Slecht eten!

Discussie in 'Voeding' gestart door palmie37, 19 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Chloé eet al vanaf het begin heel slecht!
    We zijn begonnen met bijvoeding( groente en fruit) vanaf 6 mnd maar vanaf die tijd is het al drama:(
    Ze wilde geen stukjes eten( 8mnd potjes) en met de pot meeeten was altijd al not done vandaar dat we (te) lang verder zijn gegaan op 6 mnd potjes( die ze wel goed eet):)
    Vanaf vandaag beginnen we echt met de pot mee anders komt ze nooit van die potjes af en tja we moeten maar zien hoe dat gaat.
    We hebben het al eens eerder 3 dagen geprobeerd en toen at ze bijna niet dus maar weer in die potjesvalkuil getrapt:(
    Op het cb zeiden ze tja volhouden ook al eet ze een maand niet:$
    Brood gaat redelijk, ze eet smorgens als het mee zit een halve en smiddags een hele en fruit de ene keer wel en de andere keer niet!
    Nu is het wel zo dat ze net haar 14 mnd prikjes heeft gehad en daar nogal ziek van is en volgens mij speelt er ook een sprongetje mee maar voor de rest doet ze het heel goed en op het cb zijn ze ook tevreden( we vertellen daar niet alles;))!

Herkenbaar, en hoe gaan jullie daarmee om?

2. adi

adi Niet meer actief

3 dagen proberen is natuurlijk wel heel kort.

Wat eet ze WEL op een dag? Want als ze brood eet en fruit en wat melk, is dat al heel wat met 14 maanden.

Probeer even 2-3 dagen bij te houden wat ze WEL eet. En die potjes 6mnd echt weglaten, dat is echt vloeibaar voedsel, daar heeft ze niks meer aan.
    Na 1 jaar zou ik tevredener zijn met 2 happen normaal eten, dan een heel potje van dat gepureerde.

3. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Adi, ze eet op een normale dag als ze dus niet ziek is smorgens een halve boterham met een paar slokjes thee.
    Tegen 10.00 fruit, soms een hele maar meestal een half potje.
    Het fruit moet dus vanaf morgen ook vers worden!
    Tussen de middag eet ze bijna een hele boterham op met sap.
    Smiddags na haar slaapje krijgt ze 180 ml melk en savonds een potje groente en daarna een toetje!
    Alles moet dus vanaf nu vers worden en dan ben ik bang dat ze bijna niks meer eet maar ja we moeten inderdaad wel een keer doorpakken;)

4. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Mijn dochter houd het rustig een week vol om geen avond eten te nuttigen. Er zijn genoeg kinderen hier op ZP die maanden weigeren.

Ik zou haar geen potjes meer geven, maar het eten aanbieden wat jullie eten 's avonds. Eet ze? Prima, eet ze niet? Ook prima. Toetje aanbieden en klaar. Ga geen "gevecht" aan dat ga je geheid verliezen. Gewoon lekker gezellig houden. Ook niet overdreven gaan doen als ze wel eet. Eten is gewoon, hoort er gewoon bij.

Inderdaad wat Adi zegt, kijk (en noteer anders) wat ze per dag eet. Dan zul je zien dat ze ongemerkt nog best wat eet op een dag.

5. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Waarom na haar slaapje melk ipv 's ochtends bij haar boterham?
    Dan zou je na haar slaapje bv thee/diksap etc kunnen aanbieden met bv soepstengel, mini ontbijtkoekje, volkoren biscuitje etc.

6. adi

adi Niet meer actief

Dit wou ik ook zeggen, ik zou die fles melk ook afschaffen. Die vult behoorlijk, en dan kan het zijn dat ze niet veel honger heeft rond het avondeten. Geef haar bij het ontbijt en lunch melk. Op zich voor 14 maanden (BERUCHTE ANTI-EET LEEFTIJD!) doet ze het nog niet zo gek hoor.

Je moet alleen die potjes afleren, en dat kost tijd. Niet zozeer om de potjes zelf, maar omdat het gepureerd is. Ze is nu gewend om te gapen-slikken-gapen-slikken. En ze moet naar toe dat ze haar eten in een andere vorm ziet en voelt, anders ruikt en dat ze moet kauwen.
    En als ze boterhammen eet, kan zij het best wel, het is nog de kwestie van wennen.

probeer het spelenderwijs te doen. Snij een banaan in kleine stukjes en ga samen met haar met een vorkje prikken. Of laat haar afhappen van een hele banaan. Geef in begin veel complimentjes.
    Laat haar 's avonds met jullie mee eten, en in het begin misschien samen met jou van jouw bord eten, met jouw bestek. Kinderen vinden dat onwijs stoer.
    Probeer zelf het eten niet meer te zien als voer voor haar, maar als een activiteit.

