Ik dacht vooraf dat ik het een stom programma zou vinden , maar ik vind het echt heel leuk. Die rokende vrouw met 20 euro zonder wasmachine... ik moet eerlijk zeggen dat ik ook dacht: een paar maandjes niet roken en je koopt zo een tweedehands wasmachine. Ik gun ieder z'n pleziertje hoor, maar als je kiest om te roken, dan moet je niet gaan klagen over je wasmachine of een stukje vlees. Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken. Daarbij vind ik het inderdaad wel sneu dat zo'n vrouw moet rondkomen van 20euro, maar dat is echt niet omdat ze maar 20 euro bijstand krijgt hoor. Daar zit echt wel meer achter, zoals grote schulden oid. En tja, daar is ze dan toch ook echt zelf verantwoordelijk voor. Door de reden van haar lage inkomen niet te vermelden wordt er een beetje een vertekend beeld gegeven vind ik. Nu lijkt het net alsof "we"/"de overheid" zo'n vrouw laat creperen door haar maar zo weinig te geven, maar als je in het verleden dingen hebt gedaan waardoor je nu schulden hebt, moet dan je uitkering maar omhoog gaan? Dacht het niet. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk van schrok wat de bijstand bedraagt: netto 1150 voor alleenstaand met kind. Ik vind dat eigenlijk niet in verhouding staan tot een inkomen; als een alleenstaande moeder part-time zou gaan werken in bijv een winkel krijgt ze dat echt niet hoor. Dus in die zin denk ik eerlijk gezegd wel: het verschil tussen werken en niet werken mag best wel wat groter worden, oftewel: werken mag beter beloond worden. Want je kan wel 'klagen' over het weinige geld van de bijstand, maar je KRIJGT dat geld wel elke maand, zonder je er voor werkt. Er zijn genoeg mensen die zich een slag in de rondte werken en maar 200 euro meer krijgen! Tuurlijk kan het altijd zo zijn dat je je niet kunt werken. Maar feit blijft dat je altijd geld krijgt, ook als je in het allerslechtste geval bij wijze van spreken de hele dag op de bank zit (zeg niet dat mensen in de bijstand dat allemaal doen hoor! Maar probeer met een extreem voorbeeld mijn punt te maken).
Sorry, maar ik geloof eigenlijk niet dat je in een normale situatie (zonder schulden oid) met een uitkering honger hoeft te lijden. Het is ook een kwestie van prioriteiten stellen (sigaretje of brood voor mijn kids? hmmm, moeilijke keuze....) Aan de hoogte van de uitkeringen ligt het niet, meer in de kosten die mensen hebben door bijv. schulden uit het verleden. Een luxe-leventje heb je natuurlijk niet met een uitkering en het is passen en meten om rond te komen, maar honger lijden? Nee.
Nee precies, dat dacht ik al. Het is altijd makkelijk praten voor iemand die alles mee heeft. Een fijne jeugd, of fijne ouders die helpen, goede opleiding en gezond zijn. Maar niet iedereen heeft goede en fijne omstandigheden. Niet alles is zomaar eigen schuld. Sommige mensen overzien sommige dingen niet. Niet elke burger snapt hoe alles werkt en kan het ook niet aan.
ik zit namelijk in de WAO maar ze zieden tegen mij dat je dan in de bijstand zit nu snap ik er niks meer van
ik rook ook maar ik kies voor het brood voor de kids echt honger lijden doen we niet we halen als we het geld binnen hebben gelijk boodschappen voor de hele maand en we hebben ook geen schulden het is idd wel passen en meten
Ik heb de afgelopen 5 jaar een Kerst-actie gehouden! Samen met heel veel lieve mensen hebben wij levensmiddelen bij elkaar weten te krijgen, via onze eigen voorraadkast en via winkeliers... Per jaar hebben we wel 80 tot 90 gezinnen blij kunnen maken met een prachtig kerstpakket! Het was heel veel werk, maar wat een blijdschap, dankbaarheid en warmte krijg je daarvoor terug! En wat een lieve mensen heb ik door deze actie leren kennen... Dit jaar sla ik over wegens persoonlijke omstandigheden, maar volgend jaar is er zeker weer een kerst-actie!
