Fruithapje 3 maanden

Discussion in 'Voeding' started by Partyrocker, Dec 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Anderen hebben hier al proberen uit te leggen dat het 6 maanden advies er niet voor niets is, en waarom dat advies er is.

Maar om op je vraag te komen:
    kunnen die paar kleine hapjes kwaad?

Tja, dat hangt echt heel erg van je kind af! En dat kun je helaas nu nog niet overzien, sommige gevolgen zie je namelijk pas over een paar maanden of een paar jaar.

Maar in elk geval, met krap 3 maanden maakt het niet uit of je een paar hapjes of likjes geeft of een bordjevol. Het zal hetzelfde effect hebben.

'vertrouw op je gevoel', ik vind dat toch altijd een moeilijke hoor...waar komt het gevoel vandaan? Is het puur gebaseerd op je kennis en observatie van je kind? Of op wat je omgeving zegt? Of op wat je via reclame opgestoken hebt?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat vind ik ook heel schokkend...dat je als zuigeling door zulke ouders al meteen minder kansen in het leven hebt. Vreselijk toch?

3. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Die link van het bv-kenniscentrum heb ik nu wel gezien Marlett.... niet echt mijn site om het even simpel te zeggen...

Hij heeft geen last van allergieen.
    Weinig last van krampjes gehad en ja hij vind het heerlijk. Kijk wel hoe het verder uitpakt, maar ben inderdaad toch van plan op mijn gevoel af te gaan ermee.

De reden dat ik de fles geef is trouwens omdat BV bij mij niet werkte (stress, KS e.d.). Ik wou dolgraag BV geven maar het ging gewoon niet.

Sorry als ik idd nogal wat aanvallend reageerde terwijl IK de vraag stelde, maar ik voelde me ook nogal aangevallen ermee.

4. Partyrocker

Nou inderdaad, nou dan val ik al door de mand, jonge moeder en uit een middestandsgezin. Val wel binnen het plaatje zo :D

5. mama annemijn

mama annemijn Actief lid

Feb 15, 2011
    150
    0
    0
    NULL
    NULL

Whahha sorry hoor maar moest echt ff lachen om deze reactie vondt hem wel heel grappig:D Weet je naar wie je moet luisteren meid? Naar je moedergevoel! Er is geen beter antwoord dan dat.

6. Partyrocker

Je doet net alsof ik idd mijn kind wodka voer :(. Alsof ik dat wondertje niet waardeer....

Nja het zal wel, je kan er respect voor hebben of niet, maar denk dat ik maar inderdaad afga op wat ik denk dat het beste is voor mijn zoon... Ik zal er geen slechtere moeder door worden. Een goede moeder is trouwens ook geen moeder die zich constant aan alle regels houdt en zich inleest over ALLE onderzoeken, die hadden ze vroeger ook niet of je kreeg er niks over te horen (wat dat betreft "lang leve internet, maar niet heus).

Ennuh, max van kunstvoeding is tegenwoordig 1000cc per dag, met de water erbij, komt hij daar al flink aan dus...
    Hij krijgt al voor hongerige babies, heb al vanaf het begin af aan met hem en zijn voeding zitten tobben omdat hij nogal een hongerlap is.

Dit is geen beslissing geweest die ik over 1 dag ijs genomen heb of zonder nadenken. Ik heb het met mijn omgeving erover gehad, ik heb geprobeerd in te lezen erover, MAAR begon me inderdaad toch wat onzeker te voelen nadat ik het gedaan had... Vandaar mijn vraag erover. ;)

7. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Is dit vandaag serieus? De ene moeder legt een kindje de hele nacht te slapen op de bank den is verbaasd als het kindje er af valt, want 'normaal ligt het zo stil', een andere moeder geeft fruit aan een kindje van 3 maanden omdat 'het er aan toe is???'

Goed, samenvattend:

1. Kindje krijgt met 3 maanden al fruit?
    2. Kindje is er aan toe?
    3. Neefje is nu groot en sterk?
    4. Kindje is hongerig en krijgt daarom bijvoeding?
    5. Anderzijds heeft kindje aan 4 flesjes voldoende?

1. Blijkbaar, maar kindjes met 3 maanden zijn er nog te jong voor. De darmpjes zijn nog niet rijp hiervoor. Ook het mondje is er nog niet klaar voor. Hoe zou het toch anders kunnen dat als je een kindje die daar nog te jong voor is met een lepel dan fijngemalen bende ehh eten 'moet' voeren en je een kindje met 6 maanden gewoon stukjes eten uit het vuistje kunt aanbieden?

2. Kindje is er niet aan toe. Neem de proef eens op de som: pak een stinksok van je vriend en doe die sok in je mond en ga daar aan sabbelen. Kindje kijkt er naar en wil ook die stinksok in haar mond. Betekend dat dat je kindje toe is aan een stinkende sok op te eten?

