fruit en groenten weigeren! wat nu?

Discussie in 'Voeding' gestart door seentjuh, 22 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind niet dat je achterlijk bezig bent, maar het verbaast me dat je het een afdoet als een 'hype', en vervolgens iets doet dat even goed een hype is: er is veel meer bewijs om bijvoeren met zes maanden te introduceren dan met vier maanden. Sterker nog, de onderzoekers van het onderzoek waar sommige diëtisten en CB's in Nederland naar verwijzen schrijven ZELF in hun conclusies dat er geen grond is om het zes maandenadvies bij te stellen!
    Jammer dat je op dit punt dus een niet zo op de hoogte ziijnde diëtist hebt getroffen, want als moeder kun je nou eenmaal ook niet alles weten.

2. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik doe het rapley niet alleen af als hype, ik heb nog veel meer argumenten aangegeven waarom ik mijn zoontje gepureerd eten geef. Maar goed...
    Ik denk niet dat bijvoeden vanaf 4 maanden een hype is, sommige mensen kiezen er voor om dan te beginnen en ik was er daar 1 van. Dit juist omdat hij KMA heeft en ik ruim de tijd had om zeer langzaam te introduceren: 1 nieuwe groente per week en meerdere dagen achter elkaar opbouwend in hoeveelheid. Ik heb begrepen dat er vrijwel nooit op groenten wordt gereageerd. Ben pas sinds kort begonnen met fruit, want daar wordt vaker allergisch op gereageerd. Hij heeft tot nu toe alleen op fruit gereageerd en daar heb ik toch echt mee gewacht tot 5,5 maand.
    Maar dit kan een discussie worden en dat wil ik niet, dus ieder zijn eigen mening hierover.

3. angel1990

angel1990 Niet meer actief

Lieve meiden hier,

Ik weet mijn dochter is nog jong!!
    Maar krijgt in overleg met CB arts al tijdje bijvoeding!!

Als mij dochter olvarit potjes krijgt 4+ (erg dun) vind ze niet fijn!!
    Liga met gekookt water en vers geperst sinaasappelsap, zitten iets stukjes in natuurlijk vind ze heerlijk!!

Nou was ik dus vanmorgen op inloopspreekuur bij CB, ivm het weigeren van groenten en fruit van mijn meissie op moment!!

En toen zei die meid tegen mij probeer de Rapley methode is!!
    Maarrrr wat mag een meisje van 4 maand???
    En hoe ga ik dit introduceren??
    Ik heb namelijk het gevoel dat ze dat wel is heel erg kon gaan waarderen!!!

HELLUPP??

Oh, IK ZOEK GEEN DISCUSSIES OVER DE LEEFTIJD VAN HAAR in combinatie met BIJVOEDING!!
    Vraag gewoon ADVIES!!

Thanks!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Rapley kan pas als je kind zonder al te veel steun een poosje rechtop kan zitten.
    Bijvoeden dat is dan jouw verantwoording, maar citrus voor 9-12 maanden is gewoon vragen om problemen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij zijn na zes maanden begonnen met een ding per week, dat was vroeg genoeg, borst is het eerste jaar so wie so de belangrijkste voedingsbron. Ze aten trouwens vanaf het begin met de pot mee, nooit hoeven pureren of wat dan ook. Fruit kwam na 8 maanden in beeld.

6. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Stukken kun je pas vanaf minimaal 6 maanden geven. Je kindje moet goed rechtop kunnen zitten, al dan niet ondersteund door jou, op schoot of in een kinderstoel. Dus tot die tijd, geen stukken geven. Je zou vers kunnen pureren. Pure groenten dan he, ik zou nu niet in de weer gaan met fruit en liga (zit heel veel suiker in). Citrusvruchten zijn sowieso heel moeilijk nog te verteren, zou ik dus zeker voorlopig (tot een maand of 8/9) niet doen. Dan kun je dit grof pureren. Probeer eens bloemkool, wortel, zoete aardappel of pompoen. Dat zijn hier smaken die 'gemakkelijk' te waarderen zijn.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Courgette was hier ook zwaar favoriet!
    Oh en als ze toch blijft weigeren zou ik gewoon even een weekje niks geven en dan weer rustig starten. Misschien dat het dan even het weigeren doorbreekt??

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mijn ervaring is dat kinderen maar zelden zonder reden voedsel weigeren. Meestal is het omdat ze zich niet lekker voelen, er iets aan zit te komen of omdat ze instinctief aanvoelen dat iets even niet goed voor ze is.
    Naar je kind luisteren en je kind volgen is in dit soort gevallen vaak de beste aanpak.

Deel Deze Pagina