Ilias is nu 9 maanden en 2 weken. Hij krijgt het volgende: - 6-7 uur 1 boterham margarine of appelstroop + flesje 200cc - 8.30 uur Fruithapje, meestal vers - 11.30 uur 1 of 2 boterhammen (hij eet dan anderhalf, zonder korstjes) + flesje 200cc - 14-15 uur Flesje 200cc - 16.30 uur Groentehap, vers of potje (50-50) - 19.30 uur Flesje 200cc Hij drinkt bijna altijd zijn flesjes leeg, zonder dat we dwingen. Als hij wat laat staan, is dat 20-40 cc. Ik geef altijd bewust eerst de boterham en dan pas de fles. Ik dacht dat ik op een gegeven moment wel zou merken aan de hoeveelheid melk die hij liet staan, hoeveel ik hem nog moest geven, maar hij drinkt ze dus bijna helemaal leeg. Ilias is trouwens aan de kleine kant. Altijd zo geweest. Wel boven de ondergrens, maar het is 'fijntjes'. Het is dus niet zo dat ik hem vet zit te mesten Ik heb 8 maanden alleen bv gegeven (met fruit- en groentehap als bijvoeding) en daarna 50-50. Maar met bv kun je nooit teveel geven, met kv wel. Vandaar dat ik hier nu even om advies kom.
Hij zou nu aan ongeveer 400cc opvolgmelk genoeg moeten hebben, met evt. een bordje yoghurt o.i.d. ernaast. Ik zou ofwel de flessen halveren, ofwel 2 flessen weglaten. So wie so geen fles bij of na een maaltijd. Koemelk (dus ook opvolgmelk) remt de opname van voedingsstoffen uit ander eten, vitamine C helpt juist bij de opname. Een fles bij het eten zorgt dat je kind minder uit het eten haalt (minder groei dus). Dus bij lunch en ontbijt liever vruchtensap (vitamine C) of fruit (vitamine C) en water of thee (vocht).
Ik ben het eens met de conclusie: liever sappen of water / thee ivm de overmaat aan zuivel. Mijn kinderarts daarintegen vindt het idee dat door melk de voedingsstoffen niet voldoende opgenomen zouden worden overtrokken. Naar haar (en de andere kinderartsen) kun je prima een bekertje melk drinken bij de maaltijd. Volgens mij is dit ook heel gebruikelijk om te doen in Nederland dus waarom moeilijk doen.
Vruchtensap... brr.... ik zou niet eens weten welke ik zou moeten geven... ik heb het idee dat ze allemaal vol met suikers en troep zitten. Maar goed... Ik ga het eens aankijken... Tijd voor een fles nu. Dan geef ik hem wel 100cc... Kijken wat ie doet...
Op de vraag: geef ik hem teveel is mijn antwoord: ja. 800 cc opvolgmelk voor een baby van 9,5 maand die goed bijvoeding eet is dat 2x teveel zuivel. Je kind gaat naar het jaar en dan is 500cc zuivel (bijv. 400cc + zuiveltoetje) meer dan genoeg. Je kan het beste melk geven na het brood eten, dus niet: slokje melk, hapje brood. Calcium remt de opname van ijzer, niet van andere voedingsstoffen voor zover ik weet. Je kan ook fruit geven bij het brood/de ontbijtgranen, dat doen wij (geen sapjes dus). En dan tussendoor melk.
Ik wil je alleen even als tip meegeven als je onder de 500 aan opvolg melk gaat zitten dat je vitamine moet bijgeven.
Water of thee zijn prima dorstlessers en anders gewoon puur vers sap aangelengd met 50% water bijvoorbeeld. Mijn zoontje is dol op sinaasappelsap (met water) e.d. Daar zit dus helemaal geen troep in (wel fruitsuikers maar zolang je daar niet teveel van geeft, is het voornamelijk gezond)
Beetje te weinig info voor mij om wat mee te (willen) doen. Wie adviseert dat? Waarom? Welke vitaminen zou je dan bij moeten geven?
Over het sap: ik geef appelsap of sinaasappelsap zonder toegevoegde suikers aangelengd met water of diksap (bodempje) met water. Over het schema: het is inderdaad best veel. Hoe heeft hij gereageerd op een kleinere fles?
Even over de vitamines, het gaat om vitamine D. Er wordt geadviseerd om dit aan bv-kindjes te geven omdat dit niet voldoende in de bv zou zitten (alhoewel er ook daarover de nodige discussie is). In kv is de vitamine D al toegevoegd. Als je onder de grens van 500 cc komt is de hoeveelheid vitamine D niet meer voldoende dus wordt er geadviseerd om dit bij te geven.
Het gaat hier om vitamine D. Het gangbare advies van het CB is om 10 mg extra vitamine D te geven wanneer je onder de 500 ml flesvoeding komt.
Ik voel het een beetje als aanvallend overkomen. Weet niet of dit zo bedoeld is maar zie al dat het voor de rest is uitgelegd..
Ja hij krijgt best veel melk idd. Misschien kun je die flessen langzaam afbouwen vooral de 2 en 3 de fles. Mijn zoontje is nu 6 maand en krijgt 3 flessen van 180 cc
me dochter kreeg met 9 maanden het volgende schema 7-8 uur fles 180cc water met 6 schepjes voeding en 2 schepjes bambix 930 potje fruit van 8 maanden of vers fruit met sap 12 uur 1 a 2 boterhammen met wat drinken (geen voeding) rond 15 uur koekje met sap 17-18 uur potje groente ( 8 maanden) en wat joghert 19-20 uur fles 180cc water en 6 schepjes voeding en 3 schepjes bambix nu met 10,5 maand is de avondfles eraf en krijgt ze meer joghert
Niet zo bedoeld. Alleen had ik weinig aan jouw berichtje, omdat er te weinig in stond. Maar doordat er nu uitleg is gegeven, kan ik er wel wat mee. Die ga ik even noteren Zat ik ook al aan te denken. Vanmorgen kreeg hij trouwens thee i.p.v. fles na de boterham. Hij vond het lekker en leuk! Wel alles nat, want ik las gisteren ook dat het beter is vanaf 9 maanden uit een beker te laten drinken i.p.v. fles of tuitbeker. Maar dat maakt niet uit. Ik merkte wel dat hij sneller ging zeuren om zijn fruithapje, maar dat kan ook toeval zijn, omdat hij al de hele weer huilerig is. Maar goed, zometeen dus 2 boterhammen met thee weer.
Hoe klinkt dit: 6.00 uur: 1 boterham met thee of water 8.30 uur: fruithapje 11.30 uur: 2 boterhammen met thee of water 15.00 uur: Fles 200cc 17.00 uur: groentehap 19.30 uur: Fles 200cc
Wij hadden min of meer datzelfde 'schema', maar ik vond dat hij dan zo weinig melk 's morgens had. Wij geven dus 's morgens melk ipv fruit en dan 's middags fruit (15:00 ongeveer).