fruithap/groente hap

Discussion in 'Prematuur' started by ciaransmummy, Feb 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Wij hebben onze jongens pas met 8 maanden fruit en groente gegeven. Wel eerder geprobeerd maar iedere keer ging de melk dan slechter. Gecorrigeerd waren ze toen 5 maanden.

2. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    aleida... ik was ff vergeten te quaten dit berichtje is voor jouw :0

14/8/2009 is ciaran geboren..

mooie naam heeft jouw zoontje btw waar komt dat vandaan? en ik zag op je profiel dat we ook qua geboorte dag niet veel schelen ik ben 27/12 jarig:)

3. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Hee, wat toevallig! :)
    Castiël is 22-8-2009 geboren.
    Ehmmm kuch... :) zijn naam komt van een tv serie; supernaturals. Zo heet een stoere engel uit die serie. Onzin serie hoor, maar we vonden de naam erg mooi.
    Het wordt ons vaak gevraagd en meestal denken ze dat het van Aruba komt, omdat mijn man daar geboren is. :D

Ik vind trouwens Ciaràn ook een erg mooie naam! Wij houden wel van bijzondere, niet veel voorkomende namen.

Grtjs,
    Aleida

4. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Volgens mij kun je dan helemaal wel voorzichtig gaan proberen hoor. Het idee daar achter is toch dat kindjes als je stukken aanbiedt vanzelf gaan eten wanneer ze er (lichamelijk) aan toe zijn.

5. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    oow dat klinkt best eng kunnen ze dan niet stikken aangezien het slik reflex nog niet zo ontwikkeld is of zie ik dat verkeerd ik ken die methode niet hoor...

6. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    Ja klopt! :)
    Dus niet pureren, maar stukjes idd.

7. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Nou de theorie is dus juist dat ze niet stikken omdat ze die stukken pas in hun mondje steken als ze hier aan toe zijn. Je moet de stukjes dus niet in het mondje van je kindje stoppen, maar het aanbieden zodat hij het zelf kan pakken en in zijn mondje doen.

Bovendien hebben die kleintjes nog een sterk wurgreflex, dat zul je nog wel merken als je kindje straks wat grover gaat eten. Hij zal zich dan soms verslikken en dan gaan kokhalzen. Is in het begin even eng en een zielig gezicht, maar heel functioneel. Hierdoor hoest hij het stukje er uit ipv dat hij er in stikt.

8. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik dacht dat het frans was hehe.. ken de serie niet maar vind het een hele mooie naam:)
    ciaràn is een oud ierse naam celtic/gealic ik heb hem versonnen terwijk mijn vriend schots/iers is:) zag je trouw foto gaaf hoor op het strand.. wij gaan hopelijk volgend jaar trouwen mannen in kilt (ook de kleine) en natuurlijk een doedelzak speler..

ps ik ben ook zo blond 27wk betekend niet dat je niet rond dezelfde tijd bevallen kan zijn.. ow ow zeer pijnlijk moment

9. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    aaah i see weer wat geleerd;)

10. Aleida

Aleida Fanatiek lid

Sep 9, 2007
    1,322
    0
    0
    verpleegkundige
    Hahahaha ja, wel even goed lezen! :D
    Niet zelfde zw.schps.duur, maar wel vlak na elkaar bevallen. Dus qua geboortedatum liggen ze dicht bij elkaar....hihihi

Och ja, onze trouwfoto had ik in mijn album gezet. Dat was op het strand van Aruba. Echt geweldig!
    Jullie bruiloft wordt dus ook heel bijzonder! Wat zal dat schattig zijn zo'n mini kiltje!

Grtjs,
    Aleida

11. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

Sep 26, 2008
    1,442
    1
    38
    Onze dochter was 3 maanden te vroeg en wij hebben nooit gecorrigeerd. Dit raadde de kinderarts ons af maar wij hadden het gevoel dat ze er aantoe was. En dat was ze want het ging meteen goed. Alleen vlees geven we nog niet.

12. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    de kinderarts stond er helemaal achter vond het wel gek dat ik geen pap gaf maar wel groente en fruit.. foutje van mij dus nu maar bambix gekocht met rijstebloem en vanille..
    even 2 weken en dan mag hij aan 6+ ook voor de potjes ..dan ga ik zelf even wat dingen in elkaar flansen best moeilijk want wij eten altijd heel kruidig..en bijna nooit nederlands eten ..een uitdaging:)

13. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Rapley wordt (soms) afgeraden bij prematuren. Ik zou het alleen in overleg met je kinderarts doen.

14. adi

adi Niet meer actief

Echt waar? Dit wist ik niet. Ik ben zelf niet aan het Replayen, maar ben wel benieuwd waarom niet? Omdat het veel te lang doen voordat ze echt iets gaan eten dan of zo?

15. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou ik kan je vertellen dat mijn kleine vandaag een stukje muffin heeft gegeten ,,, en dit zonder dat ik het heb gegeven hij heeft het gewoon afgehapt dus ik kan zo met die rapley methode verder haha

16. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

Ja ik geloof dat bij prematuren het kokhalsreflex niet altijd goed werkt ofzo?? Ik weet het niet meer... :) Ik had gelezen dat je dat altijd in overleg moest doen met een prematuur.

17. nedjla

nedjla Fanatiek lid

Jun 16, 2008
    1,773
    40
    48
    nou mijn kindje is ook 2 mnd te vroeg geboren en die kokhalst wel hoor dat doet die al als ik de speen erin wel doen ;)

even ander vraagje in het begin met jullie kindjes ging toen het drinken van de fles ook zo moeizaam hij heeft dan wel 7 weken met sonde gezetten maar drinkt met moeite zijn fles leeg hij mag nu 80cc hebben maar drinkt dat nog niet eens op ja dan moet je hem maar dwingen en dan daar na dat die begint te spugen soms zit ik een uur met de fles wie herkent dit ook ik zat zelf ookal aan te denken om het met een andere fles te proberen bevoorbeeld avent ik heb nu die fles van dodie met een 3 standen speen die moest ik toen kopen van het ziekenhuis wat voor ervaringen hebben jullie er mee

18. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

Jan 12, 2009
    2,273
    0
    0
    Maastricht
    Onze kinderen dronken al vrij snel uit zo'n zkh flesje. Wij zijn toen overgaan op difrax flessen met nutriton om de voeding iets dikker te maken zodat het spugen minder wordt.

in de creche gebruiken ze ook dodie maar daar kunnen ze echt niet uit drinekn. Ze zitten dan maar te spelen met de speen en dat doen ze ook met de flessen van Avent. Die spenen zijn iets langer dan van difrax.

Het is toch een kwestie van uittesten. Misschien ook een andere speen op de fles? nr 2 ipv nr 1 als je dat nog niet hebt?

19. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij ons ging het in het begin juist goed gewoon een dodi fles.. maar ik vond het een rot fles dus een difrax gekocht ..daar wilde hij al helemaal niet uit drinken.. en wat een rot flessen om vast te housen ..zien er leuk uit maar ik kon er echt niks mee..
    hij dronk steeds slechter toen ben ik op de advent overgegaan sindsdien ging dat uitstekend niet meer zoveel krampjes ook minder last van lucht en hij dronk er rustig uit.. toen hij 4 maanden was zijn we overgegaan op no 3+ ook van advent daar drinkt hij nu nog steeds uit en zijn pap met de 3 standen speen.

ook al werd het door het ziekenhuis afgeraden ben ik reuze blij met de advent..
    het is echt ff uit proberen hoor;)

ciaran is nog steeds geen grote drinker hoor hij is nu 6maanden + en krijgt 4 flessen avn 200ml waarvan 1 pap maar de andere 3 blijft altijd nog wat over helemaal savonds dan drinkt hij maar 140ml (maar slaapt er goed op door) ....

met andere woorden als je kindje goed groeit maak je er niet al te druk om heb ik namelijk wel gedaan en leverde alleen maar stress op..
    ik dronk ook niet veel maar ben toch goed terecht gekomen:) de een heeft meer honger dan de ander....

20. adi

adi Niet meer actief

Ik sluit me helemaal aan bij anderen dames. Het is heel erg verschillend per kindje. Wij gebruiken difrax flessen vanaf dag 1 en dat gaat goed. Maar we hebben ook periodes gehad dat we een half uur met de fles zaten.

In het zkh hebben ze ons aangeraden om nooit langer dan een half uur de fles aan te bieden. Na een half uur is je kindje te moe om goed te kunnen drinken, jij gefrustreerd, kindje nog meer gestressed enz. Wat ie dan overhoudt kun je desnoods iets later aanbieden. Als het niet te veel is zou ik het ook laten lopen, niet elk kindje heeft evenveel nodig. Ik heb me tot 5 maanden vreselijk druk gemaakt over die hoeveelheden, maar heb inmiddels geleerd dat dat niet zo strikt hoeft. Ik wil je die wijsheid meegeven, bespaart heel veel stress ;)

Heb je zijn drinkgedrag besproken met de KA. Wat je kunt doen is:
    - nutriton toevoegen. Dit verdikt de voeding en daardoor zou die minder moeten spugen;
    - door de dokter na laten kijken of reflux. Meeste prematuurtjes hebben het in een milde vorm, dus dat ze er niet enorm ziek van worden, maar dat drinken moeilijk gaat en ze spugen of krampjes hebben;
    - probeer een andere fles/ speen uit. Het kan zijn dat ie ineens het licht ziet en heel goed gaat drinken.

Je moet er iig veel geduld mee hebben, en vooral blijven genieten!

Hoe gaat het inmiddels met je zoontje. Ik zie dat ie ongecorrigeerd nu 3 maanden is. Groeit ie goed? Heb je de bevalling een beetje verwerkt? Heeft ie complicaties gehad?

Share This Page