toetje

Discussion in 'Voeding' started by Sandhya, Jul 20, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sandhya

Sandhya Bekend lid

Aug 14, 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    wat geven jullie als toetje?

ik gaf eerst die kwarkolino of iets maar die eet hij maar voor de helft op en dta vind ik nogal zonde..

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben pas toetjes gaan geven toen mijn zoontje echt goed at (goeie maaltijden). Wij geven volle kwark, volle yoghurt en een enkel keertje voegen we hieraan diksap of roosvicee toe. De laatste tijd hebben we uit het oogpunt van gemak (veel weg) ook yoghurtjes van Olvarit (minste suiker) aardbei of banaan.

3. Alita

Alita Niet meer actief

halfvolle kwark en ze vindt het heerlijk, soms met wat diksap, maar die is nu op en ik koop m ook niet meer!

Je koopt een bak kwark en je kunt naar gelang opscheppen

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij geven bijna nooit een toetje, gewoon omdat we het zelf ook niet eten. Wel bijv yoghurt als vervanging van een maaltijd of als tussendoortje ;)!

Maar hier eigenlijk alleen gewone yoghurt (magere vaak omdat mama deze wil en ik geen 2 pakken open ga maken voor die enkele keer) en soms naturel kwark. Hier word geen diksap oid aan toegevoegd, wel soms dat we er stukken fruit doorheen doen (dan dus de yoghurt+fruit als tussendoortje ipv alleen fruit).

Tijd geleden eens een keer van die danoontjes gekocht en kon nou niet zeggen dat ze dat lekkerder vonden ofzo (zelf vond ik ze zelfs goor) maar daarna dus ook niet meer gekocht ;)!

5. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    tjakka toetjes krijgt ze of andere goedkope nep danoontjes want de echte vind ze niet erg lekker.

6. Sandhya

Sandhya Bekend lid

Aug 14, 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    ok, was even nieuwsgierig :)

kwark uit en bak of yogert lijkt mij ook beter dan steeds van die duren kwarkjes te kopen speciaal voor de kids..als hij dan een keer geen zin heeft is t zooo zonde :)

thnx voor de tips!

7. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    kwark of yoghurt lust de kleine hier niet, zelfs niet met diksap of zoet fruit... Wij geven dus altijd de tsjakkatoetjes of danoontje of de toetjes van olvarit. Beetje afwisselen, en deze gaan er echt ZO in!

8. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

Sep 7, 2007
    3,945
    42
    48
    Female
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Wij geven optimel yoghurt of magere yoghurt met diksap, maar zijn voorkeur gaat uit naar de optimel :) (net als bij papa en mama ;) )

9. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,137
    2,320
    113
    Brabant
    ik was aan het twijfelen, ik geef nu een tijdje danoontje oid, vindt ze heerlijk! Yoghurt lustte ze niet, ook niet met diksap. Aardbeienyoghurt eet ze nu wel, dus dan dat maar, afwisselend met danoontjes.
    Optimel etc wat wij zelf eten krijgt zij niet ivm de zoetstoffen.
    Maar hoe zit het eigenlijk met koemelk? dat mogen ze toch eigenlijk niet voor het eerste jaar? ik ben niet zo van die regeltjes, maar hier zit wel een goede reden achter. Maar is het dan wel ok om een toetje te geven?

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je mag wel yoghurt/kwark/karnemelk geven voor het eerste jaar omdat de eiwitten die in zure melkproducten makkelijker te verteren zijn voor de darmen. (Raar maar waar.. ;) ) Dus zijn ze minder schadelijk.

Magere producten zijn niet slecht voor een kind, maar halfvol of vol is beter ivm de vetten die ze nog hard nodig hebben. Ook optimel is niet zo goed voor een klein kind ivm de zoetstoffen.

Jelle kreeg altijd volle naturel kwark of volle yoghurt. Jelle is altijd een mager ding geweest, (nu nog) en hij kan best volle producten hebben... Al is de keus dan wel beperkt, want bijna alles is tegenwoordig light/0% vet enz... En dat kan ik niet uitstaan... ;)

11. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,137
    2,320
    113
    Brabant
    ah, het heeft met de zuurte te maken... ennuh, als je er suiker doorheen hebt (bv vruchtenyoghurt) telt het dan ook nog?;)

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja want het blijft 'bewerkte' melk ;)!
    Of je er nu 1 kilo suiker door heen doet of gewoon niks ;)!

Overigens als ze hier gewone yoghurt/kwark niet zouden lusten zou ik ze ook niets anders geven. Tenminste wel ander eten en drinken natuurlijk ;) maar ik bedoel geen super zoete toetjes oid in de plek.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Optimel is gemaakt met kunstmatige zoetstoffen. Dit wordt niet aangeraden voor jonge babies.

