Goed opgezocht, @ZG. Ik ga meestal bij C1000 die staat aardig hoog bij vervuiling.. Hoe slecht zou zoiets nu zijn?
Girls now reaching puberty at age nine, thanks to chemicals in the food supply (milk and plastics) zo slecht bijvoorbeeld...
Mijn man reageert heel heftig op bespoten fruit. Dus wij kopen sowieso al onbespoten. Maar ik moet eerlijk zeggen, had hij dat niet gehad, zou ik daar nooit bij nagedacht hebben hoor.
Wij halen groente bij de Boni en volgens mij staat die er niet tussen.. Als het bij de Boni op is of het ziet er niet lekker uit haal ik bij de C1000.. Dan mogen ze nog zo hoog op het lijstje staan, maar eerlijk gezegd let ik daar echt niet op en zal het ook bij de C1000 blijven halen als dat nodig is.,.
Slecht. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat bestrijdingsmiddelen kankerverwekkend, hormoonverstorend of neurotoxisch zijn. Dat de overheid een wettelijke norm, die mag aangetroffen worden op voeding heeft ingesteld, zegt niet dat die bestrijdingsmiddelen geen kwaad kunnen. Nederland scoort heel hoog als het om bestrijdingsmiddelen gaat. Als je via de link van je supermarkt naar de top 10 van meest vervuilde groente en fruit gaat, dan zie je bijv: Top 10 producten voor C1000 gesorteerd op hoogste vervuilingsscore gemeten bij C1000 . Bij 130 metingen zijn 91 keer bestrijdingsmiddelen aangetroffen (70%). 4 keer (3%) is er een wetsovertreding geconstateerd (druif, mandarijn, komkommer, appel), 1 keer (0.8%) is er een acuut gezondheidsrisco geweest voor jonge kinderen (druif). Gemiddeld kwamen er 2.0 bestrijdingsmiddelen per product voor.. Ik vind altijd dat een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt en ik kan alleen maar voor mezelf spreken. Ik wil geen gif op mijn voedsel. Ik heb de link geplaatst, zodat men ervan op de hoogte is en bewuster inkopen kan gaan doen. Je kan via de site ook een mail sturen naar je supermarkt om ze aan te sporen minder producten met gif te verkopen. Paar jaar geleden kwam AH heel slecht uit de test. Sindsdien hebben ze wel stappen ondernomen.
@ZG, wat koop jij dan? Ik bedoel, waar?? Biologisch kan toch ook bespoten zijn? Of heb je een tuin. Mijn ouders ook, daar kreeg ik wel eens iets uit maar niet dagelijks. Zijn er dingen die niet bespoten worden of weet je dat niet.
Ik koop alles bij biologische winkels/markten/boerderijen. Ik heb ook een tuin, maar niet echt veel tijd voor. Staat wat simpel spul in. Biologisch is NOOIT bespoten! In de reguliere supermarkt vind je wel wat bio-groente en fruit, maar dat is echt heel weinig. Hier bij de AH -waar ik kom voor mijn non-food- hebben ze bio-komkommer, bio-tomaten, bio-paprika, bio-champignon en bio-appel.
Bij ons is volgens mij best veel bio spul. Dus BIo is nooit bespoten. Wel logisch, maar dacht dat een keer gelezen te hebben. Ik ga ook maar s kijken!! Hihi wat ben ik toch beinvloedbaar..
Inderdaad eens goed om weer eens stil bij te staan. Ik koop wel regelmatig biologische zuivel en vlees, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met groente en fruit makkelijker ben, gewoon omdat het hier amper in de supermarkt ligt. Meestal doe ik boodschappen bij de AH of de Lidl. Ik heb ook een zorgboerderij in de buurt die alleen maar biologische groente, fruit, vlees en zuivel verkoopt, dus dan zal ik daar eens wat vaker een bezoekje aan brengen.
Heel goed! Ik ken ook verschillende zorgboerderijen, daar mogen ze niet eens werken met landbouwgif, kan je nagaan... Voordeel van die boerderijen is dat de groente en het fruit het goedkoper is dan in de winkels. Zorgboeren.nl: Home
Liefst zou ik àlles bio kopen maar aangezien de meeste dingen toch wel een stuk duurder zijn en we, spijtig genoeg, geen geldboompje hebben, kopen we kaas/melk, vlees, vleesvervangers en groenten/fruit bio.
Kan je bij elke zorgboerderij groenten en fruit kopen dan? Sowieso, hoe kom je erachter waar je 'direct bij de boer' groenten en fruit kunt kopen? Om nou met dochterlief de polder in te fietsen (is best een eindje) en te hopen dat ik een bordje tegenkom..
Ja idd, in de polder gaan wonen en dan zie je wel bordjes hier en daar. Maar ook daar is niet alles biologisch of onbespoten hoor! Vaak zijn het de valappels, of de restjes, maar de goeie appels van die boeren liggen gewoon in de supermarkt! Zogelukkig, weet jij hoe het zit met groente/fruit van de markt?
Oh nou, afgezien van biologisch/onbespoten lijkt het me wèl heel leuk en opvoedkundig verantwoord ('kijk, de appels komen uit de boomgaard') voor mijn dochter om zo nu en dan 'bij de boer' groenten en fruit te gaan halen.. misschien eerst eens met de auto een rondje doen om bordjes te zoeken haha. Ik woon in de stad, maar kan wel zo de polder in fietsen
Dankjewel voor de links Zogelukkig! Heb gelijk even gekeken, staan helaas geen boerderijen hier op het eiland op die laatste link. Wel een zorgboerderij
In principe niet biologisch. Je hebt soms wel biologische kramen of hele biologische markten, kijk hier maar eens of je stad ertussen staat: Hollandse Markten :: 2010/2011 :: Markten