Fruit en of groente

Discussie in 'Voeding' gestart door MandyVDK, 23 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MandyVDK

MandyVDK Nieuw lid

23 jul 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
    Mijn dochtertje is morgen 3 maanden en ze kijkt al een aantal weken het eten uit je handen ,
    Ook zuigt ze veel op haar handje dus ik wil graag beginnen net fruit of groenten
    Heeft iemand anders er ervaring mee met een baby van 3 maanden en waar kan ik het beste mee beginnen en hoeveel?

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Dit wil je vast niet horen maar nergens mee beginnen met 3 maanden.. echt nog veeeeeeel te vroeg..

3. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Mijn dochtertje sabbelt ook heel erg veel op haar handjes.. maar begin er echt niet aan voor de 4 maanden!

4. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    3 maanden is wel heel erg vroeg! Op zijn vroegst zou ik over een maand pas beginnen... En dan is dat nog maar proeven en verkennen van smaken en texturen.

Ik zou echt nog even wachten... Je zit ook niet te wachten op een kindje met krampjes en andere ellende, omdat haar darmpjes nog niet toe zijn aan bijvoeding.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kijken naar jouw eten of op handjes sabbelen staat volkomen los van toe zijn aan vast voedsel. Nog echt even een maandje wachten dus!

6. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

3 maanden? Nee joh, echt te vroeg...

7. Jimmy100

Jimmy100 Actief lid

8 okt 2010
    294
    0
    0
    Ik zou ook wachten hoe leuk het je ook lijkt. Zeker minimaal een maand. Mijn oudste zoon gaven we met 4,5 maand voor het eerst wat bijvoeding puur voor de smaak. Maar zelfs toen merkten we dat z'n darmpjes nog erg gevoelig waren

8. tuc

tuc Niet meer actief

hier een mannetje dat ook al vanaf 2,5/3 maanden doet wat jij beschrijft, maar heeft toch echt pas afgelopen zaterdag zijn eerste groenten gekregen.

9. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    handjes sabbelen, eten uit je handen kijken etc hoort bij de ontwikkeling! alles wat mama doet is intressant. al zal je op een steen zitten sabbelen. een baby kent geen andere voeding dan de fles, en wat je niet kent, mis je ook niet. lekker wachten tot 4 maand zowiezo.

10. kimmmmberly

kimmmmberly Bekend lid

9 mrt 2011
    894
    0
    0
    leeuwarden
    hier gebeurt trouwens precies het zelfde! onze meid heeft nu echt de handjes ontdekt en sabbelt en kwijlt er de hele dag op. vingertjes in de mond/zuigen op vuistje etc.. alle babys rond deze leeftijd doen dat. dat is een onderdeel van de ontwikkeling die bij deze leeftijd hoort.

11. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    ons zoontje was 3,5 maand toen hij voor het eerst worteltjes kreeg. en dat ging erg goed. Maar het is wel een snelle jelle hoor, want vanaf 7 maanden hoefde hij geen prakje meer en eet hij stukjes.

12. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    mijn dochter was net 3 mnd toen we begonnen, om dezelfde redenen als jij omschrijft. Ik heb toen maar es een potje gekocht om te proberen.
    ze is van 29 januari en 6 mei voor het eerst geprobeerd. dit ging best goed en nergens last van gehad. natuurlijk is het vooral eerst proeven maar na 3 dagen at ze het echt.
    Ik krijg nu natuurlijk iedereen over mij heen, maar dat is dan maar zo.
    als je het wilt kunt je het proberen, wil het niet dan houdt je ermee op.

ik als baby kreeg met 3 mnd ook mijn eerste fruithapje.

13. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Vind het veel te vroeg, echt pas vanaf 4 maand proberen liefste nog 6 maand.

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.822
    2.679
    113
    Ik sluit me aan bij de andere dames, echt wachten tot 4 maanden! Op de handen sabbelen hoort bij de ontwikkeling, ook al lees je in alle olvarit reclames dat ze dan toe zijn aan hapjes. Dit klopt niet! En ze zal het best lekker vinden als je toch iets geeft, maar haar darmen zijn er gewoon nog niet klaar voor. Nog even geduld!

15. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Wachten, maar om op je vraag te antwoorden

Eerst groenten gaat er hier komen... Wil eerst die smakn hem laten leren kennen en dan pas de zoete fruitsmaakjes

16. Vagans

Vagans Niet meer actief

echt even wachten hoor, sowieso zijn de dingen zoals handje sabbelen en eten uit je mond kijken niet gelijk tekenen van aan vast voedsel toe zijn. Vergeet niet dat je kindje inwendig nog veel te jong is en ik neem aan dat je dat het belangrijkste vind.

áls je dan begint begin dan met groenten idd omdat fruit er meestal toch wel in gaat en ze hier dan een voorkeur voor krijgen en wat hier goed hielp was 3 opeenvolgende dagen het zelfde geven zodat je goed kan zien hoe je kindje er op reageert.

ik begon met 1 ijsblokje groenten per keer.

heel veel suc6!

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat een kind er geen krampjes van krijgt of andere direct merkbare reacties, wil niet zeggen dat een kind er ook werkelijk niets aan overhoudt: sommige gevolgen zijn pas op langere termijn merkbaar.
    Maar, daarbij: te vroeg beginnen kan allergieen triggeren, die je NIET triggert als je later begint. Nu al beginnen, verhoogt de kans op allergische reacties en dan zit je met de gebakken peren :( Terwijl je die kans aanmerkelijk verkleint als je even een maandje wacht.
    En juist omdat je niet kunt weten of je zo'n allergische reactie wel of niet krijgt, wacht je dus tot de 4 maanden. Net zo goed als dat we geen rauw vlees eten tijdens de zwangerschap, (kleine kans op nare gevolgen), en meer van dat soort dingen. Ook dan laten we dat achterwege voor de gezondheid van ons kind, terwijl de kans dat er iets mis gaat als je rauw vlees eet, nog steeds maar klein is. Maar juist omdat je geen controle hebt over de vraag of het wel of niet mis gaat, wacht je dus!

18. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Veel te vroeg inderdaad. Ga eens naar deze link (is niet alleen voor kindjes die borstvoeding krijgen):

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Borstvoeding en de introductie van bijvoeding

&

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Introductie van vast voedsel na zes maanden

Daar staat oa:

" Kindjes reageren als ze hun ouders zien eten. Maar... de enige ervaring die de baby heeft met eten is het drinken van melk. De baby wil mee doen in de activiteit, niet met het eten.

Veel mensen gebruiken het feit dat een baby dingen in de mond gaat stoppen als argument dat de baby klaar is voor vast voedsel, en dat de baby dus wel honger zal hebben. Dat lijkt terecht, maar het in de mond stoppen van van alles en nog wat is vooral een uiting van een ontwikkelingsfase. Een kind stopt ook kralen, zand of poep als het de kans zou krijgen, in zijn mond. Dat staan we toch ook niet toe.

Het staat op de potjes! Ja, het staat inderdaad op sommige potjes. Maar we hoeven natuurlijk niet alles te geloven wat fabrikanten ons voorspiegelen! We weten bovendien dat elke baby tot zes maanden genoeg heeft aan zijn dagelijkse porties moedermelk. Baby's jonger dan zes maanden hebben geen fruit- en groentehapjes nodig om groot te worden."

Echt de moeite waard om te lezen :)

19. tuc

tuc Niet meer actief

dat je nu nog niks aan haar merkt zegt niks...

en over dat wij het ook kregen...we zijn niet voor niks de generatie met de meeste allergieeen e.d.
    En ik werd als baby in een reiswieg gelegd die los achterin de auto stond..gebruik jij ook geen maxi cosi??

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.957
    113
    Vrouw
    De vraag is ook, waarom de haast?
    Is dat voor de baby of voor jezelf?
    Met 3 maanden zijn de darmpjes nog niet voldoende ontwikkeld om bijvoeding goed te kunnen verwerken. Dat het bij jou geen directe klachten heeft opgeleverd is dus een soort van mazzel. Waarom zou je die risico's nemen, ook de al eerder genoemde kans op het triggeren van een allergie? Het kijken naar eten, sabbelen op de knuistjes, dat zijn allemaal tekenen dat een baby zich normaal ontwikkeld qua motoriek.
    Ik zeg nogmaals, waarom de haast? Laat een baby nog even lekker baby zijn..

Deel Deze Pagina