Baby lust (nog) geen groente

Discussion in 'Voeding' started by yossie, Jan 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Vorige week zijn wij begonnen met bijvoeden. Onze kleine was toen 4mnd en volgens het CB er aan toe om bijvoeding te krijgen, aangezien hij al zijn flessen leeg drinkt en dus wel wat meer honger heeft.

Nu ben ik gestart met groente (bloemkool), dat lukte niet zo goed, maar toch 2 dagen geprobeerd. Fruit lukte wel, en hij eet dan een heel potje per dag, 's-ochtends de helft en 's-avonds de andere helft.

Nu weer groete geprobeerd (wortel), maar dit kon hij ook niet zo waarderen, wel wat hapjes naar binnen maar niet echt.

Is dit herkenbaar? En moet ik hem gewoon groentes aan blijven bieden? En dan steeds hetzelfde of iedere keer toch iets anders proberen?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heeft hij ook echt honger of is hij wel regeerden met zijn flessen?

Hij is aan de jonge kant hoor voor vast voedsel, dat hoeft pas et zes maanden. Liever eerst aan groentenlaten wennen en pasvalsvsat goed gaat metbfruit beginnen. Fruit is zoeter en als ze dat al gewend zijn dan valt groente erg teren.
    Als je gewoon met zes maanden begint heb je ook geen potjes nodig, hè kunt dan gewoon je eigen groente koken en prakken.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ook als je met 4 maanden begint kun je prima zonder potjes af hoor ;)

Ik zou even stoppen met het fruit en groenten gaan geven. Gewoon rustig aan. Bijvoeding is leuk maar daar doe je het niet voor. Je wilt toch vooral dat je kindje goed leert eten. Eerst maar eens milde groenten en dan komt dat fruit later wel. Geen zorgen dat hij niet genoeg binnen zou krijgen, de melkvoedingen zijn de hoofdvoeding en moeten ook zeker tot 6 maanden gelijk blijven (800 ml in ieder geval)

4. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Ik was idd ook van plan zelf groentes en fruit te gaan maken, maar wilde eerst eens kijken of hij er echt aan toe was voordat ik van alles op voorraad heb gemaakt en hij wil het nog niet. Hij lijkt er wel aan toe te zijn, want naast zijn halve potjes drinkt hij zijn flesjes ook nog gewoon leeg. En zijn mond gaat gretig open, maar als het dus groentes zijn doet hij dat geen tweede keer:D. Nu heb ik zelf ook wat uit die potjes geprobeerd, maar die groentes zijn idd echt niet te eten! Het fruit smaakt nog wel.

Ik zal eens zelf wat groentes maken kijken of die beter in de smaak vallen, bij mijzelf iig wel;). En gewoon eens een paar dagen vol houden met dezelfde soort. En anders houd ik het voorlopig op wat fruit, die ga ik ook zelf maken, is toch smakelijker!

5. adi

adi Niet meer actief

Bloemkool uit een potje is een ware marteling, dat stinkt een uur in de wind!!!

Dat hij zijn flessen leeg drinkt zegt echt niks over wle of niet toe zijn aan meer. Huilt hij honger? Komt ie veel eerder voor voedingen? Zit ie aan max forte-voeding?
    Op welke manier laat hij weten dat ie niet voldoende heeft aan zijn flessen?

(overigens kun je gewoon starten met bijvoeding, maar ik vraag me waarom je denkt dat ie niet voldoende heeft aan melk?)

6. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik ben op dezelfde leeftijd als jij begonnen met bijvoeden,
    Maar ik heb nooit potjes gegeven,meteen zelf gemaakte courgette,wortel brocoli enz.Ik deed daar in het begin een klein scheutje voeding bij dat de scherpe randjes van de smaak van groenten eraf haalde.
    Dat ging bij ons heel goed.
    En lekker warm geven,evt even bijwarmen in de magnetron.

7. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,843
    3,632
    113
    Hier hetzelfde, fruit was gelijk een groot succes, bij de groente trok hij een beetje een vies mondje. Ik heb hem toen gewoon steeds opnieuw rustig wat aangeboden (en ben even gestopt met fruit), en als hij niet wilde ook geen probleem, de volgende dag gewoon opnieuw. Iedere dag wilde hij wel een paar hapjes en nu vindt hij ook groente erg lekker. Ik hou het wel nog steeds bij een paar hapjes trouwens, ivm een beetje rustig opbouwen, het gaat mij er vooral om dat hij langzaam aan andere smaken en structuren leert kennen.

Maar ik zou je dus adviseren om het vol te houden, maar erg rustig, iedere dag iets aanbieden. Wil hij niet, dan gewoon lekker niet. Uiteindelijk krijgt hij de smaak waarschijnlijk wel te pakken.

8. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    De kleine is nu een beetje benauwd, heeft ie ook n puffer voor gekregen dus nu even geen vast voedsel. Ik ben ook gaan twijfelen of hij er echt aan toe was, aangezien hij niet echt hongerig is de hele dag, hij vraag wel eens eerder om zijn fles, vooral als hij lang wakker is geweest bijvoorbeeld, maar vervolgens slaapt hij weer zijn flestijd voorbij....

Maar ik zal doorzetten met de groentes, ik was idd al bang dat hij deze straks niet lust. Het doet me goed om te lezen dat het wel goed komt!

9. adi

adi Niet meer actief

Het komt goed hoor! Op deze leeftijd kun je niet spreken over wel of niet lusten. Die smaakbeleving heeft hij nog niet.
    Babys moeten soms iets 8-9x proeven om de smaak te accepteren.

Daarnaast is de smaak van groente helemaal vreemd voor hem, met fruit is dat minder omdat het zoet is (net als melk).

Dus gewoon de tijd geven, en vooral na 6mnd - blijven aanbieden.

Share This Page