Hoi meiden, Ik hoop toch echt dat iemand hier DE gouden tip voor mij heeft! Mijn dochtertje is niet zo'n hele goede eter maar groeit verder wel prima. Nu ben ik al een maand of 2 bezig met bijvoeding en na een hele tijd snapte ze eindelijk hoe het lepeltje werkte. Nog steeds at ze niet veel, als ik het vergelijk met wat ik hier lees bij anderen. Maar nu, sinds 1 a 1.5 wk duwt ze het eten er weer uit met haar tong, steekt ze haar tong uit als er eten in zit en dan spettert alles in het rond! Ik word er gewoon echt moedeloos van, zeker omdat ze de bijvoeding nu echt nodig heeft! Is dit een fase of doe ik iets verkeerd? Haar bordje pap van 's ochtends vroeg doen we nu dus ook maar in haar flesje zodat ze die zeker opdrinkt. Als dat in een bordje zit, spettert ze die ook haar mondje uit...... (zucht) Alvast bedankt! Susan
ik denk dat het gewwon een soort spelletje is, net als baby's die dan zo'n geluid maken waarbij alles eruit sproeit. Een tip heb ik eigenlijk niet, ik zou het gewoon aan blijven bieden en ik verwacht dat het vanzelf overgaat. Je zou nog wel eens grote stukken kunnen aanbieden waarbij ze zelf stukjes eraf bijt/sabbelt, misschien houdt ze gewoon niet van gepureerd.
Waarom laat je haar niet gewoon zelf eten? Zelf pakken, zelf ontdekken? Een kindje van bijna 7 maanden hoeft niet alleen maar prutjes te krijgen van een lepel, die kan qua motoriek ook gewoon stukken aan, vooral als het niet in de mond gestopt wordt, maar gewoon het eten zelf mag pakken, voelen en naar de mond brengen. Op borstvoeding.com onder het hoofdstuk 'introduceren van bijvoeding' kun je een heel artikel lezen over 'baby-led weaning'. Er is ook een speciaal forum voor, het bijvoedingsforum.
Ik heb al wel ns een losse spercieboon en bloemkooltje aan haar gegeven maar dat vond ze toen maar nix (ze liet het snel weer vallen). Misschien nog maar ns proberen dan... maar dan nog, ze moet uiteindelijk wel van een lepeltje af kunnen eten. Of maak ik het probleem nu groter dan het eigenlijk is?? Thanx voor de website! Ik zal zo ns kijken of daar nog nuttige info staat!
Eerst 'moeten' ze leren eten, tafelmanieren komen daarna wel. En in hoeverre een lepel 'moet' hangt ook een beetje af van hoe je zelf eet. Hier begonnen ze met de handen en gingen daarna gewoon zelf met een vorkje eten. Lepels gebruiken we eigenlijk alleen voor yoghurt en soep. Moet zeggen dat ze hier ook niet echt kapot waren van pap, dus kregen ze met 7 maanden gewoon een boterhammetje.
Nou ja, ik was net van plan precies hetzelfde topic te starten, hier dus precies dezelfde problemen als jij hebt...ik wordt er ook moedeloos van, dus lees even mee en hoop op tips...probleem hier is dat mevrouw én geen potjes/gepureerd wil eten, én stukken fruit (rapley) die ze in haar handjes krijgt, sabbelt en hapt ze van, en spuugt daarna alle kleine stukjes weer uit, oftwel ze vind het heel leuk om te eten, maar ze krijgt niks binnen omdat ze het uitspuugt/kokhalst en spetteren met de mond doet ze ook heel erg. Ze werkt dus gewoon alles, hoe je het ook geeft, weer naar buiten....
Ja Lynn, bij mij werkt de Rapley-methode dus ook niet! Op kdv doet ze het ook bij de leidsters. Eentje was helemaal ondergespetterd!!! Ze hebben het niet eerder verteld aan me dus het is echt iets van de laatste tijd. Ben ook benieuwd hoe het vandaag is gegaan (moet haar nog ophalen nl).
