en dan maar blijven ouwehoeren dat er in Nederland geen armoede heerst, nee zeker niet, zeker niet als je het met 20 euro in de week moet doen zonder wasmachine [/quote] en die vrouw die rookt ook nog, ik dacht nog: stop dan eerst maar eens met roken.
Ik vind het ook een belachelijk programma Wij hebben zelf in bijstand gezeten..en dat is echt geen pretje en hoe kunnen hun echt ervaren hoe een bijstand familie leeft Want voor hun wacht na een maand een groot huis met 3 auto's en gaan ze weer leuk verder met hun eigen leven En dat heeft een bijstand familie echt niet..die kan niet zomaar ff zeggen goh wij gaan over een maand weer lekker terug naar ons grote huis en ons geld ik kan me zo kwaad maken over dat programma :x
en die vrouw die rookt ook nog, ik dacht nog: stop dan eerst maar eens met roken. [/quote] Ja dat dacht ik ook...hoeveel kost shag wel niet
jullie weten allemaal wel hoe een verslaving werkt denk ik? ipv haar te veroordelen dat ze niet van het roken af kan blijven (met andere woorden dan moet ze ook niet zeuren, alsof die 3,5 euro voor dat pakje shag bij de Lidl vandaan zoden aan de dijk zet) en dat ze dan liever nog maar een sneetje minder eet kunnen jullie je beter druk maken hoe het kan dat iemand in een land als Nederland moet leven van 20 euro per week zonder wasmachine, mag ze aub iets over houden of zullen we haar strot maar gelijk dichtknijpen net zo goed als er gezegd wordt dan doe je je honden toch weg want die vreten ook geen lucht, voor veel mensen (mijzelf inclusief) zijn je honden je kinderen
mijn zus moet het ook met 20 euro in de week doen, en het 1e wat ze deed was stoppen met roken, zodat ze zelf goed kon eten en haar kinderen ook, en zij krijgt haar eten niet van de voedselbank.. en wie zegt dat wij ons niet druk maken om de armoede in nederland? je kent ons niet eens, dus wie oordeelt hier nou over wie? sorry hoor, maar iedereen heeft een mening, zo ook jij... en wij vinden dat als je het erg vind dat je maar 20 euro hebt en niet kan eten, dat je dan stopt met roken. en tuurlijk is het schandalig dat een mens maar 20 euro krijgt om te eten, natuurlijk, en ik maak het ook van dichtbij mee, en het is zwaar, en wij helpen mijn zus bij alles wat mogelijk is, maar toch was ik trots dat zij haar eten verkoos boven het roken. en als zij wel besloten had om door te roken, ja ik hou niet minder van haar als ze wel bleef door roken..maar ik vind het een hele goede zet van haar in de goede richting. en dit bericht is echt niet zo vijandelijk bedoeld als dat het er staat, maar ik maak me dus wel druk om de armoede, en ik word ook wel eens kwaad als ik zie dat er weer een giro nummer is geopend voor de armen in verweggiestan, terwijl het hier net zo hard nodig is. maarja wij helpen waar het kan, en meer kunnen we niet. en mamatje24 ik begrijp je standpunt en respecteer jouw mening, maar probeer die van ons ook te begrijpen.. liefs springmuis
@mamatje24 ik weet ook hoe moeilijk is het is om van een verslaving af te komen Maar als de wil er is zal het ook lukken @springmuis en ik vind het heel knap van zus dat ze is gestop met roken voor eten en haar kids en ik vond jou berichtje helemaal niet aanvallend Want wij hebben het ook van dichtbij meegemaakt en nu nog want mijn schoonmoeder zit ook in de bijstand
Springmuis, het is ook niet zo negatief naar jullie bedoelt zoals je het nu opgevat hebt hoor, ik kijk alleen naar mezelf en als het roken nog het enige is dat ik (als pleziertje) heb tja weet ook niet of ik zou kunnen stoppen hoor, mijn vader zwaar hartpatient kon ook nooit stoppen dus hoewel de een kan stoppen wil dat niet zeggen dat de ander dat ook zomaar kan doen, ik had gewoon zoiets van hoe kan het dat dat roken bij jullie blijft hangen en dat ze maar (gewoon) moet stoppen met roken het enige wat bij mij blijft hangen is dat het ik het met de beste wil van de wereld niet kan begrijpen dat in een welvarend land als Nederland er mensen zijn die moeten leven van 20 euro per week en van de voedselbank dus als jullie het negatief opvatte sorry daarvoor, niet zo bedoelt in ieder geval. kan me gewoon kwaad maken om dit soort dingen en dat lees je dan waarschijnlijk zo blijkt toch terug in mijn teksten. (excuus)
mamatje ik begrijp het, teksten komen zo plat over op het net en je kan mensen hun emotie erin niet zien of verkeerd interpetteren.. het is inderdaad gewoon van de zotte dat het in een land als dat van ons nog kan.. liefs springmuis
Dat mensen van 20 euro per maand moeten leven is ook schandalig. Maar mijn man heeft een hele wijze oma en die zei: al verdeel je al het geld van de wereld tussen de mensen, dan nog heb je binnen een mum van tijd weer rijken en armen. Ik help door altijd dingen te kopen voor het voedselbank. En kleren die nog bruikbaar zijn weg te geven en door spullen die ik niet meer gebruik bij een kringloopwinkel te droppen. Mijn vraag is nu: wat doet de rest hieraan behalve klagen?
wat ik er aan doe... -nou mijn oude kleren gaan altijd naar mijn zus, past zij het niet dan gaat het in een speciale zak die elke maand hier word opgehaald.. - kleren van mijn vriend gaan sowieso in die zak - schoenen gaan in de leger des heils bak - oude spullen gaan naar mijn zus, denk aan tv, kasten etc - wij gaan vaak met haar kinderen op stap om kleding etc te kopen, ook vinden wij dat die kinderen wel eens wat leuks verdienen dus gaan met hun op stap leuke dingen doen. aangezien ik dichtbij iemand sta die in zo'n situatie zit gaan mijn spullen vaak naar haar toe, kan zij het op een of andere reden niet gebruiken dan gaat het naar de kringloop of naar het leger des heils. ik denk (of ga er eigenlijk toch wel van uit) dat iedereen zijn steentje wel bijdraagt..
Ik consuminder bewust. Consuminderen is ook wel een verslaving trouwens, Dus zoveel mogelijk hergebruiken. Ik heb bijvoorbeeld in huis design spullen staan. Die koop ik gewoon op de rommelmarkt ( design telefoons, design vazen) voor 0,50 cent tot 3 euro ( boven de 3 euro vind ik het alweer te duur) Een kwestie van het gewoon niet direct te willen kopen, maar er tegenaan lopen. Heerlijk gevoel als ik iets koop voor 0,50 op de rommelmarkt en op Marktplaats zien dat er vanaf 30 euro op geboden wordt. Zuinig boodschappen doen. Mijn vraag, wat doen mensen zelf om uit de situatie "bijstand" te komen? Zelfs toen mijn contract niet werd verlengd en ik dus een WW kon aanvragen heb ik dat niet gedaan. Gewoon gelijk gaan solliciteren.
soms heb je de keuze niet om uit de bijstand te komen Zo kom ik dus uit een bijstands gezin alleen staande moeder die niet mocht werken door gezondheidsproblemen, maar ik kan me niet herinneren dat wij het slecht hadden. Voedselbanken waren er niet me moeder rookte heel veel kon toen niet stoppen maar door gezondheids klachten wel ( ben mega trots hoor). Pas toen ik ging werken ging het beter ik ga toen ik nog thuis woonde bijna de helft van mijn salaris aan me moeder en kocht een pc betaalde rekeningen deed boodschappen enz enz ik vond dit zelf heel normaal me moeder had immers ook zo goed voor mij gezorgd . Nu heeft ze het gelukkig beter want ze heeft een vriend gevonden en woont nu sinds kort samen. Zelf ben ik dus soms een beetje dubbel omdat ik nooit ondanks die uitkering armoede heb gekent. Maar ik geef als ze er van de voedselbank staan wel wat dingen vd lijst . Al ken ik ook iemand die dus ipv eten andere dingen ging kopen voor een hobby en wel voedsel ging halen en er erg trots over sprak ja toen dacht ik jij verdient het niet er zijn mensen die het echt nodig hebben en zich er voor schamen. En ik vind het ook een schande dat de uitkeringen zo laag zijn dat er mensen honger moeten lijden. Ok wij de werkende mens betalen die wel maar toch niemand moet zo gestraft worden. Wel vind ik dat als je besluit om aan kids te gaan enz dat je wel ervoor moet gaan om werk te zoeken. Want ik ken er genoeg die er voor knokken om te werken maar helaas ook vele die zon uitkering wel erg makkelijk vinden.
Heb gister een aflevering gezien en moet zeggen dat ik het wel erg leuk vond om te zien hoe trots ze was dat ze haar spullen zo goedkoop bij de kringloop vandaan had.
Als je niet kunt dan zit je toch niet in de bijstand? Ik weet dat niet eens meer, Dan ben je toch arbeidsongeschikt en heb je een ander soort uitkering toch?
Niet perse Bosi, het hangt van je situatie af toen je arbeidsongeschikt raakte. Als je op dat moment werkte en in de ziektewet kwam, kom je daarna in de WAO. Maar als je bijvoorbeeld studeerde of uitzendkracht was of 'in between jobs' ofzo, heb je geen recht op wao ofzo en kom je dus in de bijstand. Zo heb ik zelf jaren wegens arbeidsongeschiktheid in de bijstand gezeten namelijk