Het is trouwens heel zeldzaam dat een baby iets niet lust... ze kennen het niet nog niet en hebben tijd nodig om iets te gaan waarderen. Het ene (vooral zoete) is gemakkelijker / sneller te waarderen dan het andere.. Als een kind wel Danoontje lust dan is het meer waarschijnlijk dat ze die lekkerder vindt dan yoghurt of kwark dan dat ze die laatste niet lust... het blijft in basis namelijk hetzelfde product alleen dan met de eerder genoemde ''kilo suiker" er doorheen.

Misschien iets om te weten: gewone kunstvoeding (trouwens hypo-allergeen ook) bevat koemelk! Deze koemelk is alleen wel bewerkt zodat het niet schadelijk is. Gewone melk wordt afgeraden vanwege het zoutgehalte.

Vruchtenyoghurt kan trouwens gezoet zijn met natuurlijke fruitsuikers of met geraffineerde suikers of kunstmatige zoetstoffen. Het beste voor je kindje (en dat geldt voor ver na de babytijd) is gewone yoghurt (halfvol, vol) met vers fruit. (magere yoghurt bevat nauwelijks voedingstoffen)

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,874
    3,391
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Ja erg irritant he? Je moet echt zoeken naar volle yoghurt en volle kwark.

15. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

Sep 7, 2007
    3,945
    42
    48
    Female
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    mmm maar gauw stoppen met die Optimel dan :)
    Geven jullie trouwens elke dag (volle) yoghurt? of wisselen jullie het af met wat anders? en hoeveel geven jullie?

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier eten we elke dag een toetje, dus Jelle kreeg altijd elke dag kwark na het eten. Ik gaf kwark omdat Jelle het zelf wilde doen en dan knoeit hij minder dan met yoghurt. En het is iets minder zuur van smaak.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hihi, ik bedoelde niet te zeggen dat er in die danoontjes een kilo suiker zou zitten hoor. :) als dat zo over kwam. Die kilo suiker van mij was gewoon het eerst wat me binnen schoot om het verschil aan te duiden ;)!

Super uitleg trouwens ;) helemaal eens met wat je schrijft!

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij geven soms een week geen toetje, dan weer 4 dagen achter elkaar wel, dan weer de yoghurt bij het fruit of bij het brood.

Toetje na het eten hebben wij nog nooit gedaan, omdat we dat zelf ook nooit doen. Het zal hier altijd gewoon als tussendoortje zijn of 1-2-3 uur na het avond eten.

Wij wisselen yoghurt en kwark af maar hebben meestal yoghurt.

We geven ze gewoon een jip&janneke schaaltje met een klets erin en daarvan kunnen ze eten zoveel ze willen.

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou ja, stoppen hoeft niet maar realiseer je gewoon wat je geeft en beperk het misschien tot een paar keer per week. Als je kindje erg dunne ontlasting heeft kan dat komen door een te grote hoeveelheid kunstmatige zoetstoffen.

Mijn zoontje krijgt afgewisseld: (half)volle yoghurt, volle franse kwark, babyyoghurt (Olvarit) en fruit als toetje. Hij krijgt ongeveer 2 eetlepels (dat is ongeveer 100ml). We slaan ook wel eens een dagje over. In principe zijn toetjes goed om voldoende goede voedingstoffen binnen te krijgen. Magere yoghurt geef je dus niet omdat het goed is maar omdat het lekker kan zijn (vind ik persoonlijk niet maar smaken verschillen ;))
    Wij geven meestal toetjes om goede vetten e.d. (zuivel) binnen te krijgen en soms omdat het lekker is... moet ook kunnen :)
    Maar toetjes voor de lekker geven we alleen als er goed gegeten is. Toetjes die goed voor je zijn, geven we ook als er niet goed gegeten is. Met 11 maanden beleef je een toetje namelijk niet als beloning maar als onderdeel van je eetpatroon en DUS krijgt hij dan goede voedingstoffen binnen!

@Hanneke... nee, in een Danoontje zit verhoudingsgewijs 2 kilo suiker! hahahaha

20. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,281
    4,513
    113
    Klopt, dat probleem hier dus ook want als je (zoals ik) liever niet hebt dat je kind zoetstoffen binnen krijgt (te veel dan wel te verstaan) dan is je keus al behoorlijk klein.

Ook wij zijn geen toetjes mensen maar wij hebben een vreemd mannetje die met 8 maanden zijn opvolgmelk weigerde zodat we na 1 week nauwelijks eten in overleg met de voedingsdeskundige over zijn gegaan op karnemelk/yoghurt ter vervanging van zijn flessen.
    Toen kreeg hij dus gewoon zijn 'toetje' voor het slapen gaan en daar vraagt hij vaak nog steeds om.

Groetjes anita

Share This Page