Frituren in olijfolie?!

Discussie in 'De lounge' gestart door mm7, 23 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. UmmAbderrahman

UmmAbderrahman Bekend lid

4 okt 2012
    944
    0
    0
    Ik koop alleen de olijfolie die geschikt is om in te bakken. De normale olijfolie doe ik alleen door salades.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Olijfolie is zoals gezegd niet geschikt om in te bakken. Ik gebruik het alleen in salades. Bakken doe ik in arachideolie. Is nog goedkoper ook ;)

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het is dus niet slecht.
    Jammer van de bitterballen.

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Je hebt verschillende soorten olijfolie, waaronder olijfolie die WEL geschikt is om in te bakken.Staat trouwens ook keurig op de flessen aangegeven of het voor koude of warme toepassingen geschikt is.

5. zogelukkig

Mensen uit de Mediterranée leven juist gezonder en worden juist ouder dan mensen uit Noord-Europa door hun vele gebruik van olijfolie (en omdat ze veel verse groente, fruit en vis eten en weinig koolhydraten). Ze hebben minder diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas.

Ik ben veel in traditioneel Griekenland geweest. De manier van voedsel bereiden is heel gezond; alles wordt gestoofd, gegrild of in de oven bereid. Friet is geen onderdeel van hun menu. Ja, in de toeristenoorden wel. Brood kan je krijgen of wat rijst.

En je kan uitstekend slow-cooken in extra vergin olijfolie. Alleen al zou ik daar willen wonen voor het heerlijke eten (en het klimaat, de natuur, de rust en de ruimte, zucht ...).

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Cocosolie is ook heerlijk om in te frituren.
    Hmm nu heb ik zin in de frituur om 8 uur s ochtends.

7. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Ik woon in Spanje en wij hebben de friteuse gevuld met olijfolie (geen virgen extra natuurlijk maar een goedkopere variant)
    Ik doe het om de smaak, vind ik lekker. Ook zijn de frietjes krokanter.

Als je in google ingeeft of frituren in zonnebloemolie schadelijk is krijg je ook bevestigende antwoorden.

Laten we het er op houden dat frituren niet al te gezond is :) Als we het dan toch doen dan de olie niet te heet laten worden, na gebruik filteren en regelmatig de olie vervangen.

8. zogelukkig

Ik heb geen friteuse, maar zit op die hedendaagse modellen geen temperatuurmeter?

Bijna alle traditionele plantaardige olieën hebben een hoger kookpunt dan 180 graden. Daarboven frituren is sowieso slecht, want dan krijg je donkere korsten en die bevatten acrylamide en dat is kankerverwekkend.

Deel Deze Pagina