@Juul76 zoals ik jouw reactie lees, kan ik niet uit je opmerking opmaken of jij bekend bent met het fenomeen uitkering en de maandelijks terugkomende vaste lasten, want ik kan je vertellen mijn moeder moet dus leven van een uitkering en geloof me als ze mij niet had, was het echt wel honger lijden geweest hoor. en onder honger lijden versta ik niet dat ze daadwerkelijk honger lijd, maar een lekker biefstukkie op zijn tijd of gewoon lekker elke dag een karbotje of weet ik veel wat op je bord zou toch wel moeten kunnen. nee dat is iets wat zij niet kan doen, als alle vaste lasten (nee geen schulden,mobie abo etc etc) en met vaste bedoel ik de standaard lasten die iedereen heeft er van af zijn getrokken houd zij wekelijks 40 euro over, nou sorry hoor, ik vindt dat in een land als Nederland gewoon schandalig, en dat die vrouw schulden heeft, kan best, als ik kijk naar mijn zuster, sorry hoor, die heeft daar niets mee van doen gehad, die heeft nergens geen weet van gehad maar zit nu 10 maanden nadat ze haar eigen woning heeft opgezegd wel met een schuld opgezadeld van bijna 7.000 euro. dus ook hier kan men wel oordelen ja maar mevrouw heeft schulden waardoor ze maar 20 euro per week heeft, ik vindt en blijf het schandalig vinden, kijk wat een simpel broodje bij de aldi kost, kijk wat beleg kost, dan ben je als je alleen maar zou leven op brood en beleg al bijna door je geld heen hoor, en dan hebben we het nog niet eens over een lekker stukkie vlees wat af en toe gewoon op je bord hoort te liggen (vegas uitgezonderd natuurlijk) je hebt honger lijden, en honger lijden, mensen in afrika e.o. ja die lijden echt af en toe honger daar heb je je punt dan heb je het idd over mensen die honger lijden, maar ik vindt dat je honger lijdt als je moet rondkomen van 20 euro per week, niet eens je eigen was kan doen omdat je geen geld hebt voor een wasmachine, dat je afhankelijk bent van de voedselbank en zelfs dan nog niet eens fatsoenlijk kan eten zonder hulp van derden. waarom is in godsnaam een voedselbank nodig in nederland als er geen armoede zou heersen? de overheid zou juist moeten zorgen dat er helemaal geen voedselbanken nodig zouden hoeven te zijn want daarmee bekracht je dus dat er wel degelijk armoede heerst in Nederland en laat dat nou iets zijn wat ze 9 van de 10 keer ten stelligste ontkennen. al heb je nog zoveel schulden die je moet af betalen dan moet er nog gezorgd worden dat je wekelijks genoeg over houd om FATSOELIJK van te kunnen leven, en van 20 euro in de week sorry voor hen die ik voor het hoofd stoot, vindt ik niet dat je FATSOENLIJK kunt leven met de nadruk dus op fatsoenlijk. tis geen hongerlijden nee, maar een fatsoenlijk leven leiden kun je het ook niet noemen
Ik vind het wel goed dat het een keer op de kaart wordt gezet hoe weinig sommige mensen hebben. Maar of het op deze manier nou geloofwaardig is.... En eh..... had ik al gezegd dat ik het nog nooit gezien heb..........? Hihi! Alleen de voorstukjes!
hoe echt of nep ook de discussie is er wel weer naar Ik vind het juist leuk dat het niet met al te veel drama word gedaan .
Hoe bedoel je? Als je in de WAO zit, dan zit je in de WAO. Als je in de bijstand zit, dan zit je in de bijstand. Kan niet allebei. De ene krijg je van de sociale dienst, de andere van Gak/CWI of weet ik veel wat. Overigens, ik heb bij mekaar zo'n 5 jaar in de bijstand gezeten, maar heb nooit honger geleden hoor en heb mezelf ook nooit als arm beschouwd. Nee ik kon niet uitgaan ofzo en ik kocht bijna nooit nieuwe kleren, maar ik had wel een dak boven mn hoofd en kon aardig leven. Maar ja, ik had toen nog geen kinderen, geen schulden en kon er dus best van rondkomen. Tuurlijk moet je op elk dubbeltje letten, maar ach, dat doe ik nog steeds terwijl het nu niet meer hoeft
waarschijnlijk omdat de bedragen die je krijgt of dat je nu een sociale dienst uitkering het, of een wao uitkering niet zo veel van elkaar verschillen en dat je wel kunt zeggen dat als je een wao uitkering hebt je nagenoeg net zo veel krijgt als iemand die leeft van de bijstand.
denk je nou echt dat als de frogers geld geven aan een voedselbank en verder niets doen dat dat helpt? nee want er blijven gezinnen in de bijstand zitten. Juist doordat hun laten zien dat zoiets bestaat en dat er meer gedaan moet worden dan geld schenken! bv mensen weer eens aan het werk zetten! De frogers hebben het goed doordat ze hard werken en jah ze hebben mazzel dat zijn muziek in de smaak valt bij vele mensen. Nou om dan op andermans geluk te gaan afgeven vindt ik erg kort door de bocht. Het is nou eenmaal zo dat als je werkt dat je geld hebt.. de 1 wat meer dan de ander.. Ik vindt het goed van ze dat ze de voedselbank, en de mensen die daarbij vrijwillig werken ,en de gezinnen eromheen eens laten zien.
Ja, maar wat me altijd zo opvalt is dat veel mensen die meer geld hebben ( hoe ze er dan ook aan komen) zich beter voelen dan mensen die minder geld hebben. Alsof veel geld hebben mensen automatisch een betere status geeft. Onzin vind ik. Mijn man werkt keihard in een vak waar hij super goed in is, zich erg fijn voelt, maar het betaalt niet super veel. Mensen in een land in Afrika hebben in onze westerse ogen weinig en het slecht, maar voor die mensen is dat helemaal niet zo. ( uitzonderingen natuurlijk de ontwikkelingslanden)