3. Super dat je neefje zo groot en sterk is. 'Me opa drinkde alteid elke dach 15 borrelz en roookde elke dach 8 pakjes sigareten & hei iz daar ook 100 mee geworde'. Betekend dat dan dat het gezond en het beste voor het lichaam is? Ik denk dat ik daar niet eens antwoord op hoef te geven.
    Vroeger wist men niet beter, dus toen gaf men het wel. Inmiddels weet men wel beter en daarom gelden er ook andere adviezen. Dat men vroeger tijdens de zwangerschap gerust kon roken, geen enkel probleem betekend niet dat men inmiddels nog steeds niet weet dat roken tijdens de zwangerschap oerstom is. Net zoals dat, weet men inmiddels ook dat fruit geven aan hele jonge kindjes verre van verstandig is.
    En ja, mijn vriend heeft met 2 (!) maanden al gemalen warm weten én sinaasappelen gehad. Behalve dat hij echt iemand is die fanatiek moet sporten om niet overgewicht te kweken heeft hij er weinig op het ook aan overgehouden. Maar dat is voor mij geen reden om de darmpjes van mijn dochter bloot te stellen aan potentieel gevaar (sorry schoonmama ;))

4. Als je kindje van 3 (!) maanden hongerig lijkt het mij dat je je kindje meer melk moet geven. Neem contact met en lactatiedeskundige op over hoe jij het beste extra kunstvoeding kunt voeren. Veel lactatiedeskundigen zijn namelijk niet alleen BV-kundig, maar weten ook veel van poedermelk.

5. Als je kindje aan 4 keer drinken genoeg heeft, dan valt het wel mee met de honger van je kindje. Als je kindje echt honger had, liet het zich wel vaker horen. Weet je trouwens dat een buikje van zo'n jong kindje er nog helemaal niet aan toe is om grote hoeveelheden in 1 keer te drinken? Ik neem aan dat je grote sloten in 1 keer geeft om toch in 4 keer op een dag klaar te zijn? Borstvoedingskinderen krijgen niet voor niets kleinere hoeveelheden per keer en drinken niet voor niets vaker. De natuur heeft perfect afgestemd wat een kindje nodig heeft. Waarom zou je van die grote sloten willen geven en daarmee het maagje van je kindje onnodig willen gaan belasten?
    Ik hoor wel eens vrouwen zeggen:
    'Ik geef 's avonds lekker een grote volle fles' of 'Ik stop er lekker rijstebloem bij' of ... Dan slapen ze zo lekker door.
    Is dat dan verstandig? Maar dat is weer een andere discussie ;)

Tot slot: 4+ op potjes zetten ze maar om 1 reden op die potjes. Niet omdat kindjes van 4+ 'er aan toe zijn', niet omdat kindjes van 4+ er aan toe zijn maar puur omdat ze bij de potjesfabrieken hopen dat er vrouwen (en mannen?? ;)) zijn die 'er in trappen'.

Ken je het programma 'Oei ik groei' dat een paar mand terug steeds op RTL4 was op zondagmiddag? Daar was steeds een voedingsdeskunige van een kunstvoedingsmerk op om 'eten en drinken advies te geven'.
    Daar kunnen ze geld aan verdienen. Aan 'geef je kindje alleen het beste en voed je kindje tot in ieder geval 12 maanden is met enkel borstvoeding en eventueel wat stukjes vers gekookte broccoli' verdienen ze geen hol. Aan: is je kindje erg hongerig? Stop deze voeding in je kindje en dan slaapt het lekker de hele nacht door' kunnen ze wel verdienen. Het is daarom dat ze wel 4+ op potjes fijngemalen eten zetten: om geld te verdienen. Bij Olvarit of welk bedrijf dan ook waar ze eten vermalen.

Maar goed, er zijn door enkele meiden hier al hele wijze dingen geschreven. Wellicht is dit dan als mosterd na de maaltijd.
    Maar misschien besef je door de reacties hier dat het wellicht wel bijzonder verstandig is om nog eens kritisch te kijken naar de voeding die jij je kindje nu geeft.
    Je bent geen slechte moeder, maar misschien interpreteer je bepaalde signalen wel op een iets andere wijze. Mensen van onze moeder's leeftijd geven ons allen namelijk adviezen van uit hun tijd... Terwijl dat niet altijd het beste advies is, toch kunnen dat soort adviezen je wel aan het twijfelen brengen.

