ik heb een vraagje. mijn dochter is bijna 5,5 maand, maar eet nog lang geen heel potje fruit of groente kan dit kwaad.ze eet soms met moeite een half potje op. ze krijgt 4 flessenvan 180/6 en die gaan ook niet allemaal op. krijgt ze wel voldoende binnen. haar schema is 08.00 180/6 meestal laat ze max 50 cc staan 12.00 180/6 meestal 20 tot 30 cc staan 14.45 fruit meestal 1/3 potje 16.00 180/6 gaat meestal op 18.30 groente meestal 1/3 potje 20.00 180/6 op is dit een beetje een goed schema of kan ik ook al met wat anders beginnen. bijvoorbeeld brood of pap. heb geen idee eigenlijk.wat zijn jullie schema's met 5,5 maand ongeveer. groetjes nikki
Tot 6 maanden is in principe de melkvoeding het belangrijkst (800-1000cc), en hoef je niet te kijken naar hoeveel bijvoeding ze krijgen. Pas vanaf 6 maanden wordt de bijvoeding steeds belangrijker. Totdat ze bij een jaar alleen op gewone voeding kunnen en geen melk meer nodig hebben. Dat is dus een half jaar overgang) Kindjes kunnen zelf vaak wel goed aangeven hoeveel ze willen eten. Sommige eten direct grote hoeveelheden, maar ook veel die langzaamaan grotere porties gaan eten. Ik zou dit schema zo houden, ze krijgt niet superveel melk meer, dus als ze meer eet, krijgt ze nog minder melk, terwijl daar nog wel veel belangrijke voedingsstoffen inzitten. Pap of brood mag niet voor de 6 maanden ivm gluten. Vaak wordt geadviseerd om vanaf 6 maanden de ochtend melk met papgranen te maken (bord of fles) en af en toe een broodkorst. Vanaf 7 maanden dan een hele boterham. Ik denk dat je volgende stap het overstappen naar opvolgmelk wordt (bij 6 maand). Dan kun je eventueel terug naar 3 flessen a 200 of 4 van 150cc. En dan als ontbijt een fles/bord pap.
Nee joh... het is bijvoeding! Je hebt tot in ieder geval (!) 12 maanden de tijd om van bijvoeding naar gewoon eten te gaan. Vooral niet druk maken. Elk kind heeft een ander tempo hierin. Sommige kindjes zijn grote eters, andere kleintjes. Met brood en pap zou ik nog even wachten tot in de 6 maanden. Wij hadden dit schema met 6,5 maand: 8:00 180ml/6 + bambix 12:00 180ml/6, later werd dit een boterham 15:00 150ml/5 (als tussendoortje) 18:00 groenten-aardappelhap soms met een beetje vlees (100 - 200 gram) 19:30 (voor het slapengaan) 180ml/6 bij het ontbijt en tussendoor gaf ik fruit (gepureerd (bijvoorbeeld in de pap en later weer kleine stukjes)
nee dat kan geen kwaad het zou zelfs vreemd zijn als het hele potje er wel in zou gaan. tot een jaar is het BIJVOEDING en zeker tot een half jaar. het is ook beter om pas met een half jaar te beginnen. maar er wordt steeds overal gesuggereerd dat kindjes al met 4 maanden bijgevoerd moeten worden. maar dan is het enkel nog om kennis te maken. je kan pap toevoegen ( rijstebloem tot 6/7 maanden daarna 6 granen pap ) maar het is geen must. brood eten doen ze pas met 8/9 maanden.je moet gewoon kijken wat je kindje nodig heeft. en nee dat is nu nog echt geen hele potjes hoor. dus maak je niet ongerust.
Hier ook geen grote eter, maar wel spekbeentjes en heel vrolijk. Bij mijn dochter is het precies andersom; melk is niet interessant meer en fruit/groente/liga etc. juist wel! Ze is nu bijna 7 mnd en krijgt 3 flessen (waarvan ze 500 ml drinkt) en daarnaast dus veel fruit en groente + toetje.