Koken voor baby 9 maanden zonder vlees, soja of koemelk

Discussie in 'Voeding' gestart door raspberry, 15 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Even om wat inspiratie op te doen, want dochterlief verdraagt -naast de KMA die ze heeft- ook nog geen vlees of soja.
    Iemand die recepten heeft zonder koemelk, (en alle producten waar dat dus inzit), vlees en soja? Ben met deze warmte en na een aantal slapeloze nachten even totaal inspiratieloos ;)

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Quinten heeft gister volkoren macaroni met courgette, tomaat en ei op. Hij vond het in ieder geval lekker ;)
    Verder natuurlijk alle soorten groenten in combinatie met aardappel, rijst, of pasta.
    Kan caitlyn wel tegen vis? Misschien een lekkere kabeljauw filet of tilapia filet erbij?
    Wat ik zelf net in huis heb gehaald, maar wat ik nog moet proberen is pannenkoeken maken met rijstemelk, misschien een keertje leuk voor de afwisseling!

3. raspberry

Met ei, da's idd een goed idee. Bisbuitjes en lange vingers gaan goed, dus ei zou moeten kunnen.
    Gaan we eens even uitproberen.

Pannenkoeken met rijstemelk deed ik voor de oudste idd ook altijd. Werkte super!

4. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ja ik doe echt wel vaak een gekookt of gebakken eitje door zn eten heen en dat is hier gelukkig een groot succes :)

5. raspberry

Had ik nog even niet aan gedacht idd, maar is wel een mooie vervanger voor vlees, want dat mis ik dan toch wel echt bij het samenstellen van een menu. Ben onderhand wel aardig uitgekakt met de aardappel/pasta/rijst met een of twee groenten ;)

6. 2jees

2jees Niet meer actief

Alvast bdankt voor dit topic, hier ook geen ei. En hoe vlees gaat weet ik nog niet, sowieso eet ze nog nauelijks, meeste wordt niet doorgeslikt :(

maar ik lees dus mee verder..

7. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    @ 2jees: vis is vaak zachter, dus misschien daar als eerste mee beginnen?

@ rozemarijke: ik heb vanavond wortel en aardappel in stukjes gesneden, gekookt en daarna nog even kort gebakken in een beetje bertolli boter. Kon hij lekker met een vorkje eten, vind hij ook erg leuk en het is natuurlijk net ff een ander smaakje.

Wat we ook al een paar keer hebben gedaan is een halve courgette of een aubergine en die beiden dan door vieren gesneden op de bbq klaar te maken. Hij kon t dan zo uit t vuistje opeten. Lekker dat ie t vond!

8. raspberry

OK, die ga ik onthouden voor als we hier de bbq aansteken :)
    Was zelf ook al aan het puzzelen geslagen dat ik groente enzo het beste in hapklare stukken kan koken of bakken, zodat ze het met een vorkje kan doen.
    Vanavond paksoi met rijst gehad en de paksoi (de witte stukken dan) kon ze dan zelf van het vorkje happen. Vond ze erg leuk :)

9. tuc

tuc Niet meer actief

Hier altijd favoriet van de oudste geweest: tomatenblokjes in een,hapjespan met wat lekkere,kruiden (italiaanse kruiden, basilicum.....) Dan 50 gram ongekookte rijst erbij en 100 cc water, deksel op de pan en rijst in een kwartiertje gaar,laten worden. En dan met een stukje koolvis.

10. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoer was een recept in opperdepop faoriet: ik meen kikkererwten, bloemkool, kokos combi.

Je kan ook couscous maken met vanalles er door (komkommer, courgette, tomaten, kruiden, rozijnen)

11. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Mijn dochter heeft ook KMA en ons is afgeraden om al Ei en Tomaat te geven, omdat veel kindjes met KMA hier ook op reageren

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zo is het hier ook. Vis, tomaat, ei... Allemaal wachten tot een jaar.

13. raspberry

Nou, dat klopt niet helemaal. Kinderen met een koemelkallergie hebben een verhoogde kans op andere allergieen, en dus is het advies vooral om voorzichtig te zijn.
    Heb destijds bij onze oudste al begeleiding van een dietist gehad en toen ei geintroduceerd via lange vingers, (de koekjes), en dat nu dus bij Caitlyn ook zo gedaan en dat gaat hier goed.
    Tomaat evenzo: voorzichtig geprobeerd en gaat hier ook goed.

Het blijft voorzichtig proberen wat wel en niet goed gaat. Tomaat en ei hier dus wel, vlees, vis en soja totaal niet :(
    Als je al die dingen weg laat en uberhaupt niet probeert, wordt het wel heel lastig om nog een beetje leuk en lekker voor ze te koken... :(

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Bonen, paddestoelen, ei en vis.

Kokoscreme is een goede om toch wat romiger saus te kunnen maken. Bijvoorbeeld paprika broccoli kidneybonen kokoscreme met quinoa (zit ook veel eiwit in volgens mij).

Kun je voor jezelf ook maken met kruiden (komijn, paprikapoeder, koriander, chili), knoflook en ui (vega) gehakt en dan in een wrap met kaas. Met guacamole! Misschien voor C met gehakt van verse zalm.

Verder pasta (vezelrijke variant heeft ook meer eiwit) met bijv courgette paprika en champions en tomatensaus.

Couscous met aubergine paprika zoete aardappel kikkererwten en stevige vis in tomatensaus.

Rijst met paksoi paprika champignons omelet. Eventueel wat kokoscreme erbij.

15. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Geen vlees ben ik gewend maar geen koemelk en soja is wel lastig. Dan vervallen eigenlijk ook veel vleesvervangers. Misschien eens rondsnuffelen in natuurvoedingswinkel?

En noten, durf je dat aan? Wat pindakaas (zout en suikervrije) door de kokoscreme is ook lekker en bron van eiwit.

16. raspberry

Stom, gebruik ik kokosmelk zo vaak als vervanger voor koemelk, denk ik er voor Caitlyn gewoon helemaal niet aan. Thanks!
    Noten hier nog maar even niet: daar heb ik zelf nog wel eens uitslag van gehad als ik minder in m'n vel zat, dus daar wachten we wel echt tot het jaar nog even mee :)

17. 2jees

2jees Niet meer actief

Tomaat lijkt hier (via BV) ook niet goed te gaan..

ik merkte al eerder klachten bij macaroni maar dacht aan de ui?!

(ik maak zelf macaroni van groente en tomaten puree)

Wel balen hoor we ontdekken steeds meer...

@RM waar gebruik jij die kokosmelk voor?
    Hier amandelmelk en merk ik geen klachten van gelukkig!

18. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Quinten kan ook niet goed tegen normale pasta's, de volkoren variant gaat wel wat beter, maar kan ik maar heel af en toe geven want zijn darmpjes kunnen dat nog niet goed aan. Hij raakt ervan verstopt.

Vanavond dan voor het eerst de pannenkoekjes gemaakt op basis van rijstemelk en dat was echt lekker! Voor erop had ik een puree van verse kersen gemaakt.....smullen!!

19. raspberry

Kokosmelk gebruik ik als alternatief bij bakken en as alternatief voor slagroom in warme gerechten, als dat qua smaak kan.

20. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik zag toevalig op 24Kitchen (digitale zender van Ziggo) dat Rudolph van Veen een glutenvrije cake had gemaakt. Weet echt de ingrediënten niet meer, misschien kan je het op de website ff nakijken?

Deel Deze Pagina