vraag over werkuren en feestdagen.

Discussion in 'De lounge' started by ejra, Mar 24, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ejra

ejra Bekend lid

Sep 3, 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    mijn man werkt 38 uur per week. nu is het zo dat zijn werkgever heeft bepaald dat hij gewoon 40 uur per week werkt maar dat hij dan 1 dag per 4 weken vrij heeft. deze dag word bepaald door de werkgever.

nu is het bedrijf met 2e paasdag dicht en heeft iedereen dus een vrije dag. maar zegt zijn werkgever dat ze die vrije dag per 4 weken op 2e paasdag hebben gezet. dus dan hoeft de werkgever niet te betalen voor hem maar krijgt mijn man die 4 weken ook geen vrije dag meer.

mag dit zomaar of moet de werkgever die dag gewoon betalen en een andere dag vrij geven?

2. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Nee dat lijkt me niet...
    Kijk eens in zijn CAO wat daar staat.
    Daar is opgenomen of het een wettelijke vrije dag is.
    Als dat het geval is mag de baas absoluut niet die vrije dag op die inplannen.

3. ejra

ejra Bekend lid

Sep 3, 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    ze hebben geen cao

4. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    Wat vreemd van de baas zeg.
    Feestdagen zoals Pasen (en straks Hemelvaart en Pinksteren) zijn volgens mij wettelijke bijzonder verlof dagen (behalve in sommige beroepen zoals de zorg etc). Het omzetten naar een vrije dag van de werkgever (eens in de 4 dagen vrij) mag dan in mijn ogen niet. Wat staat er in de CAO over deze feestdagen?
    Bij mij werken ook veel collega's 40 uur per week, terwijl ze een 38-urig contract hebben. Ze bouwen dus idd 2 uur per week op, waardoor ze eens in de maand een dag vrij zijn. Maar de feestdagen gelden hier gewoon als bijzonder verlof en die dag krijgen ze dus gewoon een vrije dag van de baas. De overige vrije dag van die maand blijft dan dus gewoon staan.

5. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Wat voor werk doet hij?
    Ik heb hier gevraagd waar ik zit, wij hebben ook geen CAO.
    Volgens mijn collega ( personeelsadministratie) mag dit niet.
    Paasdag is een wettelijke vrije dag. Tenzij je in de horeca of zorg bijvoorbeeld zit.

6. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    https://www.rendement.nl/nieuws/id7156-recht-op-betaald-verlof-tijdens-de-feestdagen.html

Dit kwam ik tegen op internet. Daarin staat idd dat de meeste feestdagen bijzonder verlof zijn. Echter verwijzen ze dan wel naar de CAO, waar dit normaal in wordt opgenomen. Als ze geen CAO hebben wordt het denk lastig. Geen idee wat zijn rechten dan zijn.
    Maar vind het iig een heel vreemd verhaal van die baas, lekker in zijn eigen voordeel rekenen.

7. ejra

ejra Bekend lid

Sep 3, 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
    wij vinden het ook erg raar. maar helaas kan ik nergens echt duidelijk vinden of het wel of niet mag. het is nu natuurlijk zijn woord tegen die van zijn baas :(

8. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

9. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

Nov 17, 2014
    4,059
    21
    38
    Female
    Als er geen cao is dan bepaald de wg zelf helaas.
    Het zou hem sieren deze dag wel uit te betalen

In de meeste cao geldt dat als je 8 dagen in de 13 weken voorafgaand aan de feestdag hebt gewerkt dat je 100% doorbetaald krijgt.

10. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,031
    2,391
    113
    dit mag niet. Voor juiste onderbouwing naarwerkgever toe zou ik je rechtsbijstand vragen hoe de regels zijn zodat je het goed kunt verwoorden.

Aanvulling: als normaal de maandag de vrije dag is ligt het wel genuanceerder...

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    feestdag is bijzonder verlofdag en is bij wet geregeld.
    De wet staat boven alle cao's en afspraken binnen bedrijven.

Dit mag echt niet!!

Zo mooi zijn dan zouden op alle feestdagen die ene dag per maand we weggeschreven worden..

12. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Even een jurist opbellen zou ik zeggen.
    Zoals al genoemd zijn sommige branches niet zo feestdaggevoelig (horeca, ziekenhuis, tankstations). Indien hij gewoon had moeten werken omdat het bedrijf gewoon open is op tweede paasdag, mag het wel. Anders niet lijkt me.

13. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

Nov 22, 2011
    1,068
    0
    0
    Als er geen cao is, moet er wel iets van een arbeidsvoorwaardenreglement zijn of moeten de afspraken staan in de arbeidsovereenkomst.
    Staat er iets op papier over de werktijden? Als ik het goed begrijp wijst de werkgever aan welke dag in die vier weken de vrije dag wordt. Is dat een vaste dag? Of zit er een patroon in? Als je man altijd op vrijdag vrij is, mag de werkgever die niet zo maar verschuiven naar de maandag. Dan kun je je beroepen op gewoonterecht.
    Maar is die vrije dag altijd op maandag: tja, dan heb je pech gehad... Wanneer de praktijk is dat de vrije dag sterk wisselt, dan wordt het ook moeilijk denk ik. Ook al is het wel erg flauw.

Werkt je man in een bepaalde sector? Of bij een MKB-er?

14. luca75

luca75 Fanatiek lid

Aug 14, 2013
    4,864
    3,500
    113
    Bij ons is het geen verplichte vrije dag meer hoor. Als je wel vrij wil op die dag moet je verlof inleveren. We krijgen een x aantal uren feestdagenverlof hiervoor. Als je pech hebt en bv altijd op maandag werkt en dan 2e paasdag 2e pinksterdag enz vrij wil. En je werkt ook op donderdag en dan met hemelvaart vrij wil dan tikt het aardig aan.

Share This Page