Laat in het begin de hoeveelheden los. Mijn kinderen hebben soms ook dagen achter elkaar dat ze maar 3 happen nemen en hun bord wegschuiven. Dat heb je met dreumessen en peuters.

7. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Dank jullie wel dames!

Adi, je hebt ook helemaal gelijk maar ik vind het zo moeilijk als ze weer eens slecht gegeten heeft en dan ben ik al blij als er zo'n potje ingaat:)
    Misschien wil ik wel gewoon te graag en vraag ik teveel van haar:)
    Ze is sinds vrijdag ook ziekjes van de 14 mnd prikjes plus dat ze bezig is met tandjes!
    Maar vandaag was het zooooo erg en heeft ze tot nu toe maar 1 boterhammetje gehad dat ik uit pure wanhoop dit berichtje heb gemaakt!
    Strakkies warm eten, benieuwt pfffff;)

8. adi

adi Niet meer actief

Ik begrijp het ook, bij een ziek kind laat ik ook alles los en ben ik blij dat we IETS in gaat. Al worden hier geen potjes gebliefd.
    Maar mijn dochtertje had vorige week zo'n keelpijn dat ze niks kon slikken, alles was te hard voor haar. Toen ze heeft 3 papflessen gedronken op een dag, en normaal helemaal niet. Dan kijk ik er heel anders tegenaan.

9. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Ze heeft maar liefst 5 boontjes gegeten;)
    Denk maar even afwachten tot ze helemaal beter is want ze had vanmiddag 39.5 koorts dus tja als je zelf ziek bent eet je ook niet!
    Ik meld me wel weer als ze beter is!:)

10. adi

adi Niet meer actief

dan is ze echt ziek, gerrum... Ik zou ook wachten totdat ze beter is.

Maar voor een kind dat alleen gepureerde potjes eet zijn 5 boontjes echt niet slecht hoor!!!

11. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Thanks Adi, we gaan ervoor hoor, potjes de deur uit!

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    5 boontjes vind ik toch heel wat. Hier een kind wat vanaf het begin vers krijgt en vanaf 8 maanden niet gepureerd meer en ik krijg er geen enkel boontje in.

Adi heeft je goede tips gegeven.
    Gewoon vers eten aanbieden, hou het eten leuk en maak er vooral geen strijd van. Ze gaat het vanzelf wel eten. Het is ook niet erg als ze een aantal dagen geen tot weinig warme maaltijd eten.
    Ik heb een kind wat een slechte warme eter is, althans als het groente, aardappelen, vlees en stamppotten betreft. Toch blijf ik het aanbieden, met het gevolg dat op de dagen dat er gewoon aard / vlees / groente op tafel verschijnt amper tot niks eet. Nu is er weer een fase aangebroken dat hij toch weer dingen proeft en weer meer gaat eten. We hebben er nooit een strijd van gemaakt, hem zijn gang laten gaan. Flink gecomplimenteerd als hij iets proefde en als niks at, geen probleem, ruimde we zijn bordje gewoon op.

13. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Thanks meiden voor jullie tips en reacties!
    Hier ben ik weer:D
    We zijn nu net 3 dagen weer begonnen met gewoon met de pot meeeten!
    Dit omdat Chloé erg ziek is geweest en we haar een beetje hebben laten aansterken;)

Dit was de 3de dag dat ze met ons mee eet en moet zeggen er gaat niet veel in, maar goed we hebben geduld;)
    Hebben jullie misschien nog tips wat de meeste kinderen wel lekker vinden, tot nu toe zijn boontjes en bami hier favo, de rest kan haar gestolen worden, en herkennen jullie het van jullie kinderen dat ze alles zelf wilden doen, we krijgen er nu ook al geen toetje meer in:$

14. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    spaghetti en noodles doen het hier ook altijd goed.

Je zou een stukje tomaat en paprika kunnen proberen? Ik zou ook banaan, een wat groter stuk, in de hand geven.

15. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    overijsel
    Dank je wel!

16. Mayon

Mayon Niet meer actief

Mandarijn en banaan zijn hier favo, avondeten lust ze alle groentes wel, spaghetti-nasi wil ze juist niet meer. Is wortels iets= Dat lusten veel kindjes.

Deel Deze Pagina