Fruithapje maak ik zelf, tot nu toe alleen appel/peer/banaan gemaakt, en dit doe ik op stand 2 stomen, moet je dit perse stomen? Of kan ik het ook alleen pureren en kan ik het dan ook invriezen? Perziken uit blik mag ik dat ook geven? En dan ik dat ook invriezen? Alvast bedankt
Ik heb enkel een appel wel eens gestoomd. Ander fruit is zacht genoeg, dat kan je zo pureren. Fruit invriezen gaat niet zo goed, het wordt erg waterig dan. Perziken in blik bevatten meestal suiker, deze zou ik niet gebruiken!
Uit blik niks beter geven zit allemaal zout suiker en conserveermiddelen. Invriezen kan je wel maar wordt snel papperig na ontdooien en bruin. Fruit beter vers maken of neem al fabrieks fruit uit vriezer en gooi dat in babycook. Gewoon pureren kan ook als fruit zacht is. Waroom niet? Tips: babycook eindigt niet met appel en peer ) Er zijn ook andere fruit die erg gezond is en makkie in beaba te maken. Bovendien de kookvocht vang je (hoop ik) altijd op en geef je als sapje naast maaltijd: - gedroogde pruimen - cranberry's vers of vriezer - druiven(zo stomen in schil en pureren) - bramen/blauwe bessen/kersen: niet seizoen dus uit vriezer - kiwi voeg ik gewoon bij al gestoomd en pureer - sinaasappel/mandarijn: uitpersen - gedroogde perziken stomen
Sterk jullie ook gestoomd fruit? Waarom leer je de baby's niet hoe fruit echt smaakt? (Ik kan me echt niks voorstellen bij een gestoomde banaan..)
Hier nooit fruit gestoomd... Alleen appel even gekookt om het wat zachter te maken! Meeste fruit is zacht genoeg om zo te prakken of in stukken te geven. Bij perziken uit blik zit heel veel suiker toegevoegd, dus zou ik zeker niet doen! (en waarom zou je het willen?)
Er blijft qua smaak en voedzaamheid niet veel over denk ik als je fruit eerst gaat stomen, dan pureren en dan invriezen. Fruit kun je beter gewoon vers geven. Niet stomen, niet vriezen, en eigenlijk hoeft pureren ook niet. Volgens mij was nou net een van de voordelen van dit soort apparaten dat je kleine porties meteen klaar hebt zodat je het maakt en meteen geeft.
Waroom zou je banaan stomen? Wat een onzin Je stoomt alleen iets wat gestoomd/gekookt moet worden: Appel/peer/pruim/cranberrys of uit vriezer fruit in pak. Soms peren zijn erg zacht kan ook gewoon zo.
Antwoord op de vraag: ik stoom helemaal niets. We hebben er zelfs geen apparaat voor . Alleen appel is erg hard dus dan kook ik wat water met de waterkoker, dat doe ik in een pan, en ik leg de appel een halve minuut in dat hete water. Daarna laten afkoelen (want warme appel is vies) en dan is hij wat zachter.
Omdat peer niet altijd zacht is. Appel stoom ik ook. En pruimen zijn gedroogd ik neem aan dat je geen gedroogd pruim geeft??? En verse pruimen zijn nu buiten seizoen ga ik niet geven geeft geen smaak. Ik stoom en pureer gedroogde pruimen/vijgen/abrikozen dat krijgt ze op brood als jam of met cranberry's niet zo zuur. Je kan geven gewoon uit hand is een keuze van jou. Ik geef en gepureerd en uit hand maar gepureerd vind ik fijner en ik heb het apparaat en gebruik heb dagelijks 2x zal nooit willen missen. Beste aankoop ever voor ons.
Nee ik geef geen gedroogde pruim maar gewoon verse. Ze vind ze heerlijk, is echt haar favoriete fruitsoort naast meloen. Ik weet niet wat voor peren jij koopt? Maar hier zijn ze altijd zacht genoeg om gewoon te eten.
Een rijpe peer valt zo uit elkaar na het schillen. Hetzelfde geldt voor mango, kaki, kiwi enz. De kwestie is om fruit eerst te laten rijpen en dan te eten. Stomen van fruit zou ik echt niet doen.
Als jij of ze iets lekker vind is niet zo dat het iedeeen zo ook vind. Ik vind pruim nu wat te koop is gewoon vies ga ik ook niet geven. En peren vind ik lekkerder gestoomd. Ze ook. Dus dat doe ik ook
Maar pruim is toch helemaal geen winterfruit? Seizoensfruit heet niet voor niks zo? Overigens vind ik gedroogde pruimen wel lekker in een compote. Probeer ze eens 10min te koken en dan te laten wellen. Heerlijk (en kan de baby daarna zo oppeuzelen, zo zacht), en je houdt er lekkere sap aan over.
Als je gedroogde pruimen of abrikozen een nachtje in wat water of appelsap laat weken dan hoeven ze echt niet meer gekookt te worden hoor, zeker niet als je ze ook nog gaat pureren.
Soms is het fruit nog niet helemaal goed rijp en is het beter om het eerst te stomen. Ik stoom ook een hoop dingen: appel, peer, gedroogde abrikozen. Dacht dat dat beter voor de darmen was. Mijn dochter wilde eerst de fruithapjes alleen opgewarmd/warm dus ook warme appel en peer. Best lekker. Afgelopen Kerst stond het ook op tafel wat ik onze dochter vaak geef: appel/peren compôte. Ik vind de Babycook wel een gedoe af en toe. Je blijft aan het afwassen als je er 's morgens een fruithap mee maakt en 's avonds avondeten. Ik maak regelmatig grotere porties en dan vries ik 1 of 2 porties in. Ik probeer voor haar hetzelfde te maken als voor ons maar wij eten ook wel eens dingen die ze niet mag en dan is een portie uit de vriezer erg handig. Ik heb ook niet altijd van alles in huis om vers te kunnen maken elke dag. En eerst at ze ook slecht en had ik regelmatig over. Tegenwoordig eet ze goed fruit en avondeten en heb ik minder over of maak ik per keer. Prakken wordt nu steeds meer gedaan door mij. Vooral ook omdat het apparaat dan niet vies wordt en weer af gewassen moet worden. De onderdelen kunnen in de vaatwasser maar die heb ik niet 2x per dag aanstaan en ik heb niet altijd zin om het allemaal met de hand af te wassen...
Maar een baby krijgt voornamelijk fruit om te leren omgaan met deze smaken. Het is toch raar dat de baby dan gewend wordt om warm fruit te eten? Alle fruit wordt rijp, het is gewoon de kwestie om die op tijd te kopen.