PS vanavond hebben we een chocolade fondue gehouden met peer en banaan. Mijn dochter zat bij mij op schoot en volgende de hele tijd mijn eten, heel schattig hoe ze mijn prikker volgende. Mijn vriend vond dat het wel tijd werd om een stukje banaan (voor de duidelijkheid: zonder chocolade) te geven...
    Je begrijpt uit het stuk hierboven vast wel dat we dat maar niet gedaan hebben. Ze is pas over een paar weken zes maanden en als ik een geitenwollendooromagebreidestinksok in mn mond had gestopt, had ze ongetwijfeld net zo gereageerd als nu ik banaan/peer en chocolade in mn mond stopte.

Succes!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het is gewoon dom om na zoveel goede onderbouwde reacties nog steeds te denken dat jouw kind op deze jonge leeftijd al baat heeft bij bijvoeding. Dat heef het niet. Bewezen niet.
    Ik hoop dat je jezelf ook nog een goede moeder vindt als je kind voedselallergieen heeft, extreme krampen of een chronisch slecht immuunsysteem.
    Zulke jonge nog onrijpe darmpjes zijn gewoon nog niet toe aan bijvoeding.
    Maar slaap lekker verder hoor.

9. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Dus met andere woorden geef je het wel. Dan ben je een slechte moeder.

En een aantal mensen weten hoever ik heb moeten gaan om mijn dochtertje te krijgen. Ben door heel de mmm gegaan. En dan ben ik in een keer slecht voor mijn meisje. Want ja dat word dus wel gezegd nu. Niet met directe woorden maar zo komt het wel over. Omdat ook ik niet heb gewacht tot 6maanden.

Oh en nog erger is ik voedt niet alleen bij,ik heb tijdens de zwangerschap ook nog gerookt. Ben gestopt maar hield het niet vol. Maar nu wil ik absoluut niet dat mijn meisje in een rookruimte komt of in de buurt.
    En ondanks die 2 slechte dingen is ze hardstikke gezond. Nog niet ziek geweest geen verhoging. Loopt voor. Heeft al 2tandjes. Kan alleen zitten. Rolt om als de beste.

Moet ik mij dan slecht voelen?

10. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Joh, dat je ook wat behandelingen hebt moeten ondergaan betekend niet dat je altijd de meest wijste dingen besluit te gaan doen.
    En dat je kindje kan omrollen betekend niet dat de longetjes de beste ontwikkeling in je buik hebben doormaakt. Net als de ontwikkeling van de tandjes, dat heeft er dus echt niets mee te maken.

Maar als het voor jou zo goed voelt, dan voedt je toch gewoon lekker bij?? Blijkbaar twijfelde de topicstartser (gelukkig) wel over wat ze aan voeding bij haar kindje naar binnen stopt(e). Daarom was ze in eerste instantie dit topic gestart (lijkt me). Als jij er zo zeker van bent dat fruit geven (en roken tijdens de zwangerschap) prima en oke is, dan is dat toch prima? (voor jou dan, tenminste).

Je 'moet' je niet slecht voelen. Je 'moet' doen wat jij met de kennis die jij het moment over het onderwerp had, jou de beste optie leek. Blijkbaar was dat een andere optie dan welke door het WHO en door velen hier wordt ondersteund, maar zo te lezen ben jij happy met jouw keuze. Mooi toch?

11. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Nogmaals:

Ik zeg daarmee overigens niks over je kwaliteiten als moeder, ik ben het alleen totaal oneens met deze keuze die je maakt.

12. Flavour

Flavour Niet meer actief

Deze link kenden we al, en gaat juist over onderzoek dat kennelijk aantoont dat er een verband is met pas na 6 maanden bijvoeden en het ontstaan van allergieën. Precies het omgekeerde van wat in dit topic beweerd wordt, kortom.

Informatie over de feitelijke risico's van te vroeg bijvoeden, en met name ook de oorzaak hiervan, lijkt me zinvoller. Dan weet de vraagsteller wat ze wil weten en kan ze zelf haar conclusies trekken. Ze vraagt namelijk om informatie en niet om een moreel oordeel.

Suus

13. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Er is niemand hier die zegt dat jij een slechte moeder bent Babyhope. Ik ga altijd nog uit van het beste; dat een moeder alles sowieso doet in belang van haar kind, op haar manier.
    Dat vind ik altijd zo jammer hier op ZP, er mag wel gediscussieerd worden maar als een groot deel het er niet mee eens is ohwee....
    Als jij er van overtuigd bent dat jou meisje dit nodig heeft, wat zal jou het dan interesseren wat anderen vinden.
    Maar TS gaf aan advies te willen, en dan krijgt ze dat. Het is dus jammer dat je alles op jou betrekt want het is jou topic niet. ;)
    Dat ik het raar vind dat er meoders zijn die zich niet echt verdiepen in wat ze hun kind geven is mijn goed recht, hetzelfde recht dat jij je kindje met 3 maanden bijvoeding geeft.
    Dus zo aangevallen voelen is in mijn ogen echt niet nodig.

