Hoe veel kwaad kan meer dan 300cc melk per dag?

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 17 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn zoontje van bijna 3 is dol op ( halfvolle)melk, karnemelk, yoghurt etc.
    Het liefst drinkt hij niks anders. Hij drinkt sowieso veel en graag, ik gok ongeveer 1,5 liter per dag en dan ontzeg ik hem ook af en toe een beker....
    Ik wissel de melk af met sterk aangelengde roosvicee siroop. Hij krijgt eens per dag een glas sinaasappelsap en 1 beker thee, maar daar maak ik hem niet erg blij mee.
    Ik weet dat het advies ca 300cc melkproducten is per dag. En dat meer melk ook ten koste kan gaan van de voedingsintake. En nu eet mn zoontje al matig dus daarom wil ik het ook in de perken houden.
    Toch, als we iets lekkers eten, zoals pannenkoeken of patat merk ik dat er met zn honger niks mis is, dus wat dat betreft geloof ik dat het wel mee valt.:D
    - Tot welke leeftijd is die max van 300cc? Hij krijgt nu gok ik ca 400-500? En dan leng ik het soms nog aan met water ook, aangezien hij dat ook pikt....
    - is het erg ongezond om zoveel melk te drinken?

2. Karoke

Karoke Niet meer actief

In België geld sowieso het advies om vanaf 1 jaar 500cc melk te geven. Nu weet ik niet wat het advies is bij 3 jaar en ik weet niet welk advies het beste is ;), maar ik veronderstel dat het nog niet zo'n ramp is om 400-500cc per dag binnen te krijgen.

Maar misschien zijn er hier mensen die je een betere/ completere uitleg kunnen geven. :)

3. Jasminum

Jasminum Fanatiek lid

16 feb 2011
    1.088
    0
    0
    Deze vraag heb ik onlangs aan onze dietiste gevraagd (dochter is onder behandeling ivm reflux). Het volgende was haar antwoord:

Kinderen van 1-3jaar hebben 300ml nodig en een half plakje kaas om voldoende Calcium en vit B2
    binnen te krijgen. Teveel melk meer eiwitten, kan een te grote belasting zijn voor haar nieren.
    Mijn voorstel zou zijn max. 500ml melk/yoghurt.

Groetjes!

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor je (professionele)advies! Kaas lust hij niet, dus dat scheelt ;)
    Maar ik wil natuurlijk niet teveel belasting voor de nieren. Is het na de 3 jaar ook weer anders? Is er dan nog een beperking? Ik kan het natuurlijk ook hier aan de voedingsdeskundige vragen hier?!

5. Jasminum

Jasminum Fanatiek lid

16 feb 2011
    1.088
    0
    0
    Graag gedaan! Heb geen idee hoe het advies er vanaf 3 jaar uit ziet...

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ochtends 200cc halfvolle melk
    bij de boterhammen zo'n 150cc yoghi of melk
    's avonds toetje, 1 soms 2 kleine danoontjes bijv.
    nog 110cc warme melk voor slapen gaan

nooit geweten dat teveel melkproducten niet goed was, misschien voortaan tussendemiddag maar wat anders geven denk ik om onder de 500 te blijven...?

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoe oud is jouw kind?
    Ik ken het advies van 300cc maar het hoe en waarom???:(:(
    Hier ongeveer:
    ontbijt: ca 200cc melk
    Vaak tussen door nog eens 50 of 100cc melk met water aangelengd
    lunch: 150/200cc melk
    tussendoor nog wel 100cc melk met water
    toetje: 150 yoghurt ( niet elke dag)
    voor het slapen gaan vaak nog wel 100/150cc melk.
    mmmm... ik zit wel ruim over de 500cc:)
    Tussendoor drinkt hij ca 3/4 bekertjes sap (150cc).

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Melk/zuivel is zout en bevat veel eiwitten en die zijn belastend voor jonge nieren.

Bovendien bevat melk verzadigde vetten.

Er zit niet voor niets een max aan.

Ik zou het echt houden op 2x 150cc melk of 2x 100cc melk en 1x 100cc yoghurt. Meer is niet nodig.

Pas bij 4 jaar mag je 400cc gaan geven.

Edit; ik zie dat je bijna een liter melk/zuivel per dag geeft, dit is echt niet goed!:$

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ok, dit wist ik niet! Ik schrik er best wel van.
    Hij drinkt t zo graag en het lijkt gezonder dan roosvicee... Ik ga er nu echt een rem op zetten!

