Hier bij mijn dochter begonnen met bijvoeden toen ze 4,5 maand was..eerst fruit en daarna pas groente. En ze heeft altijd heel goed groenten gegeten, dus die volgorde zegt niet zoveel. ik vroor in het begin groente en fruit in in van die ijsklontbakjes en dan een zak eroverheen..heb je altijd makkelijek proties die je evtueel samen kunt voegen als je wilt mixen of een grotere protie wilt
Geef jij je kind met 3 maand al serieus fruit? Als je het hebt overlegt met de kinderarts dan mag je het voorgaande vergeten, maar in het andere geval: waarom wacht je niet gewoon tot je kind minimaal 4 maand is? Dat advies is er niet voor niets... Daarbij: mijn dochter kijkt mijn chips of reep chocolade ook wel uit mijn handen maar geen haar op mijn hoofd die denkt "laat ik haar ook wat geven, want ze kijkt zo verlekkerd". Wat fruit betreft: het meeste kun je wel invriezen maar banaan zou ik inderdaad niet doen want dat is sneller geprakt dan ontdooit. Appels en peren worden hier eerst gekookt en dan gepureerd en ingevroren.
Onze dochter van twee kijkt ook wel eens verlekkerd naar mijn biertje.... Nu even serieus, fruit heb ik nooit ingevroren want ik at zelf gewoon de rest op. Wat goed gaat is mango, banaan, perzik, appel (geraspt), peer. Groentes koken en pureren, wortel, avocado, zoete aardappel, bloemkool, witlof (met appel), broccoli, komkommer (niet koken). Ui en koolsoorten pas geven met een jaar ivm gasvorming. Opperdepop is wel een leuk kookboek met handige tips en op internet kan je ook veel vinden.
Onze zoon zei laatst zelfs tegen mijn man dat hij zijn drinken wou! Dit was bier... Nou nee, wacht nog maar een jaartje of wat
Ik gebruikte ook vaak deze site, en qua invriezen... ik vries alles in behalve banaan. Ze is nu 13 maanden en nog doe ik een keer in de maand mango, ananas, perzik, kaki etc pureren/prakken en in kleine bakjes in de vriezer, zodat ik altijd fruit heb om te pakken, meenemen, door de yoghurt te doen etc... Ik ben met vier maanden langzaamaan begonnen met fruit, met vijf maanden at ze het eigenlijk pas een beetje, daarna begonnen met groenten, maakt niet veel uit hoor de volgorde.
Nou, omdat je je kind niet elke dag een banaan wil geven? Ik niet in ieder geval. Raken mensen aardig verstopt van. En het is nogal onvoordelig om elke appel of peer apart te koken. Dus ik begrijp dat wel, dat je in één middag een hele bak fruit- en groentehapjes maakt en invriest. Jij niet?
Ik geef al mijn kinderen (3) vanaf 6 maand groente en daarna fruit. Ik maak alles zelf, onder andere uit het opperdepop boek die ik erg leuk vind. Bij de oudste 2 maakte ik het fruit per dag klaar nu maak ik ook vaak het fruit van te voren klaar en vries dat in. Dat doe ik omdat ik dat nu makkelijker vind. Favoriet hier is Banaan/kers Banaan/aarbei banaan/framboos Banaan/blauwe bessen mango/perzik/meloen/appel/peer/nectarine
Ja natuurlijk. Maar een appel of peer raspen of een mango pletten duurt nu ook geen uren. Dat je groenten vooraf kookt en invriest, snap ik, voor de tijdwinst. Voor fruit snap ik dat niet helemaal. Maar goed, ieder zijn methodes
Ik snap dat niet eerlijk gezegd. Door zelf eten in te vriezen gaan echt een hoop gezonde stoffen verloren. En een peer kunnen ze vanaf het begin gerust zo eten en een appel kan je ook mee wachten of even stomen. Geen moeite en iedere dag vers. Ik heb nooit fruit ingevroren maar altijd vers gegeven en ben daar iedere dag hooguit 5 min mee bezig om het klaar te maken. Wat mijn zoontje op het begin niet op at, at ik zelf op.
Was ook mijn eerste reactie. Je eet fruit zelf toch ook vers en niet uit de vriezer? Ik gaf het iig altijd vers en in het begin liet ze nog wel eens een beetje staan, maar dat at ik dan gewoon op. Sterker nog, vaak sneed ik ter plekke twee soorten fruit aan en dat aten we dan samen op. Aan variatie geen gebrek en zo kwam ik ook nog eens aan mijn fruit! Als je fruit gewoon vers geeft, krijgt je kind toch elke dag wat anders. (Snap werkelijk niet waarom je voor het bieden van variatie fruit in zou moeten vriezen! ) Alleen als je gepureerde mengseltjes wilt maken, snap ik het wel. Dan is het handig om een iets grotere hoeveelheid te maken en in te vriezen. Maar dat heb ik persoonlijk nooit gedaan. Ik gaf fruit altijd ongemengd. (Behalve de standaard banaan/sinasappel-combi, maar toen was ze al wat ouder en dat maakte ik gewoon per portie. Wat ze liet staan, at ik op. Jammie!) Overigens heb ik van het begin af aan niet gepureerd, maar altijd geprakt. Tenminste met groente. Gepureerd eten weigerde mijn dochter. Toen ik na de eerste geprakte groentehappen geprakt fruit wilde geven, weigerde ze dat ook. Kleine stukjes at ze echter wel, dus kreeg ze het zo. Maar toen was ze wel ouder dan 3.5 (!) mnd!
De discussie gaat niet over het bijvoeden voor de 6 of 4 maanden. TS wil weten hoe je dan het beste die hapjes klaar kan maken. Ik heb fruithapjes veel ingevroren in ijsblokjes. Vooral appel, die kookte ik per kilo en ging de vriezer in. Nu kan ik een rijpe peer, mango, banaan, druiven, etc gewoon in stukjes geven. Appel kan nog niet in stukjes omdat ze nog geen tandjes heeft.