Er wordt hier alleen aangegeven wat er slecht aan zou (kunnen) zijn. Als je dat niet erg vind, dan is dat prima, jou kind, jou leven, jou potjes! :D

En dat kindjes met 5 maand nog niet ziek zijn geweest zie ik persoonlijk als normaal. De mijne is dat met haar 20,5 maand ook nog niet geweest. (op waterpokken na dan)

Maar prima hoor, even goede vriendjes, maar een discussie op zn tijd moet kunnen toch? Dan worden we toch neit gelijk aardsvijanden...

14. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    Ik denk niet dat het nog veel zin heeft, ;) maar vooruit, even de specifieke link van Unicef (In de eerder genoemde link stond hiernaar ook een link)
    The Baby Friendly Initiative | News | Early weaning associated with obesity

Nog een heldere reactie van Gonneke van Veldhuijzen op het bijvoedingsforum:
    Bijvoedingforum - Bijvoeding voor 6 maanden

Nog een beknopte samenvatting van een onderzoek: "Verlate introductie van bijvoeding vermindert overgewicht en obesitas op 10-jarige leeftijd"

Hier nog een aanklacht naar de Europese regelgeving, kort samengevat: Wel aanbevelen dat kinderen tot 6 maanden niet bijgevoed mogen worden, maar de wetgeving er niet op aanpassen.

Maar hé. als je moedergevoel hebt, dan kun je alle onderzoeken (meer dan 3000 in 70 landen) gewoon van tafel vegen. Want je buurjongetje had ook nergens last van. :(

15. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Nou, wat vind je dan eigenlijk zelf van je gedrag? Of vind je jezelf écht heel erg slim? Ik snap werkelijk niet dat jij het lot zo kan tarten.

Sommige mensen kunnen de wereld mee maken en nog steeds niets leren. Dat is ook het bewijs dat je niet altijd hoeft te ervaren om te weten waar je het over hebt. Verstand van zaken en dingen mee maken, zijn bewezen, twee heel verschillende dingen.

16. Partyrocker

Jap, want als je bij elk ''moedergevoel'' wat je heb, eventjes moet gaan googelen omdat er misschien toevallig ook onderzoek naar gedaan is, dan word je stapelgek.

Enkele voorbeelden:

Venkelthee
    De hoeveelheid die een baby mag eten (heb me laten vertellen dat daar in Belgie overigens geen grens voor is)
    Liga met sinaasappel en banaan.
    VSM scheen ineens niet meer goed te zijn
    Loopstoeltjes mogen niet meer
    etc.etc.etc.

Heb trouwens ook gelezen dat de ondergrens voor Bijvoeding in belgie ook 3 maanden is. En dat is nou niet echt een land wat achterloopt.

Dat gezeik over obesitas altijd. Misschien je kind dan minder mcdonalds of kentucky voeren en wat vaker gezond eten geven. Dat zal ook al een hoop Obese-kinderen schelen. ;)

17. Kwekijzer

jawel hoor, ik durf dat wel te zeggen.

Waar zit je met je verstand als zwanger worden al moeilijk is. Je kennis hebt van gezondheidsrisico's, gewoon gaat roken, je kind (te) vroeg gaat bijvoeden, anderen daar dan op basis van je eigen ervaring ook nog toe aan wil gaan zetten. En weet ik veel wat nog meer, want dit is het enige niet.

Het spijt me wel. Hoef ik geen zoete koekjes mee te bakken als mensen zo praten.

Ik vind het zeker ronduit verkeerd. Dit is niet in het belang van het kind. Helemaal niet verkeerd om ook aan jezelf te denken, maar niet op deze manier.

18. Partyrocker

Ja agg, tis maar wat je dom noemt. Denk dat het dom is om je moedergevoel inderdaad te negeren om 1 van de zoveelste onderzoeken die gedaan worden. En sorry hoor, maar dacht toch echt dat de darmen van een baby rijp waren met 3 maanden...
    En zal me zeker nog wel een goede moeder vinden! Kga van mn baby geen trutje maken omdat er naar alles tegenwoordig onderzoek gedaan word.
    En rarararara, er zijn tegenwoordig meer allergiekinderen dan vroeger.
    Dit zijn trouwens de woorden van mn eigen HA.

19. Partyrocker

En jij zal ongetwijfeld ook wel je morele kompas niet altijd naar het noorden hebben wijzen als het om opvoeden gaat. Iedereen maakt fouten, maar maakt dat je per direct een slechte moeder?

20. Kwekijzer

Welnee, dit heeft toch niets meer met opvoeden te maken? Kom, dat kan je toch zelf ook bedenken? Het gaat er niet om dat je geen fouten maken mag, je hoeft niet alles perfect te doen. Het gaat om de hele manier van handelen en hoe dit naar voren gebracht wordt.

Share This Page