Mijn zoontje is bijna 4 maanden, zou je op eigen initiatief fruit mogen proberen, of wachten op het consultatiebureau? Graag lees ik hoe jullie dat doen, alvast bedankt!!
Ik zou wachten. Onze dochter keeg wel met vier maande fruit ( 4 1/2 mnd), op advies van cb omdat ze niet voldoende had aan de flessen.
Je hebt het advies van het CB niet nodig.. je moet vooral naar je eigen moeder instinct luisteren (ook omdat het CB veel onzin verkoopt). Bijvoeden vanaf 4 maanden mag wanneer er geen bekende allergieën e.d. zijn maar het hoeft zeker niet. Vanaf 6 maanden heeft je kindje echt behoefte aan vaste voeding. Belangrijk is dat een kindje eigenlijk wel redelijk kan zitten.. dat maakt het eten natuurlijk wel zoveel makkelijker. Dit kan zitten in een stoel zijn maar ook in een wipper (maar dan wel 'zitten' natuurlijk). Met 4 maanden is het belangrijkste voedingsmiddel om te groeien nog echt de melk (bv of fv) en tot 6 maanden mag bijvoeding geen melkvoedingen vervangen. Wacht nog even zou ik zeggen.. Je kindje gaan bijvoeden is hartstikke leuk maar dat is het over 2 maanden ook nog! Oja, vaak wordt geadviseerd om te starten met groenten omdat dit milder is en minder zoet.
Als je je zelf eerst een beetje wilt inlezen over bijvoeden, wat, wanneer, hoe, lees dan het artikel over de introductie van vast voedsel op borstvoeding.com (even goed bruikbaar als je kind geen borst krijgt). Een CB geeft alleen adviezen, en het is aan de ouders om te beslissen hoe ze daar mee omgaan. Maar op zich kan het natuurlijk nooit kwaad om te overleggen. Jouw kind is niet het eerste kind dat ze te zien krijgen uiteindelijk.
Als je denkt dat je kleine er aan toe is, lekker aan beginnen! Wij zijn ook met 4 maanden begonnen... Paar hapjes per dag. En in het begin niet eens elke dag hoor! Na een maandje ook groente erbij....
Natuurlijk 'mag' je dat zelf beslissen. Jij bent toch de ouder, het CB is een organisatie die de gezondheid en ontwikkeling van je kind in de gaten houdt maar ze zijn nou niet bepaald degene die uitmaken wat wel en niet mag!