Hij drinkt ook zo veel en graag, welke andere tandvriendelijke en gezondere dranken kan ik hem nog aanbieden? Bepaalde kruiden thee vindt hij nog wel gaan. Water heeeel soms bij het eten. Verder geef ik hem dan slappe roosvicee. Nog andere ideeen?

10. zogelukkig

Volgens mij hebben we het hier al heel vaak over gehad, Druif!;)
    In Roosvicee zit suiker, in diksap zit alleen vruchtensuiker. Gewoon in 1x de beker sap leeg laten drinken, dat is het minst belastend voor de tandjes. Je kan ook lekkere smaakjesthee geven.

Sowieso is heel veel drinken ook belastend voor de niertjes. 1,5 liter kan ruim 1/3 vanaf. In groente en fruit zit ook vocht, als je totaal op 1 liter uikomt zit je goed.
    Het is nu geen dorstig weer. Heb je weleens bij het cb aangekaart dat hij zoveel drinkt?

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Euhm... kan me niet heugen dat we het hier (ook) over gehad hebben? :(:D Maar afijn...
    Hij drinkt ook roosvicee diksap, dat bedoel ik ook, sterk aangelengd en altijd in 1 teug. Hij drinkt absurd veel ja. Ik wil het er de eerstkomende keer op het CB wel even over hebben inderdaad.
    Ik heb vaak het idee dat ie ook drinkt als ie trek heeft.
    Misschien pas wat geven als hij ook wat gegeten heeft, dan weten we iig zeker dat hij dorst heeft en geen honger?
    En hem geen keuze meer geven? Water of thee en anders niks, Melk pas weer bij de maaltijd. Zoiets? Vind het vervelend, maar het is dan niet anders.

12. adi

adi Niet meer actief

Druif, roosvice en diksap zijn twee verschillende dingen.

Maar het inderdaad beter om eerst eten aan te bieden en dan drinken. Mijn dochter drinkt ook veel, maar als ze een glas sap drinkt net voor het eten, eet ze niks meer.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Er bestaat toch ook diksap van het merk roosvicee, of ben ik nu abuis?? ik gebruik iig diegene die je niet met 1 staat tot 4 moet verdunnen maar met 1 staat tot 7 bijv.

Ik betwijfel of mn zoontje er minder door eet. Hij eet zeer matig, maar als er pannenkoeken op het menu staan kan hij van te voren 3 glazen op hebben maar dan eet hij nog 2 pannenkoeken weg :p

Maar ik ga het wel proberen.

14. Karoke

Karoke Niet meer actief

Alleen apart dat het advies in België dan zo anders is... Ik veronderstel dat daar toch ook wel over nagedacht is. Wil niet zeggen dat het niet correct is hoor, enkel dat ik het dus echt heel apart vind. ;)

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In veel landen is die 300cc het minimum en 500cc het maximum.

Eerlijk gezegd, ik zou me eerder zorgen maken over het veel willen drinken in totaal.

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, kan wat dat betreft beter in Belgie wonen ;)
    Maar ja feit blijft dat hij gewoon veel te veel drinkt.
    Vanavond heb ik er wat meer de rem op gezet wb het drinken. Het is ook een stukje gewenning vrees ik en hij vindt het gewoon lekker.
    Hij tikt de bekers drinken gewoon weg. Aan tafel mocht hij 1 glaasje drinken, en wilde hij meer, dan water. Hier dronk hij 3 slokken van en vervolgens hoefde hij niet meer. Tis dus niet perse dorst ( anders zou ik ook bang zijn voor diabetes oid).
    Na het eten wilde hij melk maar heb hem de keuze gegeven OF een beker melk voor het slapen gaan, Of een beker yoghurt. Hij koos het toetje. Daarna een driftbui over de melk maar heb voet bij stuk gehouden.
    Misschien eens bijhouden hoeveel hij daadwerkelijk drinkt...

17. adi

adi Niet meer actief

Goede aanpak druif. En ik vind dat een kind dat dorst heeft, ook gewoon water drinkt. Dus dat kun je altijd aanbieden als tweede beker.

18. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Veel drinken is een symptoon waarvoor ik zeker even telefonisch overleg zou plegen eventueel huisarts of het cb!!

19. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    ik weet niet of het er al staat: maar je kunt yoghurt perfect aanlengen met water!

20. zogelukkig

Kind van ruim 1 dat nog niet veel bijvoeding eet en nog 500cc koemelk drinkt, soi, maar we hebben het hier over bijna 1 liter melk/zuivel.

Deel Deze Pagina