Hallo dames, Mijn dochter is bijna 4 en elke dag is het srijd met haar. ze luistert van geen kant en niks schijnt te werken. Constant een grote mond, met ons in discussie willen, niet doen wat we zeggen. Op de gang zetten werkt voor eventjes, maar 5 minuten later is ze dat alweer vergeten. Daar komt ook bij dat ze de laatste twee maanden ontzettend vaak in haar broek platst, tot soms 6 keer per dag aan toe. Al een aantal dingen geprobeerd. Belonen met stickers, urine laten testen, maar geen blaasontsteking. De laatste tijd negeren we het maar. Als ze in haar broek heeft geplast geven we aan dat een ongelukje niet erg is en laten we haar voor zichzelf schone kleren pakken en zich aankleden. Maar ook dat heeft tot nu toe weinig resultaat. Het deert haar ook echt niet, ze kan rustig de hele dag in een natte broek lopen volgens mij. Eind augustus gaat ze naar school en ik hoop dan toch echt dat ze niet meer in haar broek plast. Niet voor mij, maar voor haarzelf, want ik wil niet dat ze er problemen mee krijgt dat andere kindjes haar gaan pesten. Herkent iemand bovenstaande en heeft misschien nog wat tips? Of is het een kwestie van deze (lange!) fase uitzitten en komt het vanzelf goed?
Ik herken die constante strijd wel een beetje van mijn dochter van ruim 3,5. De laatste weken kan ze over letterlijk álles een strijd aan gaan. Ze kan er ook heel slecht tegen als je (opbouwende) kritiek op haar hebt en wil tot op lachens toe altijd het laatste woord hebben. Ik hoor van vrienden om me heen ongeveer soortgelijke verhalen en denk dat het voor een groot deel de leeftijd is. Wat betreft het plassen zou het natuurlijk kunnen dat dit hier deel van uitmaakt. Jij wil dat ze op tijd naar de wc gaat, zij zelf wil dat misschien niet altijd en als ze niet op tijd gaat "wint" zij misschien voor haar gevoel. Mijn dochter heeft de laatste weken ook weer wat meer ongelukjes en bij haar is het 9 van de 10 keer dat ze wel voelt dat ze moet plassen, maar gewoon geen zin heeft en het steeds uitstelt tot het te laat is. Je ziet haar dan ongemakkelijk wiebelen en met haar beentjes gekruist lopen, maar als je haar vraagt of ze niet beter eert even kan plassen is het altijd zoiets als "nee hoor, dat zie jij fout! Ik kan het echt nog wel even 10 minuten / tot dit is afgelopen/ tot na dit spel ophouden." Zucht... Als het dan misgaat is ze heel even heel gedwee en belooft ze de volgende keer wel op tijd te gaan, maar meestal is het dan gewoon weer hetzelfde verhaal. Is het bij jouw dochter misschien een soortgelijk verhaal?
@humptydumpty; ik denk inderdaad dat het bij mijn dochter een beetje soortgelijk verhaal is. Ik zie altijd aan haar wanneer ze moet plassen; ze staat dan altijd te wiebelen. Als ik vraag of ze moet plassen is het van; nee hoor mam, ik hoef niet. Ik ga straks wel... Als ik dan doorvraag totdat ze wel gaat,mis het al te laat en zegt ze; een ongelukje kan gebeuren he.. Ik denk ook dat ze te druk met spelen is en er gewoonweg geen zin in heeft om naar de wc te gaan... Maar ja, ik vind het wel erg lastig om er mee om te gaan.
Bijna 4 is een beruchte leeftijd, de meeste kinderen zijn dan niet zo te genieten. Mijn oudste had dat ook en mijn jongste nu ook, hij wordt in augustus 4. Eigenlijk gaan ze in Nederland net iets te laat naar school! Als ze straks naar school mag wordt het beter Wat zindelijkheid betreft: mijn jongste is ook niet zindelijk, is jouw dochter dat wel geweest? Wij hebben heel veel pogingen gedaan maar hij laat zich toch echt niet dwingen. Heb nu gezegd het te laten rusten, als de zomervakantie start gaan de luiers de prullenbak in en krijgt ie ze (behalve snachts) niet meer aan! Er valt vast wel iets te regelen met school, maar ik vind dat een kind van (bijna) 4 gewoon zindelijk moet zijn, punt.
Ik herken het ook! Mevrouw luistert niet en werkt alles tegen maakt niet uit wat het is... Hier werkt ook niks, straf werkt ook maar paar minuten... Ik ga nu flink doorbijten tot eind augustus, dan begint ze op school en hoop ik dat ze gezelliger word..
Jep, ook herkenbaar voor mij. Het broek plassen gelukkig niet naae de eeuwige strijd en het gedram wel. Jemig, wat kunnen ze boos worden op deze leeftijd Ik heb me voorgenomen om haar iets vaker met oma of met papa mee te laten gaan, kan ik even op adem komen.
Gelukkig herkennen meer mensen zich in het gedrag . Vandaag is ze ook weer niet te genieten. Alles moet op haar manier en als mevrouw er geen zin heeft heeft, doet ze het gewoon niet.. Pfff. Met heel veel moeite doet ze uiteindelijk wel wat ik wil, alleen kost het me zoveel moeite dat ik soms weleens de neiging heb om haar haar zin te geven. Uiteindelijk doe ik dat natuurlijk niet, omdat ik weet dat dat het straks alleen maar erger maakt. Het is nu gewoon even doorbijten, maar poe he.. Ik hoop dat deze fase snel voorbij is... @cathelijne, ze is wat plassen betreft wel beter zindelijk geweest dan nu. Wel af en toe een ongelukje, maar nu is het gewoon bijna elke dag raak. Donderdag op kdv zowaar de hele dag droog gebleven, maar gisteren echt weer tot 4x echt in haar broek geplast. Haar nichtjes waren bij ons aan het spelen, dus volgens mij is het echt een kwestie dat ze niks wilt missen en daarom maar niet gaat. Vandaag nu 3x haar onderbroek een beetje vochtig, maar niet dusdanig dat ook haar broek ook aan vervanging toe was. Ik besteed er maar niet zoveel aandacht aan, maar hoop wel dat het snel beter gaat en maak me er ook wel druk om.
Hier werd het erger toen ze naar school ging Consequent blijven en bij niet luisteren/grote mond ook ECHT de consequenties doorvoeren, dat is het enige wat hier werkt. We leggen eerst uit dat we van het gedrag niet gediend zijn, bieden (eventueel) een alternatief/keuze en leggen daarbij ook uit wat er gebeurt als ze zich er niet aan houdt. De gang doen we niet (meer) aan en negeren heeft op deze leeftijd (iig bij onze dochter) 0,0% impact. En soms is er geen alternatief of keuze en dan verwacht ik gewoon dat ze luistert.
Wat betreft de ongelukjes, volgens mij is het duidelijk dat ze gewoon niet op tijd gaat omdat ze geen zin heeft. Ik zou niet meer zeggen: een ongelukje kan gebeuren. Want het valt heel goed te voorkomen. Hier gebeurde het ik wel eens en ik werd dan gewoon boos, want met bijna 4 zijn ze oud genoeg om op tijd te gaan. Als ze net zindelijk zijn kan je beter niet boos worden maar als ze prima weten hoe het moet kan dat prima. Negeren zou ik echt niet doen, lekker makkelijk, denkt ze dan vermoed ik
Het weer in de broek plassen kan ook komen omdat er juist te veel boosheid is in huis. Ts, ik weet niet hoe het is thuis maar ze zou wel eens kunnen aanvoelen dat jij je mateloos aan haar gedrag stoort momenteel en/of dat ze niets goed kan doen. Zoiets als dit was laatst ook op Nanny Jo Frost en het kwam er op neer dat het kind dood nerveus was van alle keren dat het op de gang moest en 'straf' kreeg of boosheid van de ouders voelde als het weer eens in de broek had geplast. Maar goed, die ouders waren ook alleeeeeen maar aan het schreeuwen tegen het kind en heel onaardig aan het praten en boos aan het doen. Het werkt alleen maar averechts. Je moet even nagaan hoe je de negativiteit van de dag een beetje positiever kan maken, misschien iets met haar doen en haar positieve dingen/gedrag ook belonen. Mist ze aandacht? Wat gaat er dan precies mis? En kan je haar niet keuzes geven zoals iemand al zei? Hier hadden we er met 3,5 last van. Maar de eerste tijd op school wordt het niet veel beter hoor. Overdag wel even, maar na school krijg je ze doodmoe terug met alle gevolgen van dien.
Ja hier is het nu ook een drama, meneertje zit nu 2 weken op school en niet te corrigeren etc zonder heftige buien. Als lichamelijke redenen voor het plassen zijn uitgesloten, zou ik strenger zijn. Niet vragen of ze moet plassen, maar gewoon op de wc zetten als je haar ziet wiebelen, of er zelfs al voor. Ik denk echt dat ze op deze manier aandacht vraagt. Want een natte broek is aandacht van mama, krijgt ze een droge broek etc. Probeer een alternatief te zoeken waarbij ze positieve aandacht krijgt (bijvoorbeeld jij gaat NU plassen, daarna gaan we samen een puzzel maken)
Positieve aandacht krijgt ze echt voldoende naar mijn idee. We doen echt genoeg leuke dingen met haar, dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Als ze niet luistert geef ik dat ook aan, maar ik loop niet continue te schreeuwen, dus ik vermoed niet dat ze uit angst in haar broek plast Echter de laatste tijd luistert ze zo slecht dat ik wel meerendeel van de dag bezig met haar ben in 'negatieve zin'. Maar ja, ik kan toch niet accepteren dat ze niet doet wat ik zeg en domweg niet luistert. Als ik dat accepteer loopt ze straks over me heen. En nogmaals, ik zit echt niet de hele dag te schreeuwen. Als ze luistert geef ik ook aan dat ik dat heel fijn vind en doe ik leuke dingen met haar. Naar mijn mening heeft ze er echt geen zin in om naar de we gaan, want is dat in haar ogen zonde van haar tijd. Ze is dan zo druk met spelen dat ze het denk ik of vergeet of geen zin in heeft. Ik zet haar de laatste dagen op 'vaste tijden' op de wc ( opstaan, voor het eten, voor we weg gaan etc) en vandaag ging het best goed. Ze geeft ook wel aan dat ze moet plassen, maar soms is ze dan nog net iets te laat. En soms geeft ze het ook niet aan.. Dan wiebelt ze heel erg en moet ze van mij naar de wc, terwijl ze zegt dat ze niet hoeft. Eenmaal op de wc is haar onderbroek ietwat vochtig en moet ze toch flink plassen..
Heel herkenbaar Zodra ik zie dat ze begint te wiebelen neem ik haar mee naar de wc. Hier was het ook echt zo dat ze geen zin had omdat ze te druk was met spelen. In het begin deed ik er ook niet moeilijk over, wilde er geen "dingetje" van maken. Maar na 3 ongelukjes per dag was ik het toch wel zat en begon ik er boos over te worden! Kom op, je bent bijna 4 jaar, je plast al 1,5 jaar op de wc. Je bent geen baby! als je moet plassen, dan ga je naar de wc! Dit hielp uiteindelijk wel.... Ja, dat is het enige wat hier ook echt werkt.... Wat hier ook wel helpt is de consequentie visueel maken. Hier luistert ze ook heel slecht op het moment en gaat ze zitten klieren onder het eten. We leggen dan 2 suikerklontjes voor haar neer, die suikerklontjes staan voor een waarschuwing. Zijn die 2 op, dan is het na het eten meteen pyjama aan, tanden poetsen en naar bed. Zijn ze nog niet op, dan mag ze na het eten nog even spelen Zo ZIEt ze wat ze doet en dit helpt wel! Kortom.....HERKENBAAR