan aan dat je bedoelt in vergelijking met een friteuse? Want in vergelijking met een oven is een airfryer echt veel en veel sneller!

Ik heb inmiddels een paar maanden een Airfryer, de XL versie van Philips. En ben er echt superblij mee, de friteuse is acuut de deur uit gegaan! Het is, zoals anderen ook al schrijven, even uitproberen van welk merk je de frietjes het er het lekkerste uit vindt komen. Ik ben eerst begonnen met de echte merken die aanbevolen worden (zoals de Mora snacks en de Aviko Crunch friet). Echt geen verschil (en ik heb kieskeurige eters!!!) en veel minder vet! Tegenwoordig heb ik de friet van de Lidl, wel nog steeds de snacks van de Mora die speciaal voor de Airfyer bedoeld zijn. Zijn ook niet bleek of zo, zien eruit zoals het eruit hoort te zien!

In 6 minuten staan de frikandellen op tafel, 12 minuten voor kroketten en friet geloof ik minuut of 8. Dus om nou te zeggen dat het veeeeeeeeeel langer duurt, vind ik echt zwaar overdreven. Hij is binnen no time op temperatuur, dat lukt je echt niet met een friteuse!

je kan er zoveel meer in maken dan alleen maar friet en snacks, ik gebruik hem echt voor alles Taarten, kip, lasagnes, groentes, afbakbroodjes, noem maar op. Er zijn inderdaad heel veel FB-groepen waar je onwijs veel recepten kunt vinden, zeker gebruik van maken.

Ja, de Philips XL is niet goedkoop, maar zijn geld nu al meer dan waard! heerlijk om nooit meer een vieze frituurpan uit te hoeven boenen, mandje en bak gaan na ieder gebruik in de vaatwasser en het verwarmingselement maak ik na ieder gebruik even schoon met een doekje.

Als je hem aanschaft, kijk even goed naar de aanbiedingen, het kan je zo enkele tientjes opleveren!

12. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Lang? Binnen 8 min patat op tafel. Voorverwarmen en klaarzetten heb je amper tijd aan en met een friteuse wel. Als je verse friet maakt duurt het wel langer.

13. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Owja en ik kan opeens veel beter koken volgens vriend haha. Doe er ook vlees in en die marineer ik dan zelf ipv kant en klaar.

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Wij gebruiken de oven voor snacks, want we hebben geen friteuse/airfryer.
    Raspatat gaat super. Mora heeft kroketten en kaassoufles die in de oven kunnen. Bij frikandellen etc staat het niet op de verpakking, maar dat gaat ook prima. We wonen klein, dus ik zou ook niet weten waar ik een friteuse/airfryer moet neerzetten.

15. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

May 12, 2011
    555
    51
    28
    Female
    He hier heb ik ook wat aan!

Laatst was mijn man voor mij opzoek gegaan, maar in de winkel zeiden ze ook dat het allemaal lang duurt, das dus helemaal niet waar!

Vraagje: de frituurpan staat hier altijd in de schuur, omdat ik die frituurlucht niet in huis wil, maar zon airfryer kan wel gewoon in de keuken op het aanrecht? Wij hebben wel een open keuken.

16. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Helemaal eens met Kuki! Geweldig ding! Mijn ouders hebben hem: echt top! Volgende aanbieding gaan wij er ook eentje kopen.

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Eerlijk gezegd ruikt mijn kleding wel naar frituur, vooral bij voorgebakken patat. Maar wel stukken minder en daarom doe ik het ook in huis. Maar om te zeggen geurvrij nee dat is gewoon een verkoop praatje. Vers gemaakte friet heb ik er geen last van. Net een frikandel uit de airfryer en dat stinkt weer niet.

18. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Het ruikt inderdaad wel, maar ik vind het meer vergelijkbaar met een ovengeur zeg maar. Zeker niet zo sterk als een gewone friteuse en kan inderdaad prima binnen met de afzuigkap aan zonder 'stank' mijn inziens.

19. MamavanDaan

MamavanDaan Bekend lid

Sep 27, 2009
    811
    141
    43
    Achterhoek
    Wij hebben de Philips XL, kreukelfriet van de Lidl is bij ons favoriet. Er past een hele zak in het mandje.
    Snacks vind ik niet zo. Rollade en kipvleugels zijn wel heerlijk uit de Airfryer. Afbakbroodjes zijn ook lekker snel klaar.

20. skiwi

skiwi Fanatiek lid

Jun 15, 2012
    4,270
    402
    83
    Female
    Geweldig apparaat. Ik ben groot fan. Misschien kun je bij zo'n groep op fb gaan. Daar krijg je veel info en zie je wat je er allemaal mee kunt

Share This Page