Hoeveel melkvoeding geef je? Het klinkt alsof ze er helemaal geen zin en behoefte aan heeft. Weet je; je zegt dat ze nu wel eens moet (leren) eten, maar niks hoeft; het is maar bijvoeding. Als ze happy is met een paar happen per dag is dat ook prima! Echt! Als ze met een jaar nog niks eet en sproeit is het wat anders.
mijn eerste reactie is laat lekker zelf eten, laat ze ontdekken de structuur van het eten. Hier eet ze nog steeds met de handen... met lepel eet ze moeilijker.... zometeen ook vis, sperziebonen en rijst.. heerlijk met de handen eten
Mijn dochter heeft precies hetzelfde gedaan! Echt een paar weken lang, ze sputterde alles om zich heen helemaal onder. Als ik het zag aankomen deed ik snel haar slabber voor haar gezicht Maar hier was het gewoon iets dat ze leuk vond om te doen, een spelletje. Vanzelf over gegaan. Met 6 maanden aten ze hier ook geen noemenswaardige hoeveelheden aan bijvoeding hoor. Wij gaven toen nog wel 4 flessen, maar als je kindje het op 3 flessen goed doet kan het ook wel.
Niet teveel zorgen over proberen te maken. Ze is nog maar 6 maanden. Onze dochter heeft nog steeds periodes dat ze weinig wil eten. Ik stop dan met het eetmoment en/of probeer het later nog eens. Ze drinkt haar fles dan wel weer helemaal op en krijgt dan genoeg binnen.
Nou op zich werkt rapley wel, althans, dat vind ze uit alles keuzes, wel het leukst, alleen ze eet de stukjes die ze eraf sabbelt dus niet op, maar spuugt ze weer uit. Gisteren meloen gegeven (rapley) en daar ging ze wel behoorlijk op kauwen met haar kaken, dus vermoedt dat ze daar toch wel wat van binnen heeft gekregen. Ik geef nog 4 flessen 180 +6 maar zit nu te twijfelen, of het misschien niet beter is om ook naar 3 flessen te gaan, dan gaat ze misschien vanzelf meer eten?? Volgende week bij cb even overleggen of dit nou normaal is of ik iets anders zou moeten doen?
Nou dat is gisteren ook gebeurd op het kdv waar danique zit, ze hadden gevraagd of ze eens fruit mochten geven, maar ik had uitgelegd dat dat een heel gedoe was en ik hun dat niet aan wilde doen, maar toch wilden ze het proberen hihi, met ondergespetterde leidster als resultaat! Maar ik heb eindelijk goed nieuws, ik las op de site de tip om eens wat stukjes eten in het wangetje te stoppen, zodat ze gaat begrijpen dat ze erop moet kauwen en ja hoor, het kwartje viel gelijk, en nu eet ze dus kleine stukjes boterham en inmiddels ook kleine stukjes fruit, zo van het vorkje af de mond in, kauwen en slikken!!! Ineens heeft ze het door, gelukkig zeg! Het is dus duidelijk, madam houdt gewoon niet van gepureerd. Rapley vind ze wel leuk maar snapte niet zo goed dat ze moest slikken, maar nu dus gelukkig wel, ik geef nu alles gewoon in hele kleine stukjes op een vorkje en ze eet het allemaal!
Oh Lynn, dat ga ik dan ook wel even proberen!! Probleem is hier nu alleen van ander aard....... Ze eet haar groenten heel makkelijk (van een lepeltje), alleen wil ze dus echt geen fruit!! We hebben het zelfs in een flesje gedaan van haar maar ze vindt het gewoon hartstikke vies!! We hebben al best wat soorten geprobeerd. Vrees dat ze erg op dr moeder lijkt want die houdt ook niet van fruit maar ja, ik vind dus wel dat zij het moet eten (hoe dubbel)........ We zijn nu met vakantie in Frankrijk dus thuis maar even bellen met cb wat hun advies is... Hier eet ze trouwens haar stukjes brood ook niet super op hoor. Jouw methode Lynn werkt niet heel erg hier helaas maar we blijven volhouden en proberen! Wel ontzettend fijn dat het bij jullie nu goed gaat met Danique!!
O jammer dat het bij jou niet zo goed werkt Suzan...tja moeilijk he? En gewoon even een week of wat niet geven? Danique wilde echt geen groente eten, dus heb ik dat voorlopig maar achterwege gelaten, nu het eten en slikken goed gaat, ga ik groente weer voorzichtig introduceren....misschien dus een tijdje alleen geven wat ze echt wil eten?
Zooo herkenbaar!! Ik had net dit stukje gepost bij de voedingsdeskundige: Hallo! Ik heb een vraag. onze dochter is nu 8,5 maand oud en is een heel gemakkelijk kind. Ze slaapt goed door, is heel vrolijk en actief, kortom echt een heerlijk kind. Alleen is er een probleem met eten. Ze krijgt nu het volgende: 07.00-08.00 fles opvolgmelk 180+6 11.00-12.00 Fruithapje 14.00-14.30 fles opvolgmelk 180+6 16.00-16.30 tussendoortje: liga of rijstwafeltje, of soepstengel Tussendoor drinkt ze de hele dag door goed water, gewoon bronwater uit een open bekertje of tuitbeker,vindt ze allemaal lekker. 17.00-18.00 Avondeten Na avondeten: Yoghurt/Kwark 19.00-20.00 fles opvolgmelk 180+6 naar bed Dit is haar schema. De flessen zijn geen probleem, die vindt ze heerlijk en drinkt ze altijd goed. Maar dan de rest: Fruithapje eet ze alleen die van 6 maanden potjes, want die van 8 maanden zitten stukjes in. Zodra ze een stukje voelt in haar mond, begint ze te kokhalzen en duwt ze alles weer er uit. Avondeten: potje of vers, het maakt niet uit, als het een beetje grof is of er zitten stukjes in, duwt ze het er weer uit en weigert vervolgens verder te eten. Ik ben dit (fruit met stukjes en potjes/vers avondeten) al 2,5 maand elke dag aan het aanbieden, en word langzaam maar zeker eerlijk gezegd een beetje wanhopig er van dat ze maar niet wil. Ze lijkt er niet aan te wennen. Ik heb alles al geprobeerd; vers, potje, warm, koud, het maakt allemaal niet uit, als er stukjes in zitten gaat ze kokhalzen en duwt het er weer uit, en daarna schudt ze letterlijk 'nee' en blijft haar mondje stijf dicht. Als ik met een yoghurtje of een fruithapje van zes maanden kom, eet ze het heel enthousiast helemaal op, dus honger heeft ze wel. Ik ben op een gegeven moment overgestapt op avondeten a la 'Rapley' methode te geven. Dat vindt ze leuk, ze stopt alles in haar mond, maar als ze dan een stukje er af heeft gebeten, gebeurt weer hetzelfde; ze duwt het er gewoon weer uit. Ze vindt het dus heel leuk, maar ze krijgt niks binnen. Ik begin me toch langzaam maar zeker zorgen te maken,want hier door krijgt ze dus nauwelijks groenten binnen en ik weet ook niet of het goed is om nog lang die 6 maanden potjes fruit te blijven geven. Ik vraag me af of er een medische verklaring kan zijn waarom het niet lukt, want ik ben dus echt al weken lang elke dag aan het proberen en het lukt maar niet. Ook pap eet ze trouwens niet, daar zitten dan vezeltjes in en is een béétje grof; dat is al genoeg voor haar om te weigeren. Het zelfde geldt voor boterhammen; heel leuk om mee te spelen, maar zodra ze er een stukje af heeft gebeten trekt ze een gezicht en duwt het er weer uit. Kortom : mijn enigszins wanhopige vragen: a) doe ik iets verkeerd? Ik maak er een feest van, doe het als wij ook eten, zit rustig met haar aan tafel en dwing nooit, als ze niet meer wil stop ik. b) kan het een medische oorzaak hebben dat ze dit doet? c) krijgt ze nu wel genoeg binnen? d) moet ik soms een fles minder geven in de hoop dat ze dan enthousiaster gaat eten? Ik denk zelf niet dat het helpt, maar ik weet het ook niet meer. Alvast bedankt!!! groetjes mamatoB
MamatoB: ik werd na een maand inmiddels ook wat wanhopig, omdat Danique zowel gepureerd als stukjes niet door wilde slikken, ik was zelf van plan om het op het CB te gaan vragen aanstaande week, alleen voor ons is het nu dus niet meer nodig en opgelost. Dus ik zou zeggen leg het voor bij het CB. Overigens mijn neefje van 1,5 jaar wil ook nog steeds geen stukjes eten, die weigert dat ook echt heel erg...weet ook niet zo goed wat je daar dan aan kan doen eigenlijk.