Ik heb zin in bitterballen, maar geen zonnebloemolie in huis, wel olijfolie. En geen frituurpan. Kan ik de olijfolie net zoals zonnebloemolie in de pan doen en daarin frituren?
Dat heeft weer te maken met de vitamines of zoiets (weet niet precies wat hoor) die erin zitten, daar heb je dan geen profijt van, maar je kan er dus wel gewoon in frituren, de smaak is wel lekkerder met olijfolie vind ik. Maar olijfolie is koud het gezondst
Olijfolie kun je niet op dezelfde hoge temperatuur verhitten als bijvoorbeeld zonnebloemolie, daardoor is het minder geschikt voor frituren (zeker als je dezelfde olie meerdere keren gebruikt, want het 'verbrandt' eerder). Maar je kunt het echt wel gebruiken hoor (en al helemáál als het voor een keertje is). Eet ze! (ik ben wel jaloers, kan hier in Frankrijk geen bitterballen kopen en heb er trék in... )
als je olijfolie verhit dan veranderen de gezonde vetten in gevaarlijke vetten olijfolie is absoluut niet geschikt voor hoge temperaturen in griekenland/spanje bakken frituren ze alles in arachide olie de olijfolie word wel als de stoofpot al af is toegevoegd dan is het dus al gekookt maar nooit in gebakken... het worden transvetzuren niet goed voor hart en bloedvaten dit is dan de extra vierge olie waar ik het over heb
Klopt!olijfolie staat in die landen bekend als veroorzaker van darmkanker wanneer je het verhit in hoge temperaturen! heb jarenlang in Griekenland gewoond vandaar...ik bak niet in olijfolie, doe het alleen door sla of door m'n eten wanneer het al bereid is..
Mirell en Mukkie: Serieus??? okee dacht ik gezond te doen... frituren doe ik zelden, maar bakken in olijfolie dagelijks, zowel mijn vlees als mijn roerbakgroenten, gebakken aardappels etc per direct mee stoppen begrijp ik?
ik twijfelde er vaak over en heb het toen inderdaad aan griekse kok(vriend van ons) gevraagt waar heb jij altijd gewoond in griekenland? heerlijk land fijne mensen ik hou van Hellas
Zonnebloemolie ook niet niet heter dan 180 en niet vaker gebruiken dan een keer of 5/6... geloof zelfs dat olijfolie nog beter is... maar pin me daar niet op vast weet iig zeker dat zonnebloemolie niet gezond is...
Gewone olijfolie is juist uitstekend geschikt om in te frituren!!! Frituren doe je op 160 - 180 graden. Het kookpunt van olijfolie is ongeveer 210 graden en ongeveer net zo hoog als zonnebloemolie. Uiteraard gooi je geen extra vergin olijfolie in je pan, die gooi je over je sla.
Meis, waarom maak je ze niet zelf? Ragout maken en dan door de paneermeel heen halen? niet dat ik het recept hebt, maar kun je vast wel googelen. vers is nog veel lekkerder.......
Mijn Spaanse schoonmoeder frituurt en bakt alleen in de classico olijfolie. De vierge wordt gebruikt in de salades.
Hoop reacties, ik wist niet dat het slecht was.. Maar.. Ik heb het niet gedaan, wel bedacht deze week nog een frituurpan te gaan kopen, leek me toch een veiliger idee dan in een pannetje. Vandeweek dus